Intervenţia echipajului medical de la Ambulanţa Pelican, de joi după-amiază, a constat în salvarea unei persoane căzute de la înălţime, care prezenta traumatism cranio-cerebral, toracic închis, contuzie cerebrală, contuzie forte abdominală, fractură bazin şi fractură femur stâng. Pacientul a fost imobilizat în saltea vacuum, i s-au protejat căile aeriene superioare, i s-a instalat abord venos periferic, a primit tratament medicamentos, a fost transportat la elicopter şi, pe parcursul zborului, i-au fost menţinuţi în limite normale parametrii vitali. Preşedintele Consiliului Judeţean, Radu Ţârle şi reprezentanţi ai instituţiilor medicale din judeţ Direcţia Sanitară şi Casa de Asigurări Bihor, au asistat interesaţi la simularea realizată impecabil de echipajul Pelican, care, cu ajutorul pilotului experimentat al aeronavei, a transportat pacientul spre spital în cele mai bune şi rapide condiţii, astfel salvându-i-se viaţa, conform scenariului pus la punct de echipaj.
Promit finanţare
Drept dovadă că exerciţiul a fost un succes, reprezentanţii instituţiilor menţionate au promis că vor susţine iniţiativa Spitalului Pelican, de a beneficia de serviciile elicopterului echipat medical pentru urgenţe, în scopul folosirii acestuia în colaborare cu toate instituţiile medicale din judeţ. Directorul adjunct al D.S., Zoia Bitea, a declarat, imediat dup[ finalizarea simulării: „Consider că iniţiativa poate creşte viteza de reacţie la astfel de solicitări şi e bine să existe o mai mare accesibilitate în zone mai puţin accesibile. Ca medic, cred că atunci când e vorba de viaţa oamenilor este bine ca investiţiile să meargă înspre salvarea acestora”. Susţinerea a venit şi din partea şefei CAS, ec. Emilia Gogoneaţă: „Suntem mândri că în Bihor a apărut acest serviciu, care este foarte necesar pentru asiguraţii din judeţ şi noi vom face toate demersurile către CNAS respectiv MS pentru a-i putea sprijini; este vorba de viaţa asiguraţilor noştri şi a familiilor noastre. În fond e bine să nu ai nevoie, dar viaţa te pune şi în situaţii neplăcute. Nici centrele universitare nu au acest tip de serviciu, de aceea vom face toate demersurile să obţinem finanţare, dar trebuie să ţinem cont şi de faptul că suntem într-un an de criză şi contractarea am încheiat-o. Sperăm că până îşi pun la punct toate să îi putem sprijini măcar parţial pentru costurile urgenţelor majore”.
Patru dintr-un foc
Preşedintele CJ, Radu Ţârle, a pus mâna pe telefon şi, în zece minute, a obţinut acordul de colaborare financiară de la omologii săi din patru judeţe. „Cred că este o iniţiativă demnă de salutat şi de apreciat pentru că nimic nu e mai important decât viaţa omului. Am fost şi eu sesizat în câteva cazuri, cel mai recent a fost acum o lună când un bihorean cu hemoragie cerebrală trebuia transportat la Oradea şi de acolo la o clinică din Cluj. Era seară, am sunat la ISU, dar am aflat că elicopterele SMURD nu mai zboară noaptea. Or nu mi se pare în regulă ca un pacient în stare critică să aştepte o noapte, pentru că poate muri până a doua zi. Nu este peste puterile noastre chiar dacă suntem în perioadă de criză să asigurăm aceste servicii”. Ţârle a explicat că vrea să obţină finanţare măcar o perioadă, până când autorităţile judeţene din partea de nord-vest a ţării vor putea cumpăra un elicopter.
Astfel, Ţârle vrea ca în scurt timp, cele şase judeţe din cadrul Agenţiei de Dezvoltare Nord Vest Bihor (Bistriţa, Sălaj, Maramureş, Satu-Mare şi Cluj) să caute soluţii de finanţare pentru transporturi medicale aeriene urgente. Ţârle a promis pe de altă parte, că va interveni şi pentru ca Ministerul Sănătăţii respectiv Casa de Asigurări de Sănătate să creeze o pârghie de finanţare pentru acest tip de servicii absolut vitale şi normale pentru o ţară normală. Ţârle a făcut aluzie la cazuri din America, unde nu e nevoie de nicio aprobare, pilotul fiind cel care decide singur dacă ridică sau nu aeronava. „La noi e atâta birocraţie, atâtea proceduri de parcă am fi în 1980 toamna noi când Ceauşescu nu ne dădea voie, darmite să ridici un elicopter. Cred că vom putea găsi formule de susţine şi de acoperire a costurilor şi să implicăm şi celelalte instituţii ca să asigurăm urgenţele de gradul 1 şi 0. Nu e normal să investim în lucruri mai puţin importante decât viaţa oamenilor şi să lăsăm oamenii să moară cu zile când ştim că unii ar putea fi salvaţi”.
30 de ani de zbor
Pilotul timişorean, Virgil Ducu, a relatat că el, împreună cu un alt coleg, vor lucra prin rotaţie câte două săptămâni, pe elicopterul de la Oradea. Aereonova are două componente: cea de pilotaj unde stă pilotul şi celula medicală, cu targă pentru pacient, un scaun pentru asistent şi aparate medicale pentru urgenţe majore. Medicul stă în partea laterală a pacientului şi are acces la absolut orice este nevoie pentru a menţine pacientul în viaţă, fără să fie nevoit să se ridice şi să facă manevre periculoase pentru bolnav. Înainte de zbor însă, medicii care însoţesc pacientul trebuie să ştie precis la ce clinică trebuie dus pacientul şi ce medic îl aşteaptă.
Pilotul experimentat zboară de 30 de ani, din care 29 pe elicopter, având în jur de 6300 ore de zbor. „E o iniţiativă în folosul cetăţenilor, mai puţin e partea comercială a firmei care pune la dispoziţie aeronava. Lipsa acestor servicii de transport medical aerian este un mare neajuns în România, deoarece pe minut, în linie dreaptă, totdeauna distanţa e mai mică şi oamenii ar avea şanse mai mari de a fi salvaţi. Ruta Oradea – Timişoara se parcurge pe şosea în aproximativ 1,45 h, iar cu elicopterul durează jumătate de oră. La fel la Cluj. Distanţa dintre Oradea şi Târgu – Mureş se parcurge în 1,20 h, în loc de patru ore cu maşina. Zborul până la Sălaj sau Satu-Mare durează circa 25 de minute, cu maşina ar dura o oră şi jumătate”.
Iniţiativa de la Spitalul Pelican priveşte ajutorarea bolnavilor care sunt aduşi de către SMURD, Ambulanţa de stat sau Ambulanţa Pelican, în stare foarte gravă, la orice spital din Bihor. Acest transport medical aerian nu ar obstrucţiona activitatea de pe elicopterele SMURD ci ar sprijini-o. Iniţiativa ar fi vitală şi pentru locuitorii din judeţele limitrofe care ajung în stare extrem de critică la spitalele de acolo. Elicopterul de la Oradea ar putea transporta aceşti pacienţi din judeţele limitrofe spre clinicile din vestul ţării. De asemenea, fiindcă în unele judeţe nu există medici neurochirurgi sau de alte specialităţi, transportul medical aerian al pacienţilor cu probleme grave de neurochirurgie (accidentaţi sau cu hemoragie cerebrală etc), cardiovasculare, chiar transportul în vederea prelevării respectiv transplantului de organe ar însemna tot salvarea multor vieţi omeneşti.
Otilia Şandor, Alexandra Borz
Citiți principiile noastre de moderare aici!