Aflat pentru două zile la Oradea, secretarul de stat Oana Badea a fost oaspetele redacţiei J.b. şi a vorbit „cu toată gura” despre tarele sistemului de învăţământ. „Actualul sistem nu îmi măsoară deloc activitatea pe care o face cadrul didactic la clasă. Eu ştiu că am o clasă foarte bună, cu performanţă, elevi prolifici, voi urmări munca acestui cadrul didactic pentru obiective clare. Rezultatele trebuie să fie într-o anumită direcţie. Dacă am o clasă cu rezultate mai slabe, rezultatele vor fi în altă direcţie. Întreagă activitate didactică trebuie să se transforme radical. Dacă vei constata că instrumentele muncii intelectuale nu sunt suficient dobândite trebuie să ajungi la muncă individualizată. Să construieşti planuri individualizate de muncă cu elevul pentru a-l aduce pe elev acolo unde trebuie în raport cu vârsta lui şi cu curicula pe care ai gândit-o. În acest moment sunt de-a dreptul ritualuri în sistem, iar lucrurile nu se schimbă fiindcă sunt împietrite. Profesorul nu are voie să fie împietrit. Trebuie să se schimbe în fiecare zi. Trebuie să fim mai flexibili, există o închistare. Fiindcă în fiecare zi are o stare la clasă la care trebuie să vibrezi să te potriveşti exact cu starea respectivă. Orice elev simte dacă profesorul din faţa lui este cel pe care trebuie să-l asculte sau este cel pentru care îşi închide urechile şi stă degeaba la şcoală”, consideră secretarul de stat.
Diagnostic
În opinia Oanei Badea, Statutul cadrelor didactice reglementează clar poziţia profesorului. „Legea educaţiei naţionale trebuie centrată pe elev, pe interesele educaţionale ale elevilor, ale studenţilor. În acest moment elevul e suprasolicitat, dar el are o capacitate de a se proteja, a învăţat să-şi închidă urechile atunci când e prea mult sau când simte că e de-ajuns, are capacitatea de a se rupe în timpul orei atunci când profesorul nu a reuşit să-i capteze atenţia. Elevul are dorinţa de a sta şi opt ore la şcoală şi nu e nici o problemă că stă, este într-un spaţiu sigur, educaţional, e îndrumat în ceea ce face. Nu timpul este problema ci ceea ce face în acest răstimp. Există în acest moment un canal de informaţie dintre profesor spre elev sau student şi un canal obturat în sens invers dinspre elev, student spre profesor”, a adăugat responsabilul Ministerului Educaţiei. Oana Badea a vorbit şi despre evaluările tip ghilotină la care sunt supuşi elevii, despre cât de relevante sunt notele, de goana după note mari într-un sistem în care de acestea depinde dacă eşti „admis” sau „respins” la un examen, dar şi despre corupţia din şcoli, care „nu trebuie scoasă din contextul social”.
„Notele depind de locul unde se desfăşoară procesul de învăţămînt, de nucleul cadrelor didactice. Nu aş trasa o linie clară. Nu aş face un procentaj. Învăţarea trebuie să aibă loc pe tot parcursul vieţii şi aceasta cred că este esenţa, deschiderea de a învăţa, de a acumula în orice moment. S-a pus un diagnostic clar sistemului de învăţămînt: ineficient, irelevant, inechitabil. Sunt lucruri stabilite, recunoscute de unii cu toată gura, de alţii cu jumătate de gură. Dar recunoscute. Important este dacă vrem să schimbăm lucrurile să fie mai bine sau să rămânem într-o cosmetizare perpetuă şi atât. Cei care trebuiau să vorbească despre starea învăţământului onest ori şi-au autocenzurat mesajul sau au spus ceea ce place să se audă”, susţine Oana Badea.
Veronica Bursasiu
Citiți principiile noastre de moderare aici!