Potrivit calendarului programului din acest an școlar, între 15 septembrie și 10 octombrie, 56 de unități de învățământ au depus la sediul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Bihor, cereri de finanțare în cadrul programului. Unitățile de învățământ care vor implementa proiecte în anul școlar 2024-2025 sunt: Liceul de Arte Oradea, Școala Gimnazială „Dacia” Oradea, Colegiul Național „Onisifor Ghibu” Oradea, Școala Gimnazială „Puiu Sever” Ineu, Școala Gimnazială Nr. 1 Gepiu, Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” Oradea, Liceul Teoretic Nr. 1 Bratca, Școala Gimnazială Nr. 1 Cefa, Școala Gimnazială Nr. 1 Roșia, Grădinița cu Program Prelungit Nr. 25 Oradea, Liceul Sanitar „Vasile Voiculescu” Oradea, Grădinița cu Program Prelungit „Speranța” Oradea, Școala Gimnazială Nr. 1 Lăzăreni, Școala Gimnazială Nr. 1 Sânnicolau Român, Liceul Tehnologic „Unirea” Ștei, Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea, Școala Gimnazială „Lucreția Suciu” Oradea, Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” Oradea, Liceul Teoretic „Constantin Șerban” Aleșd, Școala Gimnazială „Ioan Slavici” Oradea, Liceul Tehnologic Special Nr. 1 Oradea, Școala Gimnazială „Aurel Pop” Oșorhei, Școala Gimnazială Nr. 1 Hotar și Școala Gimnazială Nr. 1 Remetea. Programul este coordonat și monitorizat la nivel județean de către CJRAE Bihor și Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Bihor.
Condițiile care trebuiau îndeplinite
Potrivit ISJ Bihor, „pentru aplicarea de proiecte în cadrul programului trebuiau îndeplinite următoarele condiții: unitatea de învățământ să aibă personalitate juridică; unitatea de învățământ să demonstreze că există necesitatea inițierii și desfășurării unor activități de prevenire a violenței și infracțiunilor pentru preșcolari/elevi și familiile acestora; unitatea de învățământ să își propună să implice Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenței, a faptelor de corupție şi discriminării în mediul școlar şi promovarea interculturalității în proiectarea și desfășurarea activităților”.
Scopul programului
Derulat pentru prima dată în anul școlar 2023-2024, programul „Împreună prindem curaj” are drept scop prevenirea și reducerea violenței și a infracțiunilor în mediul școlar prin crearea unui climat sigur, primitor și de susținere pentru toți beneficiarii implicați (preșcolari, elevi, personalul unității și părinți) la nivelul unităților de învățământ; îmbunătățirea relațiilor dintre personalul școlii, familie și preșcolari sau elevi, inclusiv a colaborării acestora în vederea susținerii victimelor pentru a gestiona momentul traumatic și a autorilor pentru îmbunătățirea comportamentului; capacitarea preșcolarilor și a elevilor pentru a raporta faptele de violență și a martorilor pentru a adopta strategii de susținere a victimelor și descurajare a comportamentelor violente ale autorilor; îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale ale preșcolarilor și elevilor, inclusiv a capacității acestora de identificare, interpretare, exprimare și autocontrol și autoreglare a emoțiilor într-o manieră constructivă față de sine și față de ceilalți, respectiv conștientizarea consecințelor asociate săvârșirii faptelor de violență și a infracțiunilor.
Activități care vor fi implementate
„Printre activitățile care vor fi implementate, se regăsesc: activități de cunoaștere și dezvoltare a coeziunii pentru elevi, cadre didactice; excursii, concursuri tematice, campanii de conștientizare și sensibilizare, ateliere de creație, vizite la tribunal, muzee, cluburi, activități sportive, activități artistice; ateliere pentru susținerea familiilor în ceea ce privește exercitarea rolului lor educativ (în colaborare cu cadre didactice și cu alți parteneri), întâlniri ale elevilor și cadrelor didactice cu reprezentanți ai Poliției și Jandarmeriei, Serviciului pentru siguranța școlară, în vederea realizării unor dezbateri pe teme referitoare la fenomenul violenței; sesiuni de informare/instruire referitoare la aplicarea Procedurii de management a cazurilor de violență adresate personalului unităților de învățământ și chiar elevilor”, a transmis ISJ Bihor într-un comunicat de presă.
Trimite articolul
XAcțiuni și vorbe în vânt. Educația și intervenția împotriva violenței trebuie să înceapă de la grădiniță și din clasele primare. Acțiunile trebuie să fie în primul rând individuale și să vizeze atât copilul cât mai ales părinții. Iar părinții care nu participă să fie constrânși să participe și să se implice. Din păcate violența și comportamentul neadecvat sunt tolerate iar pe măsură ce cresc, devin greu de stăpânit. Acțiunile enumerate în articol sunt privite de către copii ca divertisment colectiv și nu au impactul scontat.