Un proiect de calificare a circa 1.000 de persoane din şapte judeţe, în diferite meserii cerute pe piaţa muncii, este pe cale să fie blocat. Motivul este întârzierea finanţărilor de către organismul intermediar. „Am accesat în vara anului trecut fonduri europene pe axa POSDRU de calificare a angajaţilor pe cinci judeţe. Era vorba iniţial de calificarea a cel puţin 700 de angajaţi din Bihor, Sălaj, Cluj, Timişoara şi Arad. Ulterior, cifra a ajuns la 1.000 de persoane, mai adăugându-se judeţele Olt şi Vâlcea”, ne-a informat Radu Silaghi, directorul executiv al Asociaţiei Firmelor Bihorene (AFB).
Liderul de proiect este Ruhama, AFB fiind partener de proiect. Înainte de iniţierea proiectului, AFB, Ruhama şi AJOFM Bihor au făcut un studiu de piaţă pentru identificarea meseriilor necesare. Au fost identificate mai multe meserii deficitare, pentru care au fost demarate calificări. Este vorba de: brutar, cofetar, pavator, organizator de evenimente, tâmplar, lucrător în comerţ, lucrător în alimentaţie, bucătar, lăcătuş, cameriste, operator calculator, operator maşini cu comandă numerică, etc.
Plăţi întârziate
„A apărut un fenomen nedorit, despre care auzisem în piaţă şi pe care, din păcate, am ajuns să-l testăm pe propria piele. Avem realizaţi toţi indicatorii din proiect, inclusiv cu depăşiri, dar ne confrutăm cu o întârziere a plăţilor. De la iniţierea proiectului s-au făcut extrem de puţine plăţi. Doar pentru plata taxelor şi impozitelor la stat, provenite din salarii. În acest moment, toţi cei implicaţi în proiect din cadrul AFB sunt plătiţi din propriile fonduri, insuficiente pentru un proiect atât de mare, de peste un milion de euro”, explică directorul executiv al AFB.
În a doua parte a anului trecut, organismul intermediar le-a transmis că pot să solicite efectuarea anumitor plăţi prin cereri de plată anticipate. „Erau ca o mană cerească pentru noi şi ne rezolvau o problemă de bază, plata celor care munceau la proiect. Cererile de plată anticipate funcţionează sub forma plăţilor anticipate a salariilor şi a contribuţiilor pentru salarii. La noi însă, n-au funcţionat deloc. Au trecut mai bine patru luni de la depunerea acestor cereri, dar plăţile nu s-au efectuat. O parte, dacă s-au efectuat, au mers pe plata contribuţiilor la bugetul de stat”, precizează Radu Silaghi.
Deşi au cerut de fiecare dată lămuriri şi explicaţii pentru aceste întârzieri, răspunsurile la solicitări au depăşit termenele legale la care erau obligate organismul intermediar şi AMPOSDRU să răspundă. „Răspunsurile, când veneau, erau evazive, de forma: «vă rugăm urmăriţi articolul cutare din legea cutare şi să-l respectaţi». Articol care era tot evaziv”, explică reprezentantul AFB.
Conciliere
Partenerii în proiect au început demersurile legale de realizare a unei concilieri prin care să li se ofere explicaţiile pentru a putea continua proiectul. „Suntem într-o fază avansată, indicatorii sunt atinşi şi am respectat toate procedurile, dar nu avem un partener viabil de discuţii din partea organismelor abilitate, cu care am semnat contractul de finanţare şi ne punem întrebarea serioasă cum putem continua proiectul?”, se întreabă directorul executiv al AFB.
Întârzierea plăţilor poate duce la un blocaj financiar care poate întrerupe proiectul. Mai mult de jumătate din cursuri sunt efectuate. Mai sunt cursuri în derulare, care trebuie finalizate. „Una dintre explicaţiile simţite pe piele noastră este nu tocmai bunăvoinţă din partea organismelor naţionale. Deoarece există experienţe similare în alte zone ale ţării unde funcţionează foarte bine acele cereri de plată. Durerea noastră este că unul dintre organismele intermediare este aici lângă noi, la Cluj”, conchide Radu Silaghi. Acesta speră ca, în cele din urmă, fondurile să fie deblocate şi proiectul să se poată finaliza în condiţii bune.
Citiți principiile noastre de moderare aici!