Banatu-i fruncea, dar atunci când în ecuaţia genetică intră şi zona Beiuşului, rezultatul nu poate fi decât la superlativ. Loretta Ligia Cristea s-a născut în Timişoara, dar o parte dintre rădăcinile ei sunt în Bihor, la Sudrigiu, acolo unde s-a născut mama ei, universitarul Minerva Cristea (Micle).
Conexiunile Lorettei cu Bihorul sunt puternice- revine aici cu mult drag, în familia ei, cea a reputaţilor medici şi universitari formată din: Ioan Micle – interne, Ioan Micle – ortoped, din medicii Otilia şi Liana Micle.
În copilărie, Loretta îşi petrecea vacanţele la Sudrigiu, la bunica ei-„la mama Lina”, alături de verişoarelei ei Iancinta şi Cecilia şi de mătuşa ei, Leonora. Atunci am cunoscut-o pe Loretta şi pot să spun, că deşi eram un pic mai mare decât ea, m-a uimit inteligenţa, spontaneitatea ei, dar şi un fel de seriozitate, o anume alură academică, aristocratică în tot ceea ce făcea. Ştiam încă de atunci că Loretta e un fel de doctor în matematică şi îmi doream să vorbesc fluent, ca ea, germana.
Pe scara lui Pitagora
Azi am certitudinea că Loretta ştia dintotdeauna că modelul matematic care poate reprezenta sunetele unui instrument e dat de un spaţiu vectorial, că între două note de frecvenţe diferite există o relaţie de antisimetrie, ori de tranzitivitate, cum şi faptul că notele se pot împărţi în clase de echivalenţă, ori că logartmii pot fi folosiţi spre a preciza intervalele muzicale.
Aşa că surpriza nu a fost foarte mare, dar extrem de plăcută, să descoper că la începutul anilor 2000 a plecat în Austria să susţină doctoratul în matematică. Şi-a susţinut teza în 2002 la Technische Universität Graz. Loretta a impresionat şi acolo, din moment ce i s-a posibilitatea să continue un postdoctorat la acelaşi institut. În 2007, la Linz, Lorettei Cristea i-a fost aprobat un proiect individual de cercetare finanţat de FWF (Fondul Austriac pentru Ştiinţă şi Cercetare), iar în toamna lui 2014 i s-a aprobat al doilea proiect individual de cercetare finanţat de FWF, care a început pe 25 mai 2015 şi care va dura între 3 şi 5 ani.
„Matematica este, mai ales în ultimii ani, doar o parte din viaţa mea, cealaltă parte fiind dedicată muzicii. Pot să spun că viaţa şi activitatea mea gravitează în jurul celor doi poli: ştiinţa (matematica) şi muzica. Am început să mă ocup intens de muzică, visul meu încă din fragedă copilărie, de la începutul şederii mele în Austria, în toamna lui 2001, când din primele economii mi-am cumpărat un keyboard (înlocuitor al pianului visat de copil) şi am început să compun, în paralel cu scrierea celei de-a doua jumătăţi a tezei de doctorat pe teme de geometrie fractală şi cu pregătirea susţinerii. Un coleg şi amic, care m-a auzit cântând compoziţii proprii, m-a sfătuit insistent să studiez canto, ceea ce am şi făcut, în particular, în paralel alături de matematică şi de activitatea de compozitor. Am luat, mai mulţi ani la rând, ore particulare de canto, de jazz cu două cântăreţe consacrate”, povesteşte Loretta Cristea.
Eliade, Tănase
Din toamna lui 2010, Loretta a început să aibă apariţii publice concertante, întâi în calitate de solistă vocală a Ansamblului “Lola Sheep”, iniţial alături de muzicieni amatori, dar cu experienţă. În 2011 a fondat şi un proiect de tango “Lola Sheep: Tango” în cadrul căruia am început să colaboreze şi cu muzicieni profesionişti, deja consacraţi în Austria.
„Am creat un repertoriu în care am început să introduc şi vechi piese româneşti, selectate şi transcrise de mine. Cu acest ansamblu am participat şi la un festival internaţional de muzică, în Passau, Passauer Saien în februarie 2013. Din toamna lui 2012 am început un nou prociect de tango şi world music-Ligia s Here and Far- doar cu muzicieni profesionişti şi cu experienţă în acest domeniu. Am îmbogăţit repertoriul în special cu noi piese româneşti: programul constă în tangouri din diverse ţări, cu accentul pe Argentina şi Europa de Est. În programul cu piese de jazz pe care îl aveam deja am început să introduc, treptat, propriile compoziţii şi am început noi colaborări cu muzicieni profesionişti consacraţi din Graz, provenind atât din Austria, cât şi de peste hotare. În acest fel, din toamna lui 2013 încoace am un proiect bazat pe propriile compoziţii şi câteva vechi piese româneşti pe care publicul le adoră şi le aşteaptă, prezentat în repetate rânduri în Graz”, a adăugat Loretta Cristea.
Din vara lui 2014, artista este membru AKM (Uniunea Compozitorilor şi Autorilor din Austria) unde a înregistrat deja o parte dintre piesele scrise de ea în ultimii 14 ani. În vara lui 2013, Loretta a susţinut un concert cu un program românesc: tangouri vechi, dar si câteva piese populare şi cântece ale Mariei Tănase la festivalul de world music “Murszene Graz”.
Apariţia româncei s-a bucurat de succes şi în presă. Cu toţii parcă redescopereau legătura dintre muzică şi matematică, faptul că gama diatonica greacă ale cărei sunete au fost numite ulterior do, re, mi, fa, sol, la ,si, do fusese descoperită de Pitagora. Concertele artistei, dar şi informaţii despre ea găsiţi pe : www.ligialoretta.at
Preocuparea Lorettei de a face cunoscută cultura română în Austria s-a concretizat în 2011 şi în 2013 în câte două seri consecutive de concert combinat cu lectura bilingvă din Noaptea de Sânziene a lui Mircea Eliade, organizate la Graz. Prima dată în cvartet -“Lola Sheep”, a doua oară în duo – “Lola Meets Zet”, cu un program muzical format din tangori româneşti sau din Europa de Est, din alte piese adecvate, inclusiv compoziţii proprii.
„ Sper că în ultimii ani am reuşit să apropii publicul cu interese culturale din Graz, să trezesc, în special prin intermediul muzicii, interesul faţă de cultura şi limba română, în mod special faţă de muzică, chiar şi prin textele cântecelor pe care eu le traduc, parţial, publicului şi care sunt şi ele apreciate”, ne-a spus Loretta.
„Ligia Loretta – Learning to Fly”.
În toamna/iarna lui 2015 Loretta Cristea a înregistrat primul album, cu o parte dintre propriile compoziţii. „A fost o mare investiţie de energie, timp, idei, dar şi o mare investiţie financiară, menită să produca ceva deosebit: albumul de debut, intitulat «Ligia Loretta – Learning to Fly». Alături de mine se află nouă muzicieni minunaţi de jazz şi/sau world music din Austria, muziceni care aici deja şi-au creat un renume. Sunt piese de cantautoare de factură jazz, compuse de mine şi cu versurile scrise de mine, în diferite limbi: engleză, română, germană, spaniolă şi altele”, spune artista care îşi va lansa albumului şi la Oradea.
Cine studiază istoria matematicii constată că Gheorghe Ţiteica şi Traian Lalescu cântau la vioară, Victor Vâlcovici la flaut, Mihail Ghermănescu la violoncel. Toţi aceştia nu erau simpli diletanţi, ci executanţi foarte buni ai compoziţiilor muzicale clasice. Probabil aceasta va fi şi concluziile celor care vor asculta muzica Lorettei Cristea, sperăm noi şi pe calea undelor radio…
Citiți principiile noastre de moderare aici!