Campania naţională „Fii precaut. Hoţii nu dorm!” s-a încheiat după un an de derulare.
În Bihor, poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii şi cei de proximitate au derulat activităţi în toate cele cinci municipii pentru a preveni furturile din locuinţe. Poliţiştii bihoreni au acţionat în locuri publice aglomerate, pieţe, staţii de transport, centre comerciale, transmiţând cetăţenilor recomandări şi materiale informative. Poliţiştii s-au întâlnit cu reprezentanţii grupurilor ţintă şi au folosit ca material de suport o grilă de evaluare a gradului de vulnerabilitate a locuinţei.
Per total, în Bihor s-au distribuit 200 de afişe, 10.000 de pliante şi 100 de materiale promoţionale (liste de verificare de tip „home safety checklist”, magneţi pentru frigider).
Poliţiştii au avut ca parteneri reprezentanţii asociaţiilor de proprietari din Oradea. S-au postat afişe la intrările în blocuri şi s-au introdus pliante în cutiile poştale.
„În cadrul discuţiilor cu grupurile ţintă s-au transmis recomandări cu privire la prevenirea furturilor din locuinţe, modurile de operare ale infractorilor, cauze şi condiţii favorizante. Totodată, poliţiştii de prevenire şi proximitate s-au întâlnit cu persoane de vârsta a treia din Oradea, în cadrul celor patru centre multifuncţionale sau a asociaţiilor de pensionari”, a mai informat Alina Dinu, purtător de cuvânt al IPJ Bihor.
Efect statistic
Mai notăm că, luni, la prezentarea bilanţului pe anul trecut al IPJ Bihor, comisarul şef Adrian Bucur a prezentat campania „Fii precaut. Hoţii nu dorm!” pe prima poziţie la capitolul activităţi de prevenire. Totodată, şeful Poliţiei a subliniat că anul trecut a scăzut infracţionalitatea în Bihor.
C.H.
Factbox:
Ponturi anti-furt din locuinţă:
– Când lipsiţi de acasă pentru mai multe zile, rugaţi-i pe apropiaţi să intre din când în când în casa dvs. şi să ridice corespondenţa;
– Montaţi la vedere plăcuţe prin care să-i avertizaţi pe nepoftiţi că în casă se află un câine agresiv sau că aveţi un sistem de monitorizare;
– Mesajul de pe „robotul telefonic” să inducă ideea că cineva este acasă, dar nu poate răspunde pentru moment;
– Cumpăraţi-vă întrerupătoare care, la diverse intervale de timp, aprind şi sting automat lumina;
– Asiguraţi-vă că v-aţi achiziţionat o uşă sigură (solidă, dar care nu atrage atenţia, tocul uşii este încadrat în zid cu dibluri şi nu doar fixată cu spumă iar sistemul de închidere nu este la suprafaţă);
– Asiguraţi-vă că geamurile de la uşile de acces în imobil au grilaje;
– Atunci când un necunoscut pretinde că reprezintă o instituţie prestatoare de servicii sau o autoritate publică locală (gaze, apă, telefoane, deratizare, primărie, consiliul local ş.a.) solicitaţi şi verificaţi cu atenţie legitimaţia de serviciu, înainte de a-i permite accesul în locuinţă. Un astfel de act trebuie să prezinte viza periodică, să nu aibă modificări sau ştersături, iar liniile ştampilei de pe fotografie să coincidă cu liniile ştampilei de pe fila pe care este lipită;
– Nu acceptaţi prezentarea formală a legitimaţiilor, iar dacă persoana devine grăbită sau agitată (ceva nu este în regulă!), solicitaţi sprijinul vecinilor şi reţineţi cât mai multe semnalmente ale celui în cauză pentru a le comunica organelor abilitate;
– Evitaţi să oferiţi persoanelor necunoscute relaţii despre vecini, în special informaţii referitoare la ocupaţia, programul de lucru şi starea materială a acestora;
– Evitaţi depozitarea pe balcon sau în curtea casei, la vedere a ambalajelor unor obiecte de valoare;
– Fiţi prudenţi faţă de necunoscuţii care sună la uşă invocând diverse pretexte (comercianţi ambulanţi, persoane care solicită să dea un telefon urgent sau cer un pahar cu apă, etc.). Riscaţi astfel să cumpăraţi produse contrafăcute sau să facilitaţi unor infractori periculoşi accesul în locuinţa dvs.
Citiți principiile noastre de moderare aici!