Proiectul de hotărâre pentru aprobarea declanșării procedurii de expropriere pentru lucrarea „Inel rutier metropolitan Oradea” nu a trecut de votul consilierilor județeni. În ședința ordinară de ieri, aleșii UDMR și PSD s-ai abținut de la vot, astfel că proiectul nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru a fi aprobat. Este pentru a treia oară când acest proiect este supus votului în ședința Consiliului Județean Bihor.
[eadvert]
Liderul grupului PSD din CJ Bihor, Bujor Chirilă, a declarat în plenul ședinței că PSD va vota acest proiect cu condiția ca traseul să fie modificat, astfel încât să ocolească terenurile locuitorilor din Cheriu. „Grupul PSD a susținut și votat proiectele majore ale județului Bihor. Aceeași atitudine vrem să o avem și în privința acestui proiect”, a declarat Chirilă, care a făcut apel la conducerea CJ să găsească o soluție de modificare a traseului. Liderul grupului PSD susține că în cazul în care traseul va fi modificat pentru a ocoli terenurile respective, costurile suplimentare ar fi de 1,5-2 milioane de euro. Vicepreședintele CJ Bihor, Mircea Mălan, a replicat că realizarea proiectului, cu modificarea propusă de PSD, este „imposibil de realizat în actuala etapă”. „Trebuie să avem înțelepciunea necesară și să găsim acea formulă care să deranjeze cât mai puțin”, a declarat Mălan. El a adăugat că în cazul în care traseul ar fi deviat, „vor fi alți nemulțumiți”. Mircea Mălan a subliniat că CJ Bihor nu dispune de sumele necesare pentru a schimba traseul inelului rutier. „În timp ce noi discutăm despre variante, mor oameni în trafic. Zilele trecute am avut iarăși un accident soldat cu victime”, a adăugat vicele CJ Bihor. El a spus proiectul ar urma să reducă accidentele, dar și probleme de trafic de la intrările în municipiul Oradea, dinspre DN1, DN76 și DN79. „Ne jucăm cu interesele județului”, a mai spus Mircea Mălan.
Cu finanțare prin Programul Anghel Saligny
Proiectul Inelului rutier metropolitan a primit, prin programul „Anghel Saligny”, 201 milioane de lei, valoarea estimată a investiției fiind de 289 de milioane de lei, inclusiv TVA. Astfel, 70% din valoarea totală a investiției va fi finanțată de Guvern, 23% de Consiliul Județean Bihor și 7% de Primăria Municipiului Oradea. „Față de valoarea totală aprobată a proiectului, mai e nevoie de o cofinanțare de 88 de milioane de lei, care va fi făcută de către partenerii din acest proiect. Având în vedere cotele garantate în acest parteneriat, finanțarea va fi făcută astfel: 77% CJ Bihor, adică 67 de milioane de lei, iar Primăria Oradea diferența de 23% adică 21 milioane de lei”, a declarat Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor, într-o conferință de presă.
„Cum s-a ajuns la această finanțare? Fiecare localitate, în funcție de rangul ei, a avut o prealocare. Am avut 140 de milioane fiecare consiliu județean din România garantat, de asemenea fiecare municipiu reședință de județ câte 43 de milioane de lei. Cumulat, cele două UAT-uri (n.red. – PMO și CJ Bihor) au avut 183 de milioane. Pentră că am făcut o asociere, am primit un bonus de 10% din valoarea sumei garantate minime. Prin urmare am ajuns la 201 milioane de lei aprobați de Guvernul României, prin Ministerul Dezvoltării”, a explicat luna trecută Ilie Bolojan.
Suprafața totală care necesită a fi expropriată – terenuri fără construcții este de 339.980 mp, pe raza comunelor Nojorid (34.580 mp), Sânmartin (198.545 mp) și Oșorhei (106.855 mp). Valoarea de despăgubire pentru exproprierea proprietăților este de 7.368.709 lei, din care CJ Bihor va aloca peste 5 milioane de lei. Potrivit CJ Bihor, terenurile au fost evaluate conform „Studiului de piață aferent anului 2022 privind fondul imobiliar din Județul Bihor”, întocmit de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România.
Inelul rutier ar urma să fie realizat pe tronsoane. Primul tronson are o lungime de 9 kilometri și este cuprins între Nojorid și viaductul care va fi construit peste DN76, la ieșirea din Băile Felix. Cel de-al doilea sector de drum pornește de la viaductul din Băile Felix și ajunge în Oșorhei, ocolind localitățile Băile 1 Mai și Cheriu. Drumul este prevăzut cu două benzi, câte una pe sensul de circulație. Pe traseu vor fi construite două poduri, mai multe girații și două viaducte, cu lungimi de 335,8 metri, respectiv 395,8 metri. Inelul rutier metropolitan Oradea va fi un drum nou de 17 kilometri, care va asigura legătura cu drumurile naționale DN1, DN 76 și DN 79, înspre Cluj-Napoca, Deva și Arad, precum și cu viitoarele centuri din zona metropolitană a Municipiului Oradea, respectiv centura Oșorhei, centura Nojorid și centura Sânmartin.
Citiți principiile noastre de moderare aici!