În curând, nu va mai fi nevoie de prezența fizică la înființarea unei societăți comerciale sau PFA. Potrivit unui proiect de act normativ, aflat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Justiției, Registrul Comerțului se va digitaliza, iar constituirea unor societăți comerciale se va putea realiza exclusiv online, fără a fi necesară prezența fizică în niciuna din etapele de constituire.
„Este un proiect legat de modernizarea Registrului Comertului și a profesiei de registrator comercial. Acest proiect transpune o directivă a Uniunii Europene privind digitalizarea. Propune o reformă radicală și importantă a Registrului Comerțului în direcția digitalizării, funcționării acestuia în relațiile cu publicul și societățile comerciale”, a declarat Cătălin Predoiu, ministrul Justiției, într-o conferință de presă.
[eadvert]
Potrivit acestuia, societățile comerciale vor putea fi constituite exclusiv online, printr-o procedură simplificată, fără a fi necesară prezența fizică în niciuna din etapele procedurii de constituire.
Debirocratizare
Conform expunerii de motive a proiectului de lege, actul constitutiv se va putea întocmi online, prin completarea unui formular-tip, cu opțiuni predefinite, care va fi disponibil pe pagina de internet a ONRC. De asemenea, actul constitutiv formular-tip sau, după caz, cel individualizat, se va semna de către toți fondatorii sau de reprezentanții acestora cu semnătură electronică calificată.
Prin noua lege se elimină cerința de efectuare a vărsământului aportului la capitalul social al SRL-urilor la momentul constituirii. Proiectul prevede o etapizare, ulterioară momentului constituirii, a vărsării capitalului social subscris (30% în 3 luni, iar restul în 12 luni, cu excepția aportului în natură, care poate fi efectuat în 2 ani de la data înmatriculării). De asemenea, se elimină depunerea dovezii rezervării denumirii, precum și depunerea unor declarații pe propria răspundere, prin includerea lor, într-o formă simplificată, în actul constitutiv.
„Proiectul înlocuiește depunerea de documente în format letric, pe suport de hârtie, cu documente care sunt în format online, iar în ceea ce privește proveniența lor, sunt obținute de Registrul Comerțului de la instituțiile care eliberează acele documente. Nu mai e nevoie ca solicitantul să facă un tur al instituțiilor administrative pentru obținerea a tot felul de avize și documente justificative. Registrul Comerțului va proceda la această interogare și va colecta documentele respective”, a afirmat ministrul Justitiei.
Predoiu a mai informat că „se renunță la necesitatea depunerii specimenului de semnătură în formă notarizată, care era o formalitate extrem de complicată, de multe ori, pentru oamenii de afaceri. Dovada de rezervare și declarația pe propria răspundere vor fi înlocuite cu o includere în actul constitutiv a unei formule, a unei clauze care ține loc de astfel de declarație”. De asemenea, vor fi simplificate unele etape prealabile de contestare care prelungeau etapa de înregistrare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!