Primarul Oradiei a prezentat ieri indicatorii financiari ai celor patru spitale preluate de municipalitate. Astfel, la data de 31 mai procentul reprezentat de cheltuielile de personal din totalul veniturilor era de 65,3% la Spitalul Municipal, de 70,44% la Spitalul de Obstretică şi Ginecologie, de 75,48% la Spitalul de Neurologie şi Psihiatrie şi de 70% la Spitalul de Pneumoftiziologie.
Potrivit Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 48/2010 (privind descentralizarea), de la 1 ianuarie 2011, cheltuielile aferente drepturilor de personal, reprezintă maximum 70% din sumele decontate de Casa de Asigurări de Sănătate (CAS).
5% reduceri de personal
Având în vedere această reglementare, municipalitatea îşi propune să nu depăşească cheltuielile de personal cu mai mult de 70% din sumele decontate de casa de asigurări.
„Dorim ca alocaţiile din bugetul municipal pentru spitale să fie exclusiv pentru investiţii, adică pentru îmbunătăţirea serviciilor hoteliere şi a dotărilor medicale, în niciun caz pentru cheltuieli de personal. Din prima analiză reiese că Spitalul de Neurologie va trebui să-şi reducă 5% din cheltuielile de personal. Vom analiza numărul angajaţilor, îndeosebi a personalului TESA, căci altfel cheltuim banii orădenilor pe chestiuni care nu le aduc servicii în plus. Nu e normal ca un spital să aibă purtător de cuvânt şi să nu aibă medic anestezist. De-altfel ne va preocupa şi relaţia pacient-medic”, a atenţionat Bolojan.
Structura actuală de personal arată astfel: 712 posturi (din care 147 vacante) la Spitalul Municipal, 403 (20 vacante) la Maternitate, 509 (77 vacante) la Neurologie şi 353 (31 vacante) la TBC. Iar raportul dintre numărul angajaţilor şi al pacienţilor variază între 0,76 (la TBC) şi 1,29 (la Municipal).
Întrebat dacă va marşa în continuare pe ideea fuziunii celor patru spitale, edilul-şef a răspuns afirmativ: „Abia după ce vom analiza situaţia actuală vom decide dacă vom opta pentru o fuziune sau pentru un consorţiu. Cert e că vom opta pentru o asociere într-o formă juridică întrucât spitalele oferă servicii complementare şi dorim eficientizarea activităţii”.
CAS, dator 18 milioane
Potrivit edilului-şef, datoriile istorice ale spitalelor s-ar putea achita integral dacă şi CAS Bihor şi-ar onora obligaţiile către spitale. Concret, CAS Bihor datorează 3,6 milioane de lei Spitalului TBC, 4,1 milioane Spitalului de Neurologie, 4,2 milioane Maternităţii şi 5,9 milioane Spitalului Municipal.
Consiliul Local Oradea urmează să-şi aleagă doi reprezentanţi în consiliile de administraţie a spitalelor, la care se vor adăuga reprezentanţii Facultăţii de Medicină Oradea şi ai Ministerului Sănătăţii. Apoi, consiliile de administraţie vor avea şase luni la dispoziţie pentru a organiza concursuri pentru posturile de director general, medical respectiv financiar.
Ca exemplu de sincopă de comunicare cu autorităţile medicale, Bolojan a arătat ieri că Ordinul Ministrului Sănătăţii privind transferul a circa 40 de paturi de la Neurologie la Spitalul Judeţean a zăcut într-un sertar al Direcţiei de Sănătate Bihor astfel că mutarea efectivă se face acum „pe fugă”.
Cristian Horgoş
Citiți principiile noastre de moderare aici!