Public în majoritate adult, format din pasionaţi ai artei naive, studenţi la arte plastice, colecţionari, galerişti, ziarişti şi curatori a umplut spaţiul alocat de Muzeul Ţării Crişurilor expoziţiei de artă naivă din cadrul celei de-a III-a ediţii a Festivalului Naţional de Artă Naivă Oradea 2016.
După alocuţiunile reprezentantului Muzeului, dl. Aurel Roşu, care a lăudat munca organizatorilor şi a precizat că este un eveniment cu care Muzeul Ţării Crişurilor se mândreşte, cea a criticului de artă Ramona Novicov, care consideră că această ediţie a adus o importantă creştere valorică a lucrărilor expuse şi că „este un eveniment unic şi original în România, iar noi, criticii de artă, suntem fericiţi că oraşul nostru găzduieşte un asemenea eveniment frumos” şi cea a managerului Şcolii de Arte Botoşani, Liviu Andronic, care a apreciat că Festivalul Naţional de Artă Naivă de la Oradea este „un manifest naţional” care se potriveşte foarte bine cu peisajul cultural orădean, toţi cei prezenţi s-au putut bucura de cele 130 de lucrări expuse, pictură, sculptură şi gravură aparţinînd unui număr de 37 de autori din toată ţara.
După încheierea vernisajului, oaspeţii şi vizitatorii au asistat la un spectacol de teatru nescris. Unii dintre participanţi însă, în special colecţionari şi galerişti, au zăbovit îndelung în faţa lucrărilor expuse, încercînd să se hotărască pe care să le achiziţioneze.
Expoziţia este cu vânzare şi va rămîne pe simezele Muzeului Ţării Crişurilor până la începutul lunii noiembrie.
Bijuterie populară pe cale de dispariţie la FNAN 2017
„Măritişul”, superb spectacol de teatru nescris, în cadrul Festivalului Naţional de Artă Naivă de la Oradea
Continuînd tradiţia instaurată la ediţiile trecute, specialiştii Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor au adus şi în acest an, la Festivalul Naţional de Artă Naivă, o trupă de teatru nescris. Dacă până acum “actorii” de la Şuncuiuş au fost cei care au încîntat participanţii la festival, de data aceasta trupa din Tilecuş a jucat o piesă extrem de aplaudată.
Considerat o bijuterie populară pe cale de dispariţie, teatrul nescris, sau teatrul ţărănesc, stârneşte de fiecare dată ropote de aplauze. Aşa a fost şi în sălile de expoziţie ale Muzeului Ţării Crişurilor unde, după vernisajul expoziţiei de artă naivă din cadrul Festivalului Naţional de Artă Naivă, trupa de teatru nescris „Cununa de pe Crişuri”, din Tilecuş, a jucat piesa „Măritişul”.
În Bihor, teatrul nescris este o formă de manifestare foarte apreciată de publicul care are rar ocazia să vizioneze o piesă. La un moment dat, exista chiar un festival de teatru nescris, intitulat „Morala satului”, cu un mare succes de public. Principalele caracteristici ale acestui gen de spectacol sînt lipsa textului, a scenariului şi a regizorului. Membrii trupei, ţărani care în timpul liber se îndeletnicesc cu muncile agricole, improvizează după un „scenariu” verbal, iar modul de organizare este non-ierarhic şi non-auctorial. Seamănă cu modul istoric de funcţionare a commediei dell’arte şi are o funcţie socială similară, de comentariu satiric asupra moravurilor locale.
Despărţirea de artiştii naivi invitaţi la cea de-a patra ediţie a Festivalului Naţional de Artă Naivă de la Oradea a fost emoţionantă, însă toţi participanţii au promis să revină anul viitor, la ediţia a V-a, jubiliară.
Citiți principiile noastre de moderare aici!