Un incident consumat joi la amiază avea să ne ducă din nou pe firul urgenţelor supraglomerate şi care încearcă să facă faţă zilnic agresivităţii unor persoane recalcitrante.
O femeie căzută sau care s-a aşezat pe jos nu s-a lăsat pe mâna echipajul medical decât cu greu şi cu ajutorul poliţiştilor. În plus, tânărul care a solicitat intervenţia era revoltat pe echipaj, dar fără să realizeze că nu are motiv. Dimpotrivă.
Recorduri
Nu se ştie exact câţi recalcitranţi sunt zilnic la serviciile medicale de urgenţă, dar la Ambulanţă, în luna mai, numărul persoanelor cu agitaţie psihomotorie care au cerut ajutor Ambulanţei în luna mai trece de 200. La Poliţie sunt nenumărate cazuri de persoane recalcitrante, iar la Unitatea de Primire Urgenţe s-a ajuns un record alarmant de solicitări şi servicii: aproape 300 de pacienţi într-o singură zi. Lor trebuie să le facă faţă zilnic urgentiştii, care sunt uneori agresaţi de persoane, culmea, cu urgenţe mai mici. Medicii se aşteaptă să mai crească încă numărul persoanelor care devin agitate pe fondul suferinţei proprii, al stresului, al caniculei şi al consumului de alcool excesiv pe caniculă. Doctorii roagă oamenii să coopereze, pentru că şi ei le înţeleg suferinţele şi încearcă să le rezolvă, dar în ordinea gravităţii.
Cum legislaţia în vigoare e precară, poliţiştii, jandarmii, dar şi echipajele medicale sunt expuşi zilnic la astfel de incidente ce se soldează uneori cu acuze nefondate din partea aşa-zişilor pacienţi.
Mulţi agitaţi
Dr. George Gălbineanu a relatat că în luna mai, Ambulanţa a intervenit la ajutorarea a nu mai puţin de 223 de persoane cu agitaţie psihomotorie. Medicul apreciază că din pricina căldurii, numărul persoanelor ce vor fi afectate astfel de caniculă va creşte. Din păcate, va creşte şi numărul persoanelor recalcitrante. Doctorul nu poate aprecia câţi oameni care sună lunar la Ambulanţă se opun acordării primului ajutor medical sau pleacă de la locul solicitării, dar spune că şi numărul acestor oameni este în creştere.
Dr. Gălbineanu roagă populaţia să se ferească de soarele canicular, să nu consume băuturi alcoolice în exces pe căldură mare, să fie cooperanţi cu echipajele medicale şi să dea dovadă de simţ civic.
La fel apreciază şi dr. Hadrian Borcea, care a informat că unii pacienţi dau dovadă de agresivitate nejustificată. Duminică de pildă, SMURD-ul a ajuns în circa două minute şi jumătate la piaţa de vechituri unde a resuscitat un bărbat. Intervenţia a fost reuşită, omul este acasă. Dar în timpul în care se efectua resuscitarea, s-a creat un grup de oameni care s-au apucat să vocifereze. Prima persoană a fost o femeie care a reproşat urgentiştilor că acum circa 15 ani soţul ei a murit fiindcă echipajul de urgenţă de atunci a ajuns prea târziu.
Tur de convingere
Şi la Unitatea de Primire Urgenţe apar bolnavi recalcitranţi. Culmea e însă că nu oamenii cu cele mai grave suferinţe aduc reproşuri medicilor şi asistenţilor de la UPU, ci cei cu afecţiuni minore sau medii.
Dr. Borcea spune că nu doreşte să dea sfaturi pentru că înţelege că fiecare om are suferinţa lui şi pentru fiecare om suferinţa lui e mai importantă ca a altuia. Uneori, în încercarea de a demonstra acest lucru pentru calmarea spiritelor de la UPU, medicul face tururi prin Urgenţe pentru ca persoana ce manifestă nerăbdare să se convingă cu ochii ei că în unitate se lucrează, dar oamenii sunt preluaţi în funcţie de gradul urgenţei. Dr. Borcea recomandă celor care au nemulţumiri vizavi de activitatea de la SMURDori UPU să facă sesizări pe mail, prin fax sau să se prezinte la unul dintre aceste sedii pentru a le discuta argumentat şi punctual.
Şi poliţiştii se confruntă cu nenumărate astfel de cazuri, a confirmat Alina Dinu, purtător de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Bihor.
O.Ş.
Citiți principiile noastre de moderare aici!