Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a respins contestația făcută de Drum Asfalt – Trameco (Grupul Selina), pentru tronsonul Chețani – Câmpia Turzii din Autostrada 3, potrivit Asociației Pro Infrastructură. Ca urmare, CNAIR va semna contractul cu constructorul Strabag – Geiger, desemnat câștigător în urma reevaluării ofertelor, informația fiind confirmată de purtătorul de cuvânt al companiei, Alin Șerbănescu.
[eadvert]
Licitația pentru tronsonul amintit a fost lansată în iulie 2021, iar câștigătorul desemnat inițial de CNAIR a fost asocierea Drum Astfalt – Trameco, parte a Grupului Selina. Rezultatul licitației a fost contestat de asocierea Strabag – Geiger, instanța solicitând CNAIR reevaluarea ofertelor. Ca urmare, compania a desemnat, la începutul lui august, noul câștigător, în urma reevaluării, asocierea de firme austriaco-germană.
Însă Grupul Selina a făcut o nouă contestație la CNSC. „Vă scutim de tehnicalitățile avocățești și vă spunem direct concluzia: șansele de reușită ale eventualei contestații Drum Asfalt-Trameco sunt, în cazul de față, foarte, foarte reduse. Chiar și așa, grupul păstorit de Beniamin Rus poate trage de timp și poate pune bețe în roate, amânând semnarea contractului”, au estimat cei de la Asociația Pro – Infrastructură, la momentul respectiv.
Sursa citată spune că dacă autoritățile se grăbesc să semneze contractul cu Strabag-Geiger, tronsonul Chețani – Câmpia Turzii ar putea fi finalizat până la sfârșitul lui 2023. Contractul în valoare de 420,3 milioane lei fără TVA, are un termen de proiectare de 3 luni exeucție 18 luni de execuție, cu 10 ani garanție.
Totuși, potrivit ONG-ului, asocierea condusă de Drum Asfalt-Trameco are și opțiunea să depună o nouă contestație ca să atace oferta câștigătoare, „dar are o problemă: mai întâi trebuie să demonstreze admisibilitatea propriei oferte”.
Istorie buciumată
Tronsonul Chețani – Câmpia Turzii face parte din „tronsoanele blestemate”, la cel ca cele care travsersează județul Bihor.
„La fel ca tronsonul Biharia-Chiribiș-Suplacu de Barcău, și acesta are o istorie zbuciumată. Inițial a făcut parte din celebrul contract Bechtel care acoperea toată distanța Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, americanii neapucând să deranjeze aici niciun fir de iarbă înainte să li se rezilieze contractul în 2013. Acum 8 ani, mai precis în 22.06.2014, CNAIR scoate la licitație lotul și atribuie (rapid pentru standardele CNAIR) contractul în 19.02.2015 românilor de la Straco.
Doar un «detaliu neimportant»: valoarea estimată – 620 milioane lei, prețul dat de Straco și contractat – 280 milioane lei, adică 45%. Rețeta clasică «ofertăm grosolan la preț de dumping și vedem noi cum ne descurcăm». Și s-a ales praful. Încă de la startul lucrărilor din 2016, antreprenorul s-a mișcat încet, foarte încet și deloc, trăgând de timp cât a putut și agățându-se de fiecare chichiță legislativă și contractuală. Între timp a intrat în insolvență și ulterior în faliment”, au explicat cei de la Pro Infrastructură.
Trimite articolul
XAcest eșec este numai rezultatul atitudinii ce au adoptat, ofertă subevaluată, șmecherie, încăpățânare, apoi boicotarea proiectelor prin contestații.