Omul de radio şi televiziune Doru Ionescu, realizatorul emisiunilor „Remix” şi „Timpul chitarelor” de la Televiziunea Română, a avut iniţiativa realizării unei arhive online, numită Muzeul Rockului din România, alături de platforma muzeală privată PostModernism Museum. Proiectul cultural este cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), scopul proiectului fiind de a arhiva online fenomenele rock, folk şi jazz din România.
Arhiva va conţine colecții inventariate, arhivate digital, de obiecte care au aparținut muzicienilor și mediului cultural din jurul acestora (partituri, scrisori, setlist-uri, fotografii inedite), instrumente muzicale, articole vestimentare utilizate în concerte și evenimente, vinyl-uri. Se vor regăsi aici: fondatorii, inițiatorii, interpreții, muzicienii, cantautorii, compozitorii, instrumentiștii, inginerii de sunet, producătorii, organizatorii de concerte și festivaluri, cluburile de fani, istoricii și jurnaliștii muzicali care au contribuit activ la crearea acestui patrimoniu.
„Cel mai rock oraş”
Doru Ionescu îşi propune să prezinte ulterior acest muzeu online la diverse festivaluri, folosind inclusiv holograme. Dar îşi doreşte ca acest proiect să îşi găsească până la urmă şi un sediu, pentru care strânge materiale din toată ţara. De altfel, jurnalistul a fost prezent la Oradea, la începutul lunii martie, înainte de restricţiile situaţiei de urgenţă, pentru documentare și interviuri.
„La începuturile mele de jurnalist muzical, în anii 90, am conchis că Oradea este cel mai rock oraș din România, raportat la numărul de locuitori; după schimbarea generațiilor, am rămas cu aceeași idee fixă. La un moment dat, rockerii bihoreni au ajuns să reprezinte România la Eurovision! În ultimii ani, în paralel cu dezvoltarea incredibilă a urbei, a ajuns deopotrivă un oraș muzeu, bihorenii și turiștii știu de ce. N-a fost greu să fac împreună cu un prieten, anul trecut, un filmuleț «Oradea – Orașul Muzeu», cu povestea zonei, folosind doar muzici din partea locului, de la Metropol la Rock Filarmonica Oradea, și de la Celelalte Cuvinte la Dan Aldea… imaginile de arhivă și din prezent s-au potrivit de minune (există pe youtube o filmare de la 1919… un altfel de centenar!). N-am găsit finanțare, nu fu bai. De curând, impresarul Florin Budeu a avut ideea unui «Muzeu Rock» în Oradea; tot așa, n-a fost să fie, dar ne-a cedat nouă artefactele pe care a apucat să le strângă. Vestea bună este aceea că Fero Egyed e un muzeu în sine! Și n-ați băut din pălinca de la el…”
Omul Muzeu
Fero Egyed a fost inclus de către Doru Ionescu în Muzeul Rockului la secţiunea „constructori de intrumente muzicale”. A ţinut legătura cu orădeanul de vreun an, dar abia la început de martie a reuşit să ajungă în Bihor, mai exact la casa lui Fero Egyed, în Parhida, unde a filmat colecţiile acestuia. Acolo, rockerul îşi propune să facă un mic muzeu de artă tradiţională. La fiecare târg la care merge cumpără de la meşterii autentici obiecte pe care încă se vede „amprenta mâinii” şi se observă clar că nu sunt fabricate în serie.
Tot în casa de la Parhida are o colecţie de radiouri cu lămpi şi aparatură electronică folosită de formaţiile rock în anii ’70-’80. Îşi aminteşte, de exemplu, de un meşter din Oradea, Béla bácsi, care făcea amplificatoare cu lămpi, folosite de mulţi instrumentişti la vremea aceea. Unul dintre amplificatoare a fost restaurat de Fero şi se află în casa de la Parhida. Are şi un difuzor realizat manual în anii ’70, în Oradea, pe vremea când nu se prea găseau magneţi permanenţi. A fost făcut de Tomi bácsi, care lucra în cinematografie. Difuzorul, în loc de magnet, are o bobină ale cărei fire mergeau la 220 V, redresat printr-o punte redresoare, un condensator de filtraj şi o rezistenţă, după cum explică Fero. Suna foarte bine, doar că cea mai mare problemă era că nu se găseau membrane. Se mai mândreşte cu un „elephant”, un amplificator fabricat de cei de la Metropol tot prin anii ’70 – ’80, pe care l-a restaurat „cu piese mediocre” dar care „bate multe amplificatoare din ziua de azi”.
Comanda lui Dan Andrei Aldea
Fero cântă și el rock, metal cu reprize ethno. „Întotdeauna am iubit muzica underground rock şi metal românească”, spune Fero. Doru Ionescu mai dezvăluie un lucru inedit, legat de restauratorul şi creatorul de instrumente muzicale. „De curând ne-a părăsit marele muzician Dan Andrei Aldea, în momentul în care începuse să refacă (fără cenzura care îi suflase în ceafă atunci când a fost concepută) una dintre capodoperele rockului românesc, cum spun mulți, poemul Sfinx – «Zalmoxe». Restitutio in integrum! După ce devenise un expert al sunetelor sintetizate de el însuși, adunând din anii 80 o bibliotecă impresionantă, Dan s-a întors spre preistoria muzicii (lucrarea trata spiritualitatea geto-dacă, timpul edificării poporului român, n-am găsit altă rimă), comandându-i lui Fero ceva instrumente arhaice…”. Din păcate nu a mai apucat să le primească…
Doru Ionescu nu îşi explică din ce trăiește Fero. „Vara este unul dintre personajele târgurilor de meșteri populari. Iarna probabil hibernează, sau trăiește ca furnica, din ce a agonisit peste an”, scrie jurnalistul. S-a bucurat de întâlnirea cu acesta şi l-ar pune în traseele turistice, cu acea casă de la țară. Dar l-ar şi înregistra la o repetiție a trupei lui cu drâmbă și chitară distorsionată…
Trimite articolul
XMa bucur ca-l cunosc personal pe Fero,ne intalnim la mule concerte.E un rocker adevarat si un lexicon in picioare.Mi-a reparat si mie doua difuzoare ….l-a facut ca nou.Abia astept sa ne revedem la un eveniment musical care va fi …….;-((
Un om cu adevarat pasional, o rara avis.
Cu Fero chiar si o discutie despre banalitati cotidiene e interesanta.