Realizatorii filmului de promovare a creațiilor autentice din Bihor, intitulat „Bihor Couture Interviews – Ep. 1 The Fashion Critic”, au fost răsplătiți cu două premii la festivalul care premiază creativitatea. E o tradiție ca timp de o săptămână, în iunie, Cannes-ul să se transforme în locul de întâlnire a celor care se ocupă cu tehnologia, publicitatea, mass-media, marketingul, designul, inovația și divertismentul, la nivel mondial.
Câștigarea la Cannes Lions International Festival of Creativity a unui trofeu este considerată cea mai mare recunoaștere în industria creativității. „Dacă credeați că epopeea vestei din Țara Beiuşului sau a cojocului binșenesc s-a terminat, gândiți-vă din nou… A devenit o platformă pentru mulți. Grupul McCann și Bihor Couture tocmai au luat aur și argint la Cannes cu filmul publicitar bazat în întregime pe cojocul binșenesc”, a anunțat administratorul paginii Țara Beiușului – Terra Beiusensis, beiușeanul Radu Frențiu, cel care descoperea o copie fidelă a cojocului de la Binș vândută la exorbitantul preț de 30.000 dolari într-un loc exclusivist, exotic, purtând eticheta celebrei case de modă Dior. Dintr-o postare a beiușeanului, media a declanșat o adevărată campanie pentru a apăra tradiția cojocului binșenesc. Situația creată în jurul cojocului de la Binș nu e prima de acest fel.
De ani de zile, mari case de modă s-au inspirat din culturile locale. Problema este că nimic nu se întoarce în comunitățile meșteșugarilor, aceștia rămânând adesea doar cu lupta pentru a menține în viață tradițiile. Sunt cunoscute astfel de exemple: Stella McCartney a folosit motive tradiționale africane în colecția Primăvară/Vară 2018. Luis Vuitton a lansat o linie de cape inspirate de păturile purtate de triburile Besotho. Dior a creat o întreagă colecție folosind un imprimeu identic cu acela al unei creatoare indiene. Nu mai demult decât în anul trecut, Tory Burch lansa o copie aproape identică a unui palton românesc din Oltenia. După campania Bihor vs Dior, revista „Beau Monde” a intrat în joc și a lansat platforma Bihor Couture pentru a promova cea mai nouă marcă românească de haine, ale cărei creații sunt făcute de aceiași meșteri pe care Dior i-a copiat în colecția sa din 2017.
Magazinul online a fost creat pentru a ajuta meșterii artizani să își vândă produsele. Promovarea a fost una de succes. Sunt prezentate, în ipostaze de critici de modă, femei din Țara Beiușului, acele doamne care cunosc de la A la Z tehnica realizării cojocului de Binș. În primele secvențe sunt prezetați oamenii de la țară, meșteșugari care sunt uimiți, exclamând „aoleu!” atunci când află că au acasă adevărate comori, aflând că o copie a cojocului de la Binș e vândută cu 30.000 de dolari! „Ceva ieșit din comun, maică, doară n-or descoperit satelitul… aproape un miliard! Apoi, creatoarele de costume populare, cu umor și în dulcele grai de la Binș, își exprimă opiniile în ceea ce privește costumația și coafura manechinelor care poartă costumele de la Binș sub eticheta Dior. „I-o ieșit aproape perfect”, spune un țăran despre colecția Dior.
„Drăguță, siluetă, perfectă fata, da tocurile îs pentru alte costumații”, „No, no, opinci, izmeni, zadii… i se văd toate picioarele, tăt organismul, nu meri… Maica Sfântă aibă!”. „Cred că Bihorul trebuie să fie pă scena internațională, fiindcă nu suntem descoperiți cu ceea ce avem”, „Dacă vin și cumpără de la noi, să-și cumpere original, de la noi. Nu copie, original!”„Bihor Couture nu este doar un brand care vinde haine autentice din Bihor, ci ne servește ca exemplu de model de business, pentru ca banii să se întoarcă în comunitățile locale și ca generațiile viitoare să se bucure de aceste tradiții frumoase. Acest model de business poate fi o sursă de inspirație pentru alte țări și culturi care au aceeași problemă ca și noi”, declarase Cătălin Dobre, Chief Creative Officer McCann Worldgroup Romania, creativii care au realizat filmul „Bihor Couture Interviews – Ep. 1 The Fashion Critic”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!