În calitate de consumator de energie, beneficiezi de o serie de drepturi menite să te protejeze și să îți ofere posibilitatea de a opta pentru cele mai bune produse, ce răspund nevoilor tale de consum. În același timp, statutul de consumator de energie îți aduce o serie de obligații care au rolul de a asigura buna funcționare a relației cu furnizorii și distribuitorii de energie electrică și gaze naturale. Electrica Furnizare vine în întâmpinarea ta cu informații de interes referitoare la principalele drepturi și obligații care îți revin în calitate de consumator de energie electrică și gaze naturale, valabile și după eliminarea măsurilor de plafonare aplicate prețurilor la energie:
1. Ce se întâmplă cu contractele de furnizare a energiei după ridicarea măsurilor de plafonare a prețurilor?
- Potrivit OUG nr. 27/2022, cu modificările și completările ulterioare, prețul final facturat plafonat al energiei electrice și gazelor naturale se aplică clienților casnici în perioada 1 ianuarie 2023 – 31 martie 2025. În perioada menționată, toți clienții Electrica Furnizare beneficiază de prețul plafonat al energiei electrice în funcție de categoria de consum în care se încadrează, precum și de prețul plafonat al gazelor naturale;
- Contractul de furnizare a energiei electrice sau a gazelor naturale rămâne în vigoare și după expirarea măsurilor de plafonare, deoarece un contract încheiat cu Electrica Furnizare are, în general, o perioadă de valabilitate nedeterminată, doar ofertele fiind cele care sunt actualizate în momentul expirării lor;
- După expirarea aplicării măsurilor de plafonare asupra prețurilor de energie electrică și gaze naturale, prețurile vor fi stabilite în funcție de condițiile de piață de la momentul respectiv. Compania Electrica Furnizare își informează clienții cu privire la modificările de preț în conformitate cu prevederile contractuale și legislația în vigoare, și anume, cu minimum 30 de zile înainte de data intrării în vigoare a noului preț în cazul clienților casnici, respectiv cu minimum 14 zile înainte de data intrării în vigoare a noului preț în cazul clienților noncasnici.
2. Ce drepturi și obligații ai în calitate de consumator de energie electrică și gaze naturale?
În calitate de consumator de energie electrică și gaze naturale, ai următoarele drepturi:
- Dreptul de acces la rețelele de energie electrică și gaze naturale;
- Dreptul de a-ți alege sau schimba furnizorul de energie electrică sau de gaze naturale, fără plata vreunei taxe pentru schimbarea acestuia;
- Dreptul de a primi informaţii transparente cu privire la preţurile/ tarifele aplicabile, precum și informații legate de condiţiile generale de acces şi de utilizare a serviciilor oferite;
- Dreptul de a denunța unilateral contractul de furnizare a energiei electrice sau gazelor naturale, cu respectarea condițiilor/clauzelor contractuale, inclusiv în situația în care nu accepți noile condiții contractuale/clauze sau modificări ale prețului de furnizare notificate de către furnizor;
- Dreptul de a solicita furnizorului/operatorului de sistem modificarea şi completarea contractului încheiat cu acesta, atunci când apar elemente noi ori când consideri necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- Dreptul de a beneficia, la cerere, de facilitățile specifice clienților vulnerabili, dacă te încadrezi în această categorie;
- Dreptul de a beneficia de mai multe modalități de plată a facturii;
- Dreptul de a solicita furnizorului de energie electrică modificarea cantităților de energie convenite în convenția de consum oricând consideri că se va modifica consumul. În cazul în care nu ești de acord cu valorile consumului de energie electrică prevăzute în convenţia de consum stabilită de operatorul de distribuție, ai posibilitatea citirii şi transmiterii indexului autocitit în vederea facturării energiei electrice în baza acestuia;
- Dreptul de a solicita furnizorului de gaze naturale întreruperea furnizării gazelor, în cazul în care aceasta este legată de funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor clientului final sau ale operatorului de sistem;
- Dreptul de a solicita furnizorului să ia măsuri pentru remedierea defecțiunilor și a deranjamentelor survenite în rețelele de energie electrică și gaze naturale.
De asemenea, statutul de consumator de energie electrică și gaze naturale îți aduce o serie de obligații, respectiv:
- Obligația de a achita contravaloarea energiei electrice și a gazelor naturale consumate;
- Obligația de a notifica furnizorul de energie electrică sau gaze naturale cu privire la orice schimbare a datelor de identificare prevăzute în contractul de furnizare, în termen de 30 de zile calendaristice de la modificare;
- Obligația de a informa de îndată furnizorul cu privire la orice defecțiune în funcționarea aparatului/sistemului de măsurare sau a instalației de utilizare a energiei electrice ori a gazelor naturale;
- Obligația de a permite accesul reprezentantului operatorului conductei/sistemului la care este racordat locul de consum, pentru citirea indexului echipamentului de măsurare la un interval de timp stabilit de către operator;
- Obligația de a achita penalizări în cazul nerespectării contractului de furnizare, sancțiunile ulterioare putând consta în sistarea temporară a furnizării ori rezilierea contractului de furnizare.
Drepturile și obligațiile consumatorilor de energie electrică și gaze naturale sunt reglementate de legislația în vigoare, acestea fiind aplicabile la nivel național, indiferent de furnizorul pentru care ai optat sau de distribuitorul zonal.
Compania Electrica Furnizare este preocupată în mod constant de informarea corectă și completă a clienților din portofoliul său, încurajându-i să acceseze site-ul www.electricafurnizare.ro pentru informații de interes cu privire la aspecte ce țin de relația cu furnizorul.
Advertorial CH24788
Citiți principiile noastre de moderare aici!