În urma succesului înregistrat de Anul european al limbilor, în 2001, în general, şi de Ziua europeană a limbilor, în special, data de 26 septembrie devine emblematică pentru abordarea aspectelor legate de limbile străine.Coordonatorul acţiunii de la şaguna, profesoara Ramona Chişiu a prezentat importanţa sărbătorii.
„Ziua europeană a limbilor doreşte să atragă atenţia cetăţenilor asupra importanţei învăţării limbilor străine, să îi sensibilizeze faţă de toate limbile vorbite în Europa şi să încurajeze învăţarea limbilor de-a lungul vieţii.Cu toţii putem contribui la succesul acestei zile”, spune Ildiko Biro, responsabil relaţii cu mass-media .Despre cultura şi civilizaţia britanică, despre aspectele culturii americane, frumuseţile Franţei, Palatul Buckingham, Arborele genealogic al Familiei regale a Marii Britanii, depre preşedintele american Thomas Jefferson, dar şi despre poporul spaniol au vorbit profesorii implicaţi în proiect: Anca Curpaş, Pantea Bianca, olar cristinco, paula dumea, Felicia Holhoş. Organizator al evenimentuluii a fost profesorul Antiana Lung, directorul Şcolii. 50 de elevi au participat direct la Ziua europeană a limbilor modene. Organizată anual, începînd cu 2001 de către Consiliul Europei, Ziua Europeană a Limbilor Străine promovează învăţarea acestora de către toate categoriile de vârstă.
Investesc în limbi
Potrivit unui Eurobarometru al Comisiei Europene, realizat în iunie 2009 şi focalizat pe cunoaşterea limbilor străine de către cetăţenii europeni, jumătate din populaţia Europei declară că vorbeşte o limbă străină. Rezultatul a fost aproximativ acelaşi şi în 2001, când 47% din populaţia UE-15 a declarat că poate vorbi cel puţin o limbă străină. Totuşi există diferenţe de la o ţară la alta: 29% din populaţia Ungariei, 30% dintre britanici şi 36% dintre portughezi, italieni şi spanioli declară că vorbesc o limbă străină, în timp ce 99% din populaţia Luxemburgului este cel puţin bilingvă. Engleza este vorbită de către o treime din populaţia Uniunii Europeane.
Ea este urmată de germană (12%), care a depăşit uşor limba franceză (11%), ca a doua limbă străină vorbită în Uniunea Europeană. Extinderea Uniunii a urcat şi limba rusă împreună cu limba spaniolă – în lista celor mai larg vorbite limbi străine în Uniunea Europeană.Studenţii sunt categoria cu cea mai mare probabilitate de a vorbi o limbă străină: aproape 8 din 10 studenţi pot folosi cel puţin o limbă străină.Uniunea Europeană susţine programe în favoarea învăţării şi predării limbilor străine. De exemplu, prin programele Socrates şi Leonardo da Vinci, Comisia Europeană investeşte peste 30 de milioane euro pe an, în proiecte ce stimulează entuziasmul studenţilor de limbi străine şi al profesorilor lor.
Acestea includ schimburi şcolare, asistenţă pentru învăţarea de limbi străine, cursuri de pregătire pentru profesori şi iniţiative care să promoveze vizibilitatea programelor.Se investeşte, de asemenea, masiv în programe de mobilitate cum ar fi Erasmus, Tineret (Youth) şi acţiunile de înfrăţire între oraşe. Comisia Europeană priveşte mobilitatea drept un factor cheie în motivarea oamenilor pentru a învăţa despre vecinii lor, precum şi limbile acestora. În iulie 2003, Comisia Europeană a publicat un Plan de Acţiune pentru „Promovarea Învăţării Limbilor Străine şi a Diversităţii Lingvistice.”
Citiți principiile noastre de moderare aici!