În 2013, sub președinția lui Cornel Popa, domeniul public al județului Bihor se îmbogățea cu un teren de 14,4 hectare, parte a fostului tancodrom, aflat în imediata vecinătate a Aeroportului Oradea. Consiliul Județean devenea administratorul acestui teren și se angaja în fața Guvernului ca, pe terenul preluat de la Ministerul Apărării Naționale prin HG nr. 843/2013, să construiască un terminal cargo pentru Aeroportul Oradea, în decurs de zece ani.
Iată că au trecut deja șapte ani de la preluarea terenului și nu există niciun demers concret pentru această investiție. Și nici nu au apărut alte inițiative pentru valorizarea terenului aflat între Parcul Industrial Eurobusiness II și Aeroportul Oradea. În 2023 expiră termenul de grație și dacă nimic spectaculos nu se întâmplă până atunci, în 2023, terenul va reveni Ministerului Apărării.
Orice investiție ar fi inițiată acum pe acel teren, ar fi în ceasul al doisprezecelea, deoarece până în 2023 nu mai e mult, iar în Hotărârea de Guvern se pomenește în mod explicit despre obligativitatea construirii terminalului cargo, sub sancțiunea revenirii terenului în situația sa juridică inițială. Prin același act normativ din 2013, se atribuiau 58,8 hectare și Municipiului Oradea, pentru construirea Parcului Industrial II, din apropiere.
Conducerea CJ, fără soluții
Conducerea Consiliului Județean se recunoaște prinsă în ofsaid, neavând soluții aducătoare de plus-valoare pentru acest teren. Vicepreședintele Ioan Mang spune că nici președintele precedent, Cornel Popa, nu a făcut nimic pentru terminalul cargo și afirmă că va veni cu soluții atunci când va deveni el președinte al CJ Bihor!
„Mai este până în 2023″, crede Ioan Mang. Pesedistul speră că va câștiga șefia județului, în alegerile locale ce se vor desfășura, probabil, spre finalul acestui an.
Președintele actual, Pásztor Sándor, este mai franc.
„Știu problema, acum un an și jumătate s-a făcut o gândire pe aceastră temă. O să am o discuție pentru destinație, dar nu există o concretizare. În principiu, trebuie avută o discuție cu Bucureștiul, pentru terminalul cargo. Dar nu știu să mă pronunț. Este o investiție imensă”, s-a rezumat să ne declarat capul Executivului județean.
Celălalt vice, Traian Bodea, a preferat să “pieptene” subiectul. “A fost o discuție să le dăm la Parcurile Industriale. Acolo este un anumit regim de înălțime, de avizare și bineînțeles că am dezvoltat la Tileagd, Săcueni și nu am mai făcut nimic la Aeroport. Va trebui luată o hotărâre referitor la terenul respectiv. Din păcate, termenul expiră. Nu a făcut-o nici fostul președinte, nici noi, în mandatul nostru”, recunoaște Bodea.
Însă acesta nu este deloc convins că un terminal cargo s-ar potrivi, insistând că Aeroportul Oradea ar trebui să-și rezolve mai întâi problema traficului de călători.
„Este de discutat, nu știu dacă cargo pentru aeroport reprezintă cea mai bună investiție. Ar trebui făcut un studiu. Deocamdată noi avem o problemă cu cursele de persoane, deoarece Aeroportul Oradea e la nivel mic și din punctul de vedere al persoanelor. Am rezerve că ar merge cargo pe Oradea, în următorii zece ani”, afirmă Traian Bodea, care nu vine, însă, cu nicio soluție pentru terenul respectiv.
Întrebat de Aeroport, unde a susținut noul Consiliu de Administrație, condus de Gheorghe Răcaru, Bodea spune că, din cunoștințele sale, ar avea loc oarece tatonări pentru revenirea Ryanair la Oradea, însă deocamdată nimic concret.
Teren bun pentru Parcul Industrial?
Opoziția liberală arată, desigur, spre șefii de la Județ. Președintele PNL Bihor, Ilie Bolojan, consideră că deocamdată trio-ul Pásztor – Mang – Bodea trebuie să vină cu soluții, cât sunt încă pe funcții la Consiliul Județean. De principiu, primarul spune că Parcul Industrial din proximitate s-ar putea folosi și de terenul de 14,4 hectare pe care azi cresc bălării în neștire.
„Știu că în 2015 a fost problema cu pista. Despre terminalul cargo nu s-a mai discutat de atunci, s-au pierdut cursele aeriene și după aceea s-a discutat mai puțin. Cred că e nevoie de cargo, dar mai întâi să avem curse de pasageri. Cred că e primul lucru care trebuie rezolvat, astea sunt prioritate și după aceea, transportul de marfă, dacă mai există o cerință de transport aerian”, ne-a declarat și Ionel Avrigeanu, consilier județean PNL.
Trimite articolul
XLipsa de viziune… Oameni politici fara competente i-au decizii fara sa se gandeasca in perspectiva se uita doar la prezent si o sa ne trezim pe viitor ca trebuie sa facem si cargo si se va face in graba in alta zona unde vor fi alte cheltuieli.
Mda, ca de obicei, ne dam cu parerea ca poate n-o sa mearga doar pentru a ne acoperi incompetenta! Ceva studii priviind potentialul cargo? Locatia aeroportului este foarte ok dpv meteo, cu putine zile in pe an in care zborurile ar fi afectate. Unde sunt situate cele mai apropiate aeroporturi cargo, in afara de Budapesta?
vedem bine ca pot aparea situatii in care granitele revin, fie si temporar, prin urmarecare ar fi raza de acoperire in Romania? poat fi rentabile curse cargo, fie cu avioane mici (gen 321), DHL, Panalpina, altii?
a nu se confunda traficul cargo cu cel de pasageri. Faptul ca aeroporturile CJ, TM sunt la ani lumina dpdv pasageri nu inseamna ca au si cargo suficient.
Apoi, parca ar fi ceva clienti pana si din Oradea – multinationale americane etc.
Trebui studiat profesionist – nu doar “gandit” l o sueta de CJ! Se pare ca acesta din urma face tot posibilul sa nu isi creeze surse de autofinantare in viitor = va ramane intotdeauna o simpla “sinecura” politica pt. fosile fara pic de initiativa.
-
Asa este. Aeroportul Luxemburg are un trafic mic de pasageri, 4 milioane in 2018 (mic la nivel european), dar este pe locul la 5 cargo, imediat dupa Schiphol, care a avut peste 70 de milioane de pasageri in 2019. Si ai perfecta dreptate vizavi de conditiile meteo,care sunt de vis comparativ cu Cluj-Napoca sau Satu-Mare. Traficul de marfa are cu totul alti determinanti decat cel de pasageri, faptul ca venitul mediu mic din Oradea este descurajant pentru transportul international de pasageri (ritmic, nu curse de sarbatori) nu are impact pe zona cargo. In conditiile dezastruoase pe feroviar, poate fi o alternativa pt aeroport. Doamne ajuta!
-
Foarte bun exemplul tau. Este vorba despre Cargolux, cam cea mai mare companie de cargo, exclusiv. O duc atat de bine incat isi pot permite sprijinul companiei de pasageri afiliate, luxair.
-
In loc sa profitam de orice ocazie ca sa se dezvolte orasul spunem ca nu se poate ca nu avem de ce .. In loc sa observam cat de aproape avem linia de cale ferata de aeroport si poate in viitor conectarea aeroportului cu linia de cale ferata si crearea unui hub cargo care ar aduce prosperitate si noi locuri de munca, dar politicienii spun ca nu avem de ce. O sa faca altii inaintea noastra in loc sa dam exemplu… Cate aeroporturi din Ro credeti ca au atat de aproape o cale ferata si cate sunt si racordate la reteaua de cale ferata, am putea deveni un exemplu de buna practica si sunt convins ca vor veni si companiile atat cargo cat si de pasageri , dar daca mereu spunem nu sunt bani, nu sunt pasageri nu are rost sa construim o sa ramanem la acelasi stadiu ca si acum in urma oraselor din regiune
Mai bine am merge la pescuit! Ce ne interesează problemele județului??!!
De ce să construim terminalul la Oradea ? Vreţi să deranjăm prietenii de la Debrecen ? Să rămână Pasztor şi ai lui fără subvenţia de la Orban Viktor ?