Mai condensat, mai valoroas şi mai bine păzit. Aceste atributele i se adaugă, din acest an, festivalului Toamna Orădeană (TO), al cărui debut e anunţat pentru prima zi din luna viitoare. Ca o noutate, un imn al evenimentului interpretat de Ana Maria Georgescu este difuzat intensiv, pe ultima sută de metri înainte de lansarea festivalului, la radiourile locale şi pe internet. Tot de inedit ţine şi organizarea de întâlniri între publicul interesat şi vedetele câtorva spectacole din TO. „Nu va fi o întâlnire scorţoasă, ci una retaxată”, promite organizatorul, Flavius Bunoiu. Locaţia e unică pentru toate aceste şuete – localul Queen’s. Orădenii au ocazia unor discuţii la cafea cu artiştii din spectacolul „Opera per sempre” – pe 1 octombrie de la ora 12.00 sau cu Ada Milea şi Bogdan Burlăcianu, marţi de la ora 11.00.
Pe 6 octombrie de la 11.00, la întâlnire ar trebui să vină Grigore Leşe şi Victor Rebengiuc, pe 8 octombrie de la aceeaşi oră vin la cafea reprezentanţii şi actorii Teatrului Naţional Târgu Mureş ajunşi la Oradea pentru un spectacol cu „Carmina Burana”. Pe 9 octombrie de la ora 14.00 sunt aşteptaţi la şuetă Maia Morgenstern împreună cu actorii din piesa Love Stories. La ultima astfel de întâlnire, pe 10 octombrie de la ora 11.00, ar trebui să apară balerinii şi conducerea Teatrului Oleg Danovski.
„Aceste întâlniri nu vor avea un caracter formal ci vor fi organizate sub forma unei discuţii amicale, relaxate, de genul „o cafea cu publicul şi presa”. Sunt invitaţi toţi cei care doresc să îi cunoască pe artişti, să obţină autografe”, se arată în comunicatul organizatorilor.
Cu bilet
Păstrând tradiţia anului trecut, cele mai multe dintre manifestările TO din acest an sunt în sală: sunt 14 spectacole pe bază de bilet şi doar patru în aer liber, în Parcul 1 Decembrie. Costul biletelor variază între 5 şi 30 de lei. „Preţurile sunt destul de mici pentru valoarea artiştilor care vin”, crede Bunoiu.
Scoaterea festivalului din piaţa publică şi mutarea sa în înterior serveşte ambiţiilor mărturisite ale organizatorilor: „TO să părăsească imaginea de festival tradiţional şi să devină un festival urban, complex, modern, multicultural”. Pentru asta s-a lucrat şi la aspect. Flavius Bunoiu spune că agenţii comerciali interesaţi să vândă în cadrul festivalului au fost chemaţi să semneze un contract cu prevederi stricte, referitoare atât la aspectul tarabelor cât şi la modul de servire a clienţilor. Comerţul se va desfăşura excusiv în căsuţe de lemn şi sub umbrelele puse la dispoziţie de sponsori.
„Cine nu se conformează i se taie curentul şi e poftit afară. Dacă nu punem piciorul în prag vom defila în continuare cu acel stil de bâlci, talcioc”, zice acesta.
Pază în plus
TO nu s-a remarcat în mod deosebit, în anii anteriori, ca ocazie de scandaluri şi bătăi. Totuşi, organizatorii au considerat oportun să aloce o parte din bugetul de 400.000 lei pentru a tocmi şi nişte bodyguarzi, în completarea serviciilor poliţiei locale şi ale jandarmilor. Aceştia au de păzit întrările vedetelor pe scenă şi au ca temă de casă să-i detecteze pe comercianţii ilegali şi să-i predea poliţiştilor. Organizatorii au refuzat să facă public costul acestor servicii dar susţin că au fost cumpărate pentru a creşte gradul de securitate în perimetrul manifestării.
Toate acestea sunt pregătiri pentru mutarea TO din Parcul 1 Decembrie în Piaţa Unirii, de anul viitor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!