Copii care și-au văzut aruncată la gunoi în câteva minute munca de ani de zile. Unii au avut puterea să lupte pentru a primi ceea ce consideră că merită: recunoașterea valorii și a muncii lor. Alții, probabil, paralizați ca urmare a șocului suferit când și-au văzut notele sub așteptări la Evaluarea Națională, dar și la Bacalaureat, au renunțat la luptă, s-au resemnat, subconștientul întrebându-se: „de ce?”.
Acești copii probabil că vor duce cu ei toată viața acest conflict nerezolvat, despre care vorbesc specialiștii când amintesc de depresii, suicid și alte situații greu de controlat. Dacă ar avea acest tablou în față și nu ar uita că sunt dascăli și părinți, profesorii desemnați să corecteze lucrările ar fi probabil mult mai atenți și mai responsabili.
Dacă sistemul nu reușește de la sine să regleze aceste situații, atunci probabil aceiași parlamentari care vorbesc despre răspunderea magistraților trebuie să ia în calcul și răspunderea profesorilor. Fără a calcula cât câștigă sau pierd electoral. Fiindcă bătălia dintre dascăl și copil e cu totul inegală.
Concret: ce a putut simți, de exemplu, un copil care la examenul de bacalaureat s-a simțit „furat” de corectori la toate materiile? E cazul unui copil de la Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu” din Oradea.
Este vorba despre un copil cu caracter puternic, care a contestat nota la Limba și literatura română și de la 7.6 a primit 8.3. A contestat la Mate-info și de la 8.65 a primit 8.8, a contestat la Anatomia și fiziologie umană, genetică și ecologie umană, și de la 8.95 a primit 9.25.
Așa cum s-a întâmplat și în cazul unui copil din Ștei, care a primit la Limba și literatura română, de la 7.95, la 9.2. Ori situația de la Liceul Vocațional „Nicolae Bolcaș” Beiuș, când nota a crescut de la 5.55 la 7.17 la Limba română și de la 5.8 la 6.45 la Psihologie.
Acestea fiind tocmai barierele între a fi sau a nu fi admis la Bacalaureat. Situații de acest fel au avut loc indiferent de școala de proveniență a copiilor. Unui absolvent de la CN „Octavian Goga” Marghita i-a crescut nota la Limba română de la 7.5 la 8.6.
Statisticile Inspectoratului Școlar Bihor vorbesc despre o creștere a promovabilității cu 2% în urma contestațiilor. Cei care fac statistici ar trebui să nu uite că în spatele acestor cifre sunt destine. Situația se perpetuează de la un an la altul. Anul trecut, reprezentanţii elevilor la nivel naţional trăgeau un semnal de alarmă în ce priveşte modul în care au fost corectate lucrările la Bacalaureat 2017.
„Consiliul Naţional al Elevilor îşi exprimă profunda indignare față de corectarea deplorabilă a lucrărilor scrise din cadrul examenului de bacalaureat din acest an. Deşi în fiecare an şcolar sunt sesizate inconveniente, sesiunea 2017 pare a fi marcată de erori majore de corectare a lucrărilor, erori ce afectează rezultatele absolvenților, înscrierea în învățământul superior, dar şi integritatea sistemului educațional”, se arăta într-un comunicat al CNE.
Reprezentanții elevilor nu s-au sfiit să vorbească de „lipsă de profesionalism în acordarea punctajelor” şi periclitarea în acest mod a parcursului academic al absolvenților.
„Am fost abuzat de sistemul de învățământ”
O scrisoare cutremurătoare a fost publicată de presa centrală.
„Sunt un elev din județul Ialomița, mai precis de la Colegiul Național «Grigore Moisil», mă cheamă Avarvari Vlad. Vă pot spune că am fost «abuzat» de sistemul de învățământ, în ideea că profesorii care corectează lucrările elevilor, le corectează în batjocură și-și bat joc de muncă copiilor…
De exemplu, eu am învățat timp de luni bune, m-am pregătit intens pentru examenul de Capacitate, pentru Bacalaureat, am făcut meditații, m-am privat de anumite lucruri personale și ieșiri, doar pentru a avea parte de un rezultat bun la examen.
Iar când am susținut examenul de Bacalaureat la Limba și literatură română, am fost convins că nota va fi pe măsură, deoarece, repet, pregătirea mea a fost intensă. În urma aflării rezultatelor, nota a fost de 6.80, iar după contestații a ajuns la 8.85, aproape de 9. Cum este posibil ca profesorii să greșească așa de mult, să nu fie atenți, să-și bată joc la propriu de munca unor adolescenți și copii până la urmă? În ce țară trăim? Ăsta este învățământul românesc? Așa a ajuns? Nu mai putem avea dreptate nici în instituții precum Liceul? Cum mai pot tinerii să aibă noțiunea de cunoaștere corectă?
De altfel, eu am fost unul dintre cazurile fericite, dar cunosc prieteni și elevi care, deși erau buni, când au aflat notele (unele mici, bineînțeles), constrânși de familie, de societate, de școală, de rușine, nu au mai avut curajul să aibă încredere în ei, s-au demoralizat și nu au mai făcut contestații, iar nota lor era alta, cu siguranță, și s-au lăsat bătuți de soartă și de acel rezultat care, de fapt, nu era cel adevărat.
Din păcate, unii adolescenți ajung să facă gesturi extreme… Știm cu toții cazuri… Lumea trebuie să cunoască adevărul!!! Lucrurile nu mai trebuie ascunse, prea mult se tace și nu se face nicio schimbare”, este mesajul elevului, verificat în baza platformei bacalaureat.edu.ro, care confirmă creșterea notei după contestație.
Citiți principiile noastre de moderare aici!