La câteva zile după ce liceenii de la „Arany Janos” au inaugurat pista ciclistică Salonta – Békéscsaba (28 km), gojdistii au dat viaţă „Zilei Bicicletei” – eveniment inclus într-un euro-proiect şcolar de tip Comenius.
În prima parte, gojdiştii au prezentat, inclusiv prin imagini, vizita lor în oraşul polonez Lodz în cadrul proiectului „Bike Friendly Youngsters” (Tinerii prietenoşi cu bicicleta) şi au descris neajunsurile pe care le întâlnesc în timp ce pedalează prin Oradea.
De pildă, în timp ce în Ungaria pietonii respectă pistele ciclistice, în Oradea mulţi trecători de pe aleea Emilian Mircea Chitul merg pe pista marcată deşi au suficient loc pe lângă ea. „Unii pietoni se simt indignaţi dacă elevii îndrăznesc să folosească soneria. La turele pe care le facem împreună cu elevii am încercat în mod prietenos să atragem atenţia trecătorilor când abuzează de pista de biciclete”, a completat profesoara Anca Mile, implicată în proiect alături de colegele Camelia Porumb şi Raluca Mica.
Spre Berettyóújfalu şi 1 Mai
Ca invitat, primarul Ilie Bolojan a promis că municipalitatea va monta rasteluri pentru biciclete la fiecare liceu sau şcoală mare pentru ca elevii să nu mai fie nevoiţi să-şi lege biciclete pe „te-miri-unde”.
Edilul-şef a subliniat că strategia urbanistică privind bicicletele urmăreşte cursurile celor două râuri din Oradea: Crişul Repede şi Peţa, unde s-au amenajat deja câteva tronsoane ce urmează a fi legate între ele.
„Pistele amenajate de-a lungul Crişului vor fi legate într-un inel după finalizarea podului din Dragoş Vodă. De asemenea, pistele pe care le amenajăm pe lângă Peţa vor fi legate de cele de lângă Criş de-a lungul străzii Oneştilor”, a spus Bolojan, care a mai precizat încă două noi proiecte de anvergură, pista de biciclete Oradea – Berettyóújfalu (35 km) şi o pistă ce va lega staţiunea Băile 1 Mai cu zona statuii lui Dimitrie Cantemir şi, implicit, cu pistele urbane de lângă Peţa.
„Pista ce ne va lega de Berettyóújfalu se realizează prin bani europeni şi e în faza de licitaţie a lucrării”, a reamintit primarul Oradiei. În ciuda feluritelor opoziţii faţă de lărgirea străzii Avram Iancu prin demolarea clădirilor de pe partea sediului Pompierilor, Bolojan a insistat ca şi această arteră să fie adaptată pentru biciclişti. „Nu cred în piste trasate cu vopsea pe trotuarul pietonilor sau în locuri pe lângă care trece tirul. Pistele trebuie construite în zone sigure şi asta se poate face doar în timp”, a comentat Bolojan.
La întrebarea liceenilor dacă Primăria ar putea amenaja centre de închirieri de biciclete, Bolojan a răspuns că a văzut în Bucureşti asemenea centre care nu prea au clienţi şi s-a referit şi la fostul proiect manageriat de Marcel Tarţa ca fost director al Zonei Metropolitane Oradea, şi a cărui roade nu au fost cele scontate.
Totodată, îndemnat de gojdişti să iniţieze o campanie urbană de conştientizare privind nevoile biciclişilor, Bolojan a explicat de ce preferă să o amâne până după finalizarea unor trasee ciclistice coerente.
Fără a preciza dacă a venit vreodată cu bicicleta la birou, Ilie Bolojan a mai afirmat că strategia municipalităţii este una „prietenoasă” cu bicicliştii şi, în acelaşi timp, una „de descurajare” a şoferilor care vin la servici, în centru, cu maşina.
În continuare, inspectorul-şef şcolar Daniel Negrean şi-a atras aplauzele liceenilor povestindu-le cum şi-a surprins colegii venind la Inspectorat cu ţinută sport şi bicicletă.
Vice-preşedintele Pro Bikers Oradea, Mircea Crăciun, i-a reasigurat pe gojdişti de sprijinul asociaţiei la organizarea de evenimente ciclistice şi le-a sugerat să caute trasee de drumeţii în jurul Oradiei pe site-ul Pro Bikers.
Cască, vestă şi prudenţă
Inspectorul principal de poliţie rutieră Alin Gherman le-a explicat liceenilor normele legale privind bicicliştii, inclusiv interdicţia de a pedala pe drumuri publice a adolescenţilor care n-au împlinit vârsta de 14 ani.
„Amenzile sunt aspre pentru biciclişti dar ceea ce ne dorim este doar prevenirea accidentelor. Pe drumurile fără pistă marcată se pedalează doar în şir, nu doi sau trei în paralel. Legea recomandă şi căştile de protecţie. Iar sistemele de frânare, direcţie şi iluminare nocturnă trebuie să fie eficiente. Pe timpul nopţii e obligatorie şi vesta reflectorizantă. În Oradea, accidentele cu biciclişti se produc îndeosebi la virajele unde şoferii au unghi de vizibilitate redus şi pe trecerile de pietoni fiindcă mulţi tineri le traversează pe bicicletă, deşi a interzis”, a spus Alin Gherman, înainte de impune gojdiştilor sub 14 ani să pedaleze în curtea liceului, nu alături de colegii mai mari, la tura prin oraş.
„În trafic situaţia e diferită de cea de la şcoală. La ore, dacă greşeşti şi ei o notă proastă, poţi să înveţi şi să ţi-o corectezi data viitoare. În trafic ajunge să greşeşti o singură dată fiindcă accidentele nu iartă pe nimeni”, a completat şi poliţistul Flaviu Iova, de la Prevenire.
Gojdisti de spita, nu de “fita”
Citiți principiile noastre de moderare aici!