Ministerul Educaţiei intenționează să schimbe programa şcolară, precum şi modul de studiu în clasele gimnaziale. În consecință a lansat o dezbatere publică în care a propus spre analiză trei variante de planuri-cadru pentru gimnaziu. Scoaterea latinei este văzută cu ochi buni de părinți, care în petiții sau comentariile online susțin demersul ministerului.
[poll id=”185″]
Conform noii programe școlare, elevii de clasa a VIII-a nu vor mai studia limba latină. „Este o idee foarte bună. Oricum copiii nu rămân cu nimic de la ora de latină, sau să o lase, însă să se facă opțional. Așa cum cred că și alte materii ar trebui trecute la opționale”, este de părere Andrei Constantin, părintele unui copil de clasa a VIII-a. În asentiment cu el e un alt părinte, Lavinia Creț, care consideră că „latina e o materie de încărcătură pentru elevi și trebuie scoasă din programa școlară, numai astfel învățământul va trece o etapă importantă a reformei sale. Părerea mea e că învățământul trebuie să fie pragmatic, în vederea însușirii unor deprinderi corecte a elevului și nu unul de cultură generală”.
Pro latina
De cealaltă parte profesorii care predau limba latină sunt nemulțumiți de eventuala scoatere a latinei din școli, însă marea majoritate a lor sunt profesori de limba română, dar predau și latina. Nemulțumirea lor fiind firească prin prisma faptului că ar pierde niște venituri în urma scoaterii latinei de la clasa a VIII-a. Cu toate astea, deși este considerată o „limbă moartă”, dascălii susțin că aceasta este cea care are un aport important în formarea limbii române, iar elevii ar trebui să învețe despre acest fapt, motiv pentru care ea nu ar trebui scoasă din programa școlară de la gimnaziu.
„Din păcate toate cele trei variante prevăd dispariția din programa școlară a limbii latine. Un aspect nu tocmai plăcut, prin importanța pe care aceasta o are în formarea lexicului limbii române. Cuoașterea limbii latine îi ajută atât pe profesori dar și pe elevi să cunoască proveniența limbii române și formarea ei”, ne-a spus Diana Simina, profesoară de limba română și latină la Școala Gimnazială „Dacia” din Oradea. Aceași părere o are și Ruxandra Gavra, profesoară care predă aceleași specialități la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Oradea și care susține că „elevilor le place latina, mai ales când li se prezintă cultura, civilizația, viața economică și socială din acea perioadă. Asta îi atrage pe elevi. Latina le dă elevilor și un spectru mai larg pentru a aprofunda și mai bine limba și literatura română. Eu cred că latina îi învață pe elevi despre formarea noastră ca națiune și limbă”.
Elevii în impas
Cu toate că nu s-au arătat foarte dezamăgite de ideea scoterii latinei la clasa a VIII-a, parcă se așteptau la un astfel de deznodământ, cadrele didactice consideră încă importantă predarea acesteia în școală. „E firesc ca unele persoane să se întrebe de ce să se mai predea latina în școli. Eu le spun doar două aspecte. Învățarea limbii latine îi îndrumă pe elevi spre ceea ce însemnă în ziua de azi limba română, iar istoria ei îi face să nu uite cum s-a format poporul și limba noastră”, ne-a declarat Simona Avram, profesoară de limba română și latină la Școala Generală Nr.11 din Oradea.
Sanda Checicheș, profesoară la aceași școală susține că „latina este o bază atât pentru începuturile limbii române, cât și pentru cultura generală a elevului. Din păcate nu pot spune că sunt foarte interesați, nu sunt atrași de o limbă moartă, care nu se mai vorbește. Nu prezintă intres pentru ei. Poate doar în ce privește lecțiile despre cultura și civilizația latină. Le plac discuțiile despre zeitățile din acea perioadă. Nu știu ce va hotărî ministerul, noi doar ne vom conforma”.
Ideea de scoatere a latinei a împărțit părerile în trei. Unii sunt de acord, alții sunt indiferenți, iar o parte spun că vor să facă în continuare latină.
Citiți principiile noastre de moderare aici!