După o introducere perfectă realizată de corul orădean Fiat Lux, ce a impresionat asistenţa în cele 15 minute de act artistic, Gheorghe Zamfir i-a purtat pe orădenii prezenţi miercuri seara la Teatrul de Stat într-o călătorie din care, parcă, nimeni nu ar fi vrut să se întoarcă. Naiul magic al maestrului a suspinat, a plâns, a râs şi chiar a strigat pentru spălarea şi salvarea neamului. Gazda evenimentului, profesoara de canto Dana Oprescu l-a prezentat pe Zamfir ca având „mai multe discuri vândute în America decât Elvis Presley”, cu peste 20 de milioane de asemenea unităţi vândute.
Zamfir a ţinut să-şi asigure audienţa că în 50 de ani petrecuţi pe scenă nu a „ştiut altceva decât patrie şi popor”. Maestrul naiului ne-a încântat pe toţi cu celebra piesă „The Lonely Shepherd”, cu „Ciocârlia”, cu melodii pline de viaţă, preluate din folclorul românesc dar şi cu acorduri arhicunoscute, precum coloana sonoră a filmului „Titanic”.
„Ne-a ajuns cuţitul la os”
Ajungând la „Ciocârlia”, maestrul s-a rugat ca nu cumva neamul românesc să trăiască blestemul tinerei fecioare, transformată de mama sa în ciocârlie. „Cred că ne-a ajuns cuţitul la os. Dacă dăm la alţii ceea ce ne-a dat Dumnezeu şi-i lăsăm să ne fure aurul, până la urmă acesta nu ne va ierta. Şi nu e bine să-l mâniem pe Domnul. Să facem o rugăciune pentru spălarea neamului”, le-a transmis mastrul Zamfir orădenilor, semn că empatizează cu românii care cer stoparea proiectului cianuristic de la Roşia Montană. De altfel, planurile de exploatare a aurului de către compania străină sunt văzute de Gheorghe Zamfir ca „o mare nedreptate ce se face neamului”. „Acum vor să ne vândă şi aurul sau mai degrabă să ni-l fure. De 2.000 de ani se fură încontinuu aur. De la Traian încoace, care a fost un borfaş, un criminal, un homosexual”, a clamat artistul de pe scena Teatrului orădean.
„Trăim o tragedie şi poate suntem inconştienţi. Poporul dispare de la o zi la alta. Peste 10 milioane de români locuiesc în străinătate, iar în ţară au venit alte neamuri, români mai sunt cam 6-7 milioane”, a ţinut să ne mai transmită maestrul o temere de-a sa, făcut aluzii inclusiv la înmulţirea populaţiei de etnie rromă, concomitent cu scăderea demografică a românilor.
Publicul orădean a ţinut să-şi exprime admiraţia pentru geniul artistic al maestrului care, acompaniat de taraful său, a arătat că suflul său artistic a rămas la fel de viu. Aplauzele au obligat la un bis, iar finalul i-a găsit pe spectatori în picioare, aplaudând ritmat virtuozitatea la care tocmai asistaseră.
Citiți principiile noastre de moderare aici!