Din acest an, elevii vor învăţa mai devreme tabla înmulţirii până la 1.000, predată până acum la clasa a III-a. Programa nouă cuprinde şi fracţiile, elemente de fizică, precum forţa, mişcarea, undele şi vibraţiile, magnetismul şi circuitul electric, noţiuni predate până acum de la gimnaziu.
Unii părinţi se tem că materia este peste puterea de înţelegere a copiilor.
„Nu sunt de acord cu aceste schimbări. În loc să-i ajute pe copii, ei îi încarcă peste măsură. Programa este deja încărcată, ei o fac mai stufoasă. Nu cred că micuţii vor reuşi să înţeleagă fracţii sau fizică. Sunt prea mici totuşi”, a declarat Teodora P., o mămică a unei eleve care va intra din această toamnă în clasa a II-a.
Părerea ei este susţinută şi de Grigore O. care nu vede rostul acestor modificări ale programei.
„Îi zăpăcesc pe elevi. Introduc noţiuni care nu le servesc la nimic. Sunt îngrijorat de felul în care vor reuşi elevii să facă faţă acestor noutăţi”, spune acesta.
Modificări pozitive
Profesorii chestionaţi de redactorul Jurnal bihorean nu sunt deloc surprinşi de schimbarea programei, mai mult decât atât, o susţin. Ei spun că se va insista, de-acum, pe partea practică a matematicii.
„Eu personal, pledez pentru partea practică a matematicii. Noua programă aduce chestiuni pozitive pentru copii. Nu se vor da definiţii, ci se va împărţi un cerc în două şi li se va explica micuţilor cum se notează jumătatea acelui cerc. Sau se va face un şir de numere şi li se va explica ce este acesta. Cei ce fac programele sunt bine documentaţi şi ştiu ce introduc. Tendinţa este să decongestioneze programa şcolară, în niciun caz să îi încarce pe elevi. Cred că se va pune mai mult accent pe logică”, este de părere profesorul Nicolae Avram, conducătorul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor, şi el părinte al unei eleve de clasa a II-a.
Şi profesorul pentru învăţământ primar Valeria Bunica susţine că părinţii nu ar trebui să fie îngrijoraţi. Spune că nu se va discuta, la oră, în niciun fel despre teorii, pentru că nu există niciun motiv de a-i învăţa pe copii formule matematice, ci totul se va face la modul practic.
„Îmi amintesc că şi eu, când am fost în clasa I, am învăţat multiplii şi submultiplii metrului sau creşterea şi descreşterea. Nu a fost nicio problemă. Nici acum nu va fi, cu atât mai mult cu cât copiii din ziua de astăzi sunt perspicace şi inteligenţi. Adică le vorbim copiilor de o jumătate de covrig şi le putem spune că aceasta se notează cu 1/2, ca exemplu”, zice prof. Valeria Bunica.
Citiți principiile noastre de moderare aici!