Jurnaliştii nu sunt ingineri, dar uneori pot observa când treaba este făcută de mântuială de către drumari. Este cazul redactorului JB care la mijlocul lunii iulie observa cum balastul stabilizat ce se aşterne pe DN76, între Oradea şi Sânmartin nu arată deloc aşa cum ar trebui. Într-o parte nisip moale, în alta pietriş, dincolo doar rocă spartă. Între timp, executantul CCCF Timişoara (SCT Grup) a aşternut şi primul strat de asfalt, ce a cedat sub trafic cu prima ocazie. Dovadă că balastul stabilizat nu a fost deloc… stabilizator. Marți, şeful de şantier încerca să dea vina pe proiectant pentru soluţia tehnică propusă, dar directorul Regionalei de Drumuri şi Poduri Cluj îl contrazice. Atât consultantul, cât şi Inspectoratul de Stat în Construcţii i-a impus executantului să refacă asfaltul ce nici nu a apucat să se răcească bine că a şi crăpat.
În urmă cu trei săptămâni, Jurnal Bihorean scria despre calitatea îndoielnică a balastului stabilizat aşternut între Oradea şi Sânmartin, pe DN76. Un balast stabilizat deloc omogen, ce prezenta în anumite locuri doar nisip, moale, umed, ce se mişca sub tălpi, iar în altele piatră spartă în exces. Între timp, cu muncitori aduşi de prin alte părţi ale ţării, executantul CCCF Timişoara (SCT Grup) a turnat primul strat de asfalt şi, aşa cum relatam săptămâna trecută, Inspectoratul de Stat în Construcţii a dispus deja remedierea problemelor majore pe care are asfaltul proaspăt turnat. Se circulă doar pe două benzi, pe un strat de asfalt ce prezintă deja denivelări şi chiar gropi, căscate deasupra acestui balast stabilizat ce nu a putut… stabiliza deloc primul strat de asfalt.
„Acest balast stabilizat are ciment în el. Aşa vine preparat din staţie. Este ultimul strat înainte de a pune asfaltul de legătură”, ne declara în urmă cu trei săptămâni directorul Regionalei de Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan. Marti, între Oradea şi Sânmartin executantul lucra cu un nivelator şi pe lângă acesta câţiva muncitori dădeau la lopată, pentru a omogeniza balastul turnat în direcţia de mers dinspre Oradea spre Sânmartin. Muncitorii ne-au spus că balastul stabilizat pe care îl toarnă are doar nisip, pietriş şi piatră spartă. Aşadar, nici urmă de ciment…
Înjuraţi de şoferi
Tot marti, contactat telefonic, directorul Cecan se arăta încrezător că Search Corporation – consultantul constructorului – asigură calitatea lucrării. „Consultanţa a dat neconformitate şi trebuie executantul trebuie să refacă, pentru a fi conform proiectului. Pe 400 de metri trebuie să scoată tot. Nu face nimeni rabat”, ne-a declarat şeful DRDP Cluj, transmiţând că nu trebuie să intervină Inspectoratul de Stat în Construcţii pentru ca problemele să fie remediate.
Marti, şeful de echipă al muncitorilor de pe DN76 dintre Oradea şi Băi se arăta nemulţumit că şoferii ce trec pe acolo îi înjură zilnic. De asemenea, se arăta deranjat şi de articolele apărute în presă ce relatează felul în care se lucrează pe DN76. Iar problemele grave apărute în timp-record la asfaltul proaspăt turnat erau puse pe seama condiţiilor meteo şi a proiectului. „Această soluţie tehnică este foarte bună atunci când afară e uscat. Însă a plouat şi balastul a rămas umed. Noi doar executăm conform proiectului”, ne-a transmis omul venit din alte părţi ca să facă drumuri în Bihor, pasând pisica în curtea proiectantului. „Nu e adevărat. Ei (constructorul – n.r.) sunt de vină! Nu l-au compactat bine”, a venit reacţia directorului Cecan. Executantul spune că va repara problemele la asfaltul deja turnat atunci când va fi turnat deja asfaltul pe sensul unde ieri se arunca pietriş cu lopata, pentru omogenizarea stratului de balast. Şi, astfel, se va da drumul la circulaţie pe celelalte două benzi…
Problema banilor
Chiar dacă tronsonul pe care îl are de refăcut este Oradea – Dealul Bitiilor, CCCF Timişoara lucrează cu efective reduse, doar între Oradea şi Sânmartin. Atât şi nimic mai mult. Şi deşi pe DN76 se lucrează cu ţârâita, iar constructorii invocă lipsa fondurilor alocate de către beneficiar – Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale – directorul Cecan susţine că finanţarea există, iar constructorii chiar au primit un avans de 15%. DN76 se realizează prin fonduri europene – FEDR – cu contribuţia Guvernului României.
Citiți principiile noastre de moderare aici!