60 de lei e taxa aferentă avizului de funcţionare şi 30 de lei e taxa de vizare anuală a acestuia. Introdusă la începutul acestui an, fără mare tam-tam, taxa nu se bucură de prea mare popularitate în rândul agenţilor economici, care găsesc că e inechitabil şiu neproductiv să fie obligaţi la plata unor sume pentru care nu primesc nimic în schimb. „Nu-i pot găsi altă comparaţie decât cea cu taxa de protecţie cerută de interlopi”, consideră Mariana P., coproprietară a unei afaceri din Rogerius.
În acest context, chiar dacă valorile nu sunt mari, agenţii economici nu s-au înghesuit să le achite: din 9.000 de firme înregistrate în Oradea, doar 500 s-au conformat pretenţiilor Municipalităţii. O serie de controale tematice derulate de Direcţia Economică din Primărie pe acest subiect, este, deci inevitabilă.
Garanţia legalităţii
„Trebuie precizat că măsura instituirii acestui aviz de funcţionare este o garanţie că activitatea economică desfăşurată respectă condiţiile urbanistice, de ordine publică, de salubritate, etc. La controalele făcute la mai multe puncte de lucru, la care s-au constatat modificări constructive ale clădirilor fără obținerea unei autorizații de construcție, lipsa contractelor încheiate cu operatorul de salubritate sau au fost înregistrate reclamaţii privind nerespectarea ordinei şi liniştii publice” a precizat directorul economic adjunct al Direcției Economice din Primăria Oradea, dl. Sorin Iacob. „Obţinerea avizului de către operatorii economici asigură respectarea cadrului legal anterior, nu ulterior derulării activităţii economice. Avizul de funcționare se eliberează pentru fiecare punct de lucru al agentului economic, inclusiv pentru cele situate în incinta centrelor comerciale și se obține, dacă toate condițiile sunt îndeplinite, în termen de maxim 15 zile”, se mai arată într-un comunicat al Primăriei. Interesant că HCL 10/2013, cea care reglementează fiscalitatea pe 2013 predede că „avizul de funcţionare se eliberează în termen de 7 zile lucrătoare de la data depunerii cererii şi a documentelor însoţitoare”.
„Dreptul” de-a o plăti anual
Întreaga justificare a acestei taxe noi este cuprinsă în Hotărârea Consiliului Local 10/2013. Aceasta se aplică operatorilor economici ce desfășoară activități comerciale și prestări de servicii (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, societăți comerciale altele decât codurile CAEN 5610 – restaurant și 5630 – bar).
„La cererea de eliberare a avizului, agentul economic trebuie să anexeze următoarele documente: certificatul de înregistrare la Oficiul Registrului Comerțului, dovada titlului asupra imobilului, certificatul constatator eliberat de Oficiul Registrului Comerțului pentru declararea punctului de lucru, dovada achitării taxei pentru eliberarea avizului de funcționare, dosar plic. După depunerea doumentelor, Poliția Locală face verificare modului de respectare a reglementărilor urbanistice, a modului de respectare a reglementărilor privind ordinea și liniștea publică şi existenţa contractului încheiat cu operatorul de salubritate”, mai spune comunicatul de presă.
Agenţii economici care şi-au avizat punctele de lucru au obligaţia să să afișeze la loc vizibil o copie a avizului de fucționare pentru fiecare punct de lucru şi să plătească taxa de viză anuală până la data de 31 martie a anului curent, arată HCL 10/2013.
fact box
S-au auto-scutit
Art.18 din HCL 10/2013 zice că „Nu se solicită aviz de funcţionare şi nu datorează taxă pentru eliberarea avizului de funcţionare de către următoarele unităţi:
Oradea Transport Local SA
Administraţia Domeniului Public SA
Compania de Apă SA
Electrocentrale SA
Citiți principiile noastre de moderare aici!