Parcă tot ce se încearcă pentru dezmorţirea activităţii pe aerogara orădeană e sortit întârzierilor, amânărilor etc. La finele lunii octombrie, managementul Aeroportului Oradea dădea un câştigător pentru licitaţia privind realizarea unui studiu de oportunitate. Acest studiu fusese cerut de plenul Consiliului Judeţean, pentru a furniza o soluţie convenabilă privind dezvoltarea Aeroportului.
Contractul a fost atribuit firmei Schnecker van Wyk & Pearson, la care asociat este un cunoscut analist financiar, cetăţeanul american Niels Schnecker. Oferta lui Schnecker fusese de 17.000 lei noi. Etape Advertising Sibiu ceruse 18.600 lei, iar Deloitte România 19.215 lei. Oferta depusă de Airport Management Consulting Bucureşti a fost considerată neconformă, în ciuda preţului de 15.000 lei. Pe 20 noiembrie Schnecker ar fi trebuit să finalizeze studiul de oportunitate. Nu a fost să fie, însă, din cauză că Deloitte România a contestat licitaţia! Aparent, demersul pare anormal, având în vedere suma mică din contract.
Miza comisioanelor
Însă dincolo de studiul de oportunitate, miza e alta. Astă-vară, preşedintele Consiliului Judeţean, Radu Ţîrle, invitase la şedinţa CJ Bihor reprezentanţi ai unor companii interesate de dezvoltarea Aeroportului Oradea. Printre ei şi George Mucibabici, şeful reprezentanţei din România a cunoscutei firme de consulanţă la nivel global Deloitte. Atunci, Mucibabici se angaja în faţa Consiliului Judeţean ca, pe lângă realizarea unui studiu de oportunitate, să se implice în găsirea unui operator aeroportuar pentru Oradea. Desigur, cu comisioanele de rigoare…
De precizat că la şedinţa cu pricina, aleşii judeţului au ţinut să mai comande un studiu de oportunitate pentru Aeroport, deşi un asemenea studiu fusese deja realizat de către specialiştii din Aeroport. Concluzia acelui studiu: concesiunea e soluţia potrivită pentru CJ Bihor, având în vedere costurile reduse pe care le implică pentru administraţia judeţeană. Concluzia nu a fost însă în măsură să-i convingă atunci pe consilierii judeţeni.
Ideile aleşilor
Dacă soluţia concesiunii nu i-a convins în august pe unii din Consiliul Judeţean, iată că nici azi nu există un studiu de oportunitate. Ca să nu mai vorbim despre investitori. Însă de pierdut au de pierdut doar bihorenii, care sunt lipsiţi în continuare de şansa unui aeroport internaţional, de pe care să decoleze-aterizeze şi alte companii decât TAROM-ul.
Conform spuselor oficialilor de la Aeroportul Oradea, Schnecker van Wyk & Pearson s-ar implica şi pe mai departe, în întocmirea documentaţiei de atribuire a contractului pentru soluţia propusă. Mai întâi, însă, trebuie ca cei de la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) să respingă contestaţia Deloitte. CNSC are timp să se pronunţe până la începutul lunii decembrie.
C.C.
Concesiunea, solutie pentru Aeroportul Oradea?
Ingroapa Aeroportul Oradea în hartii?
Cine nu vrea aeroport la Oradea?
Greu cu studiul de oportunitate la Aeroport
Terminalul se licitează electronic
Citiți principiile noastre de moderare aici!