Managerul Filarmonicii de Stat Oradea, Carmen Rus a prezentat miercuri raportul de activitate pe 2022 al instutuţiei pe care o conduce, dar şi noutăţile şi evenimentele ce vor avea loc în următoarea perioadă. La conferinţa de presă, Călin Gal, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor, a făcut un scurt rezumat raportându-se economic şi cultural la nivelul anului 2019, anul de dinaintea pandemiei. A reamintit de reorganizarea activităţii de la sfârşitul anului 2020 şi primele şase luni ale anului 2021. CJ finanţează integral Filarmonica de Stat Oradea, asta însemnând bugetul de cheltuieli, atât partea de salarii cât şi partea de funcţionare şi cea de investiţii. La momentul reorganizării, au venit prea puţini bani din veniturile proprii, motiv pentru care au fost atacate două linii importante: cea financiar bugetară şi cea de personal. În 2019 bugetul alocat Filarmonicii a fost de 11 milioane de lei, ca în 2022 să fie de 8,5 milioane de lei.
În ceea e priveşte personalul, de la 135 de angajaţi s-a ajuns la 125 de persoane, fiind în discuţie acum şi activitatea cu jumătatea de normă a corului Filarmonicii, acesta fiind singurul cor din ţară care nu este angajat cu normă întreagă.
„Cea mai importantă în această ativitate este componenta managerială. Este foarte important ca toate producţiile, toate spectaolele să vină în întâmplinarea publicului”, a spus Călin Gal, care a aminitit de protocolul care s-a încheiat între Consiliul Judeţean Bihor şi Primăria Oradea prin APTOR pentru desfăşurarea activităţilor comune în afara sălilor de spectacol. Este importantă şi atragerea unor axe de finanţare cu fonduri nerambursabile pentru dotarea Filarmonicii cu instrumente muzicale, multe fiind detteriorate sau fiind instrumente personale.
Un alt punct important ar fi nevoia de o sală mai mare de concerte, Călin Gal referindu-se la Centrul Cultural Multifuncţional. Proiectul pentru acesta a fost închis în decembrie şi s-a lansat licitaţia pentru execuţia proiectului. 31 martie este data limită de depunere a dosarelor pentru firmele interesate de execuţie, urmând ca pe la sfârşitul lunii mai să se adjudece şi să se semneze contractul de execuţie. Proiectul are o valoare de aproximativ 20 de milioane de euro, din care o parte vor veni prin program transfrontalier ROHU, iar pentru restul vor fi găsite alte surse de finanțare.
O nouă identitate vizuală
Carmen Rus a venit la cârma Filarmonicii orădene după 20 de ani de activitate pe scenă, în momentul preluării conducerii ştiind tendinţele dar şi nevoile instituţiei. „Se simţea o oarecare stagare în ceea ce priveşte gradul de acesibilitate al publicului la spectacole şi legăturile pe care Filarmonica le avea cu celelalte instituţii din ţară”, consideră ea.
Mai întâi a avut loc schimbarea identităţii vizuale a instituţiei, pornind de la monogramă, pagina de Facebook şi site. În raportul activităţii pe anul 2022 au fost cuprinse trei secţiuni: partea a doua a stagiunii 2021-2022 (ianuarie – iunie 2022), stagiunea estivală INITIO 2022 şi prima parte a stagiunii 2022-2023 (septembrie – decembrie 2022). Din 2019 până în 2022, numărul de concerte a crescut cu 93%. De la 43 s-a ajuns la 83 de concerte (inclusiv cele derulate în cadrul stagiunii estivale), dintre care 35 au fost concerte simfonice, 25 au fost concerte vocal-simfonice, 11 recitaluri, 9 concerte eduative, o operă în concert, un concert acapella şi un concert în colaborare internaţională, la Budapesta. La Debreţin au găsit deschidere pentru un parteneriat, de altfel la 1 februarie au şi avut un concert comun cu Filarmonica din Debreţin. Dintre cele 83 de concerte, 11 au fost sold-out, şi au fost 32 de dirijori invitaţi şi 118 solişti.
Parteneriate
Veniturile din vânzări de bilete au crescut cu 67%, de la 232.896 lei în 2019, la 385.814 lei în 2022. Pentru acceaşi perioadă cheltuielile de personal au rămas sensibil egale, diferenţa fiind de 1,01%. Veniturile proprii au crescut cu 483%, mai ales datorită stagiunii estivale dar şi a concertelor organizate prin parteneriatele cu Oradea Heritage, Visit Oradea, Opera Naţională din Cluj Napoca sau Episcopia greco-catolică de Oradea, Episcopia romano-catolică de Oradea, Universitatea Creştină Partium sau Universitatea Emanuel. De asemenea, s-au orientat şi spre spectacole adresate copiilor şi cu copii, prin colaborarea cu Teatrul de Copii aflat sub îndrumarea actorului Şerban Borda. Vânzările de bilete au crescut astfel cu 67%.
Privind statistica pe vârste a publicului, dacă în 2019 predominau melomanii de vârsata a treia, respectiv cei de peste 65 de ani. Acum, prin programele implementate, publicul se încadrează mai mult între 35 şi 55 de ani.
[eadvert]
Filarmonica orădeană colaborează şi cu Facultatea de Arte, având voluntari atât în orchestră şi cor cât şi pe partea de organizare. Urmează să se realizeze un parteneriat şi cu Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane pentru realizarea unui studiu asupra publicului vizavi de programele Filarmonicii, şi un alt parteneriat cu Facultatea de Arte pentru realizarea de decoruri în proiectele cu Teatrul de Copii.
Filarmonica se vrea a fi un Hub Cultural, pe lângă concertele obişnuite adresându-se şi copiilor, fiind deschisă şi artei fotografice prin organizarea de expoziţii în foaier, prin organizarea de conferinţe sau spectacole de stand-up. Se vor derula pe mai departe cele şase mari programe. Fill Nouveau/Feel Emotion reprezintă concertele obişnuite ale stagiunii, INITIO este programul stagiunii estivale, Fill Nouveau/Feel Young se referă la concursul de tinere talente, câştigătorii având ocazia de a evolua alături de orchestra Filarmonicii, Fill Nouveau/Feel Free se referă la concertele camerale şi recitaluri. De asemenea continuă Festivalul Primăverii, care anul acesta a ajuns la ediţia a XII-a, şi turneele şi festivalurile în care Filarmonica orădeană va fi invitată. De asemenea, se va organiza a doua ediţie a festivalului Sounds of Oradea, care a avut un mare suces la prima sa ediţie de anul trecut.
Citiți principiile noastre de moderare aici!