La 15 milioane de lei este evaluat costul proiectului prin care se vor demola patru loturi de case din spatele blocurilor din Nufărul pentru a face locuri de parcare pentru mașinile celor care stau în blocurile de la bulevard. Asta în contextul apropiatei desființări a peste 400 de locuri de parcare amenajate acum, pe trotuar, paralel cu linia de tramvai.
Pe terenul golit de case, ar urma să se înființeze 310 locuri de parcare, căi de acces și spații verzi.
Proiectul a trecut, ieri, de plenul Consiliului Local, fără comentarii din partea aleșilor, cu votul liberalilor și al udemeriștilor. Pesediștii s-au abținut.
În sală au fost prezenți și cinci reprezentanți ai celor care vor fi expropriați dar nu au putut lua cuvântul înainte de votarea proiectului care îi privește direct. Au fost invitați să vorbească la finalul ședinței, la categoria „Diverse”.
„Regenerarea urbană”, ca termen legal…
Viceprimarul Florin Birta a prezentat proiectul votat de deliberativul local anterior ședinței, într-o conferință de presă.
A insistat că demolarea de case pentru amenajarea de locuri de parcare după blocuri poate fi etichetată „regerenare urbană”: „În momentul în care demolezi o casă dintr-un cartier este regenerare urbană”.
Când i s-a atras atenția că „regenerare urbană” a devenit o etichetă pe care edilii orădeni o aplică, mai nou, pe orice demolare, vicele a replicat că „până acum trei ani nu aveai voie să faci exproprieri decât pentru drumuri, nu aveai voie să faci exproprieri pentru locuri de parcare. Acum există acest termen legal de regenerare urbană”.
„Regenerare urbană” este, totuși, un termen care ține în principal de urbanism și care denumește, de fapt, redarea în folosință publică a zonelor urbane neglijate, cu îmbunătățirea calității vieții orășenilor.
Ori niște loturi de parcări sunt, în fapt, zone aproape moarte din punct de vedere al interacțiunii sociale sau al creșterii calității vieții.
Birta a mai insistat că abia „după ce vor fi construite parcările supraetajate din zonele centrale vom începe să construim parcări etajate în zonele din cartiere. Pentru o parcare de acest fel, la fel ca pentru una la sol, e nevoie de spațiu. În cartiere nu sunt spații decât dacă am fi expropriat acele case”.
Cinstea și corectitudinea evaluatorului!
Despre modul în care expropriații vor fi despăgubiți, Birta lasă asta în seama cinstei și corectitudinii evaluatorului: „toate exproprierile am încercat să le facem cu despăgubiri corecte. În primul rând, acele exproprieri se fac de către un evaluator autorizat ANEVAR care cred că nu își permite să își pună în joc cariera pentru că i-ar cere Primăria să evalueze mai puțin o clădire”. „Cu siguranță vor fi nemulțumiri”, chiar dacă îi dai valoarea corectă pe casă nu ai cum plăti partea emoțională”, mai spune vicele.
Musai, parcări
Chestionat dacă nu cumva Primăria alege mult prea ușor varianta exproprierii de case pentru a face loc mașinilor, Birta consideră că problema locurilor de parcare cade înaintea inviolabilității proprietății, câtă vreme proprietarii sunt despăgubiți.
„Acele mașini pe care le scoatem din fața blocurilor nu avem unde să le punem. Nu le putem urca pe bloc la etajul 10 să facem locuri de parcare, trebuie să găsim anumite soluții. Peste 90.000 de mașini sunt înmatriculate în Oradea și în acest moment avem undeva la puțin peste 30.000 de locuri de parcare. La diferența de 60.000 de mașini va trebui să le găsim locuri de parcare”, argumentează el.
Totuși, în Oradea, nu e o raritate ca o familie de la bloc să aibă mai mult de două mașini iar în aceste condiții, Birta a părut surprins de varianta că Primăria ar putea face ceva pentru reducerea numărului de mașini: „să mergem spre diminuarea numărului de mașini?”.
Exponent al unei administrații locale cu inițiative avangardiste sau chiar dincolo de limita legii în domenii care o interesau, precum reabilitarea patrimoniului sau activarea „centrului-mall”, Birta așteaptă de la București o soluție la supra-aglomerarea cu mașini a Oradiei. „A existat acea taxă de poluare în România, când s-a scos a fost un exod spre țară a mașinilor second hand. Nu este o problemă doar la nivel de Oradea, ci e națională. Trebuiesc luate măsuri dar măsuri guvernamentale”, a argumentat el pasivitatea de pe plan local.
Mai mult, a lansat și ironia cum că „a mai fost o regulă în trecut în care într-o zi circulau mașinile cu soț și în alta mașinile fără soț. Se pare că ducem dorul vremurilor îndepărtate”. Ca și cum nu Primăria Oradea, pe care o conduce ca viceprimar, ar fi, de fapt, continuatoarea politicilor demolatoare începute de comuniști.
Acuze și rugăminți
În plenul CL, viitorii expropriați nu au primit persmisiunea de a li se adresa consilierilor locali înainte ca aceștia să le pecetluiască soarta prin vot.
Care vot, a mers pe repede înainte, fără comentarii – 19 voturi pentru, de la PNL și UDMR și trei abțineri, ale PSD. Oamenii au primit microfonul la final de ședință.
„Eu consider că proprietatea e cea mai importantă. Întotodeauna am muncit pentru casă, nu pentru mașină sau altceva. Se poate, dacă s-ar dori, să găsim și alte variante. Peste drum, unde e Lotus, e teren neamenajat. De ce nu se poate face acolo parcare? Este în spate la Salca, între Leonadro da Vinci și Salca, o parcare mare. De ce nu se face acolo o parcare etajată. Consider că și casa mea, cu trei etaje , e tot un bloc. De ce să se dărâme casa mea ca să facă parcări pentru cei de la bloc? Nu e vorba de bani, e vorba de casă”, a spus Doina Dumitru, adresându-se plenului.
Gal Dorina i-a invitat pe aleși în teren: „nu este normal să treceți la exproprieri sau demolări, care termen doriți. Haideți afară să vedeți ce case sunt! Noi am trecut deja, în anii 80, de o situație de acest gen. Analizați această situație, nu o treceți cu vederea ușor. Noi ne-am autosesizat din presă. Poate nu este adevărat, poate este doar un zvon. Ni se pare strigător la cer ce se întâmplă”.
După plen, discuțiile au continuat pe coridor, când vicele a fost, din nou, interpelat, de oamenii nemulțumiți. „Dacă sunt alte soluții, de ce mergeți pe demolare?”, l-a chestionat Dumitru Doina, care nu a luat de bun răspunsul vicelui cum că alte variante nu există – „Vă dau eu alte soluții dacă doriți, dar nu doriți, asta e problema!”.
Femeia s-a mai plâns că „fiul meu lucrează în Anglia pentru bani. De la Paști tot renovează și acuma veniți să îmi dărâmați casa?!”
Femeia a concluzionat că „sunteți mai rău ca Ceaușescu, domnule Birta. În anumite situații, da, dar niște parcări și ceva spațiu verde nu e strategic”.
Birta a încercat să îndulcească amarul spunând că „ulterior, la final, lumea va fi mulțumită” dar a primit o replică acidă: „Am vorbit cu cineva care a primit despăgubiri de la Primărie. Cu ce bani a primit pe o casă din Oradea, a trebuit să își ia casă în Sîntandrei. Nu mă interesează banii, vreau să rămână casa mea acolo unde e că de aia am muncit!”.
Cu votul UDMR
La finalul ședinței, udemeristul Kiss Gabor a spus că a votat „din neatenție” proiectul dar că nu este de acord cu materialul propus. Șefa grupului UDMR, însă, altfel foarte vocală împotriva atingerilor la proprietate, ne-a spus că grupul a votat proiectul pentru că, la lansarea inițiativei, „a fost o discuție cu primarul Bolojan”.
Conform acesteia, grupul a ridicat problema desființării celor peste 400 de locuri de parcare din fața blocurilor și a primit asigurări de la edilul șef că acestea vor fi mutate în curtea blocurilor, unde li s-a spus că este teren. Kirei spune că grupul a primit asigurări că vor fi demolate doar case dărăpănate, neîntreținute.
Desigur, după lansarea discuției publice despre modificările din Nufărul, a fost la dispoziția oricărui orădean planșa cu casele lacare executivul le pune cruce.
Acum, cu votul celor patru consilieri din UDMR, promisiunea edilului șef va deveni realitate: va face să fie teren, dar după demolarea de case și vile.
Trimite articolul
XTot cei cu multi bani se tiganesc mai tare. Pentru casa cu trei etaje in mijlocul orasului nu e suficient sa lucrezi(cersit, furat, prestat servicii) in Anglia.
o dati dintr-o extrema in alta. nu e bine ca se incalca dreptul la proprietate prin exproprieri de case (mai ales cu despagubiri sub pretul pietei). dar nici “sa eliminati masinile” nu suna mai bine. adica sa confiste primaria masinile oamenilor? sa se impuna o limita artificiala asupra numarului de masini pentru fiecare locuinta, la fel ca si cu supraimpozitarea numarului de case sau a inaltimii “incorecte” a cladirilor?
adica in loc sa se ceara mai multa eficienta in administrare si construirea de parcari etajate pe terenurile virane ACUM, nu peste 4-5 ani (eventual prin renuntarea la proiectele fanteziste), astia cer sa moara capra vecinului si “sa se scoata masinile din oras”. cum? pai tot prin “exproprieri”, ca altfel n-ai cum sa elimini masinile celor ce locuiesc in oras.
Expropiati casa lui Bolo si Birta sa vedem cum le place.
Niste gunoaie ce sint.
“Important e ca se face ceva”
Sunt convins ca si expropriatii acestia au fost pana recent extaziati de realizarile profetului geniului luceafarului (etc) bolo, asta pana sunt loviti direct de efectele maretelor ctitorii.
Insa cu cat sunt mai multi cei afectati cu atat se formeaza incet dar sigur o masa critica de vontanti anti bolo, si tot incet dar sigur va dispare si el de la primarie. E doar o chestiune de timp.
Toți care l au votat pe Bolovan trebuie să înțeleagă că au creat un dictator
3 mandate la rand e mult prea mult
E exagerat,
Bolovan e beat de putere,de aia face ce vrea
Calca pe cadavre și pe oameni vii.
Când votați ,mare atenție,cu cine votați !
Nu sunt din zona dar nu mi se pare anormal motivul demolarii. Ne putem.astepta sa demoleze si blocuri de 4 etaje inconjurate de blocuri mari ca sa aiba aia parcari?!
Sa o luam altfel. La blocurile noi construite in ultimii 4-8 ani au fost aprobate toate doar daca au avut implicit locuri de parcare pt toti locatarii?! Daca nu de ce, doar stie lumea ca nu sunt locuri. Sau daramam blocurile vechi din apropiere sa arate fain?!
Dati in judecata institutia condusa de catre acest taranoi bitinez insprancenat si urat, hot, ticalos, obsedat de propria imagine, frustrat care-si cladeste cultul personalitatii. Probabil ca are si tablouri cu el prin casa. Faceti-i plangeri civile, penale, de care va zic avocatii.
Interesant că nu comentează aproape nimeni articolul. In această idee, rip -case de pe drumul expres, Calea Aradului si nufărul, joc de glezne – Avram Iancu și Sucevei, in pregătire zona pasarelelor din Rogerius și Parcul Bălcescu. Mai e vreo zona in care proprietarilor de case nu le tremura chiloții?
Motto: Autocritica este vointa
Deoarece in alte regenerari ati folosit si folositi parcari etajate gen Tribunal, Voinţa, Spitalul Militar, nu trebuie sa va mai acceptati schimbarea metodei.
ATI VOTAT DICTATORUL CHELOS SUFERITI IESITI DIN CASE PT BANI SUB PRETU PIETEI CHELTUIELI SA VA FACETI CASE AN UNGARIA DACA ATI PUS BOTU CA CHELOSU CU BANI PUBLICI DIN TAXE ABUZIVE ASUPRA CETATEANULUI FACE PARCARI PE CARE VA CERE MI DE EURO SI SA FIE AN PATRIMONIUL SPALARI DE BANI NUL MAI VOTATI PE TIRANU SA FIM LIBERI NU PUNE BOTU CA FACE PT ORADEA TOATA ORADEA O BETONEAZA TAIE NATURA COPACILOR OMOARA ANIMALE OMOARA PORUMBEI DA AFARA OAMENI SARACI DIN CASE IAR VOI BOGATILOR AL VOTATI DREPT RASPLATA SPALATIMI BUDA DE RAHAT CU MIMBA SI NU MAI VOTATI ACEST MONSTRU BOLOVAN SI BIRTA
Mi se pare totusi o mare prostie sa darami 20 de case ca sa faci parcare. Sunt atatea locuri libere inca pe care se pot construi parcari.
In Oradea se fac lucrari haotice, probabil comisioanele sunt foarte mari.
Ex. pe Calea Aradului langa tipografie era un loc liber, se putea face parcare. Ghici, peste noapte se inalta un bloc si daramam alte case pentru parcare.
Cred ca ne place sa ne sbatem in intuneric.
Am mai spus:suntem lași, trădători și ipocriți. Mâine suntem următorii expropriati dar nu știm! Câți din cei care au rămas, rămân și vor rămâne fără proprietăți nu au aplaudat “ctitoriile “parveniților?
Expropriații nu și pot cumpăra ceva similar în Oradea
Is nevoiți să se mute în localități mai apropiate de Oradea
Țăranu dictator face din orădeni 100% niste țărani.
Pt 10 rable care însumate nu fac 40 000 euro demolezi casele oamenilor și le dai cu 40% mai puțin decât prețul pieței.
Gândire de mason securist.
O intrebare doar….mergeti prin toate orasele mari sau mai mici(dar cu perspective de dezvoltare) si uitati-va sa vedeti unde exista intre blocuri de 4,8 etaje , case individuale?
Sunt de acord ca partea emotionala este mare si greu de trecut peste(mai ales la o varsta inaintata)…
RUSINE !!!!!!!!!!!!!! CONDUCEREA PRIMARIEI ORADEA
Primarul ăsta deja devine dement. Dacă anul viitor nu va fi îndepărtat, va veni vremea în care va cere chiar şi evacuarea unora din propriile apartamente, pentru că aşa i se va scula lui. Bolojan devine foarte periculos pentru cetăţeni, şi trebuie îndepărtat urgent.
Râde Bolojan si cu curu cand vede atatia agramati comentand aici aiurea 🙂 #sarakilor ! #BolojanPresedinte
Parcare subterana.Să vină olandezii că sunt D-zeii infiltratiilor de apă. Ăia fac parcare sub tot Crisul fără să cadă un picur de apă. A…..,am uitat!Olandezul duce banul cu el și nu vă mai lasă de o zama de tăiței,o campanie electorala mincinoasă sau o viluță.Somn ușor DNA.
Ca trebuiesc facute demolari pt dezvoltare inteleg. Ce nu inteleg e de ce nu se pot acorda despagubiri a.i. cel obligat sa se mute sa isi poata lua o proprietate similara si chiar sa ramana cu bani in plus pt deranjul provocat. In alta ordine de idei…de ce nu se darama bisericile aparute ca ciupercile intre blocuri dupa 90?
Domnule Birta,nu mai fii orb! Legislatia dupa care te ascunzi dumneata si primarul, nu este buna, intelegeti odata. O parcare nu este o utilitate publica pentru care demolezi case. Iar chestia asta, “nu ai cum plăti partea emoțională”, sigur, nu poti, dar macar incearca! Toata lumea intelege utilitatea publica, ceea ce nu e cazul de fata, dar macar despagubiti corect, pret de piata +50 – 100%. Daca tot trimiteti omul la plimbare, nu il dati afara din casa ca pe ultimul caine, fiti oameni, ce naiba!
UN MARE CONDUCATOR ROMAN CARE SA REMARCAT IN DEMOLARI SI DISTRUGEREA OAMENILOR A AJUNS IN FATA PLUTONULUI DE EXECUTIE,STIMABIULUL OARE ESTE CONSTIENT CA ISTORIA SE POATE REPETA?
Eu nu pot intelege cum oradenii pot vota o administratie care numai la binele cetateanului nu se gandeste.
“Peste 90.000 de mașini sunt înmatriculate în Oradea și în acest moment avem undeva la puțin peste 30.000 de locuri de parcare. La diferența de 60.000 de mașini va trebui să le găsim locuri de parcare” – BIRTA FLORIN ALIN
Adica ii clar ca prin politicile astea nu ai cum rezolva nici pe departe problema parcarilor de domiciliu in urmatorii 30 jdemi de ani, DAR POTI SA-TI FACI O RECLAMA FAINA CA TE OCUPI DE PROBLEMA.
Oare cat timp se va mai multumi oradeanul cu aceasta situatie, in loc sa ceara:
– mijloace de transport in comun f eficiente
– piste de biciclete pe care sa poti merge dintr-un capat in altul al orasului fara a te certa cu soferii sau cu pietonii
– trotuarea late, aerisite pe care sa nu existe piste de biciclete sau parcari de masini
Viata merge inainte…..
Noile apucaturi …al lui Bolo si Birta …cum va mai suporta pamantul .Rusinea Oradiei
Decat sa locuiesti in Oradea mai bine in varf la hiij …
Bolovan ..plang pupincuristii si taranii penticosali dementi dupa cum gandesti..vai si amar de capul tau si ia-l si pe cretinul de Birta si compania de pupincuristi .de la primarie ..rusine
Greseala a fost ca acei oameni au mers la sedinta in calitate de simpli oradeni. Daca ziceau ca sunt turisti sau “infulenceri” (bleah), li se dadea mult mai multa importanta si erau ascultati in plen.
De altfel e sugestiv faptul ca primarul si-a trimis catelul sa discute cu oamenii, el nu avea timp, fiind ocupat cu scornirea urmatoarelor ctitorii. Eu zic ca daca expropriem un sir doua de case din Iosia se poate face chiar si un nou aeroport, unde sa fie pusa o conducere pnl. Eventual si o companie aeriana OTL-air, cu niste curse aeriene in jurul turnului primariei, special pentru turisti.
Pentru gunoiul Ilie Tete d oeuf ( cap de ou in franceza ) … a venit DOOMSDAY.
Ca sa priceapa si idiotul chelios, e un fel de ZIUA JUDECATII.
La fel si pentru slugoii care l-au protejat pentru foarte multe interese.
STAY TUNED, MoFo s!!!
Felicitari domnului primar Bolojan ! Sunteti cel mai tare ! Sper sa fiti la fel de implicat si in urmatorul mandat ! Aveti votul meu si pentru anul viitor !
Este democratic să cauți o cale de realizare mai bună.
Daca o bază legalã generează greșeli dovedite în justiție, ea trebuie reparată.
Prin parlamentarii de opoziție, o interpelare. De exemplu, aliniere obligatorie. Trebuie să dărâmi un imobil parter pentru interes general numai constructiv cel puțin parter+1. Dacă este drum, stânga-dreapta pe marginea drumului.
În speţã, parcãri supraetajate contra teren în plat, beton, vopsea, sã creascã la propriu dezvoltarea durabilă, metropolitan pe mp. În orice joc monopoly, să fie legea cu un grad de ocupare elevat.
E foarte buna masura parcarilor. Prima data e binele comunitatii nu cel individual. Cei cu casele ar trebui de bunavoie sa le cedeze, oricum iau bani pt ele.Sa nu isi inchipuie ca se vor imbogati peste noapte. Statul da atit cit poate, acei bani sunt din impozitele noastre. E bine ca le da atit cit se voteaza.Nu o sa moara nimeni de foame sau sa ramina fara acoperis.
Mucea birta vorbeste??? Asta vine sa ne spuna de vremurile cand se circula “cu sot” sau “fara sot”, cand nici macar nu a prins acele vremuri??? Du-te tarane la tine in sinmartin si impune regului! Darama acolo tot ce vrei! Poti sa incepi cu casa parintilor tai jegosule!
fara suparare, eu stau in acea zona si as dori doua locuri de parcare chiar cu riscul sa mai fie demolata o casa. M-am saturat sa ma chinui sa ies din masina. Vreau sa deschid in larg usile de la BMW cand ies.
Daca am fi intr-un viitor mai indepartat, Bolo ar face expropieri de planete ca sa faca loc de parcare pentru navele spatiale.
Dacă nu poate să ia cu banii daţi ceva similar fiind nevoit să se relocheze, similar unei strămutãri forţate, satisfacția nu există, legea prevede satisfacție care nu trebuie interpretată cu motivaţia ca nu vrea ,,sentimental”.
Pentru sentimental, există bonusul prevăzut de lege, pentru satisfacție.
Bravo Bolojan! Nemultumitii sa mmearga sa vada cum arata Teleorman….
Ok, dar oamenii ăștia primesc bani pentru casa daramata.
Acuma că ei visează la nu știu ce preț pentru casă e problema lor…
Toate prețurile la proprietăți sunt supraevaluate.
Va veni și criza ca să ne pună cu picioarele pe pământ.
Daca este interes general, sã se voteze general.
Frumos destin, frumoase realizari.
Ghetoul care se construieste paralel cu str. Onestilor pe un teren expus la cele mai periculoase noxe,timp de 100 de ani de chime se numeste “revigorare urbana”.De ce boli vor suferi in urmatori ani copii care vor locui acolo?Stie dl. Bolojan?
deci desfiintezi 400 de locuri de parcare , demolezi apoi 20 de case, si faci 300 de locuri de parcare. Care plm e logica ca iesi cu 100 de locuri pe minus, totul pt a face pista de biciclete pe trotuar, spuneti pna la capat, ca asta e obiectivul. Deci dupa demolari va fi criza si mai mare de locuri de parcare
Conchistadorul a adus din Lumea Nouã, cartoful. Cultivat în sera interioarå a regelui luminat, o legumã minunatã.
De utilitate purã.
Pe urmã, arhitecţi legumicoli au inceput sã o facã mai mare, mai frumoasã, mai lucitoare.
Sera din ce în ce mai mare, mai frumoasã şi lucitoare cultiva cartofi din ce in ce mai necomestibili pentru urmaşii conchistadorului care a adus cu încredere cartoful în lumea veche, vouã.
Trotinete ambientale fac ţestoasã legãtura cu parcarea AgriculturA, cu curent de încarcare în plin câmp staţionare.
Cosa Fosta.
O demolare este regenerare. Depinde pentru ce.
Vorba lui, n-am bani. Dar are.
De ce nu demoleaza un cartier intreg, si-l face o parcare enorma…?
apoi urmeaza demolariele pe strada c-tin nottara, locatarii pe pe notarra sa va pregatiti ca vezi avea acceasi soarta, ca la fel se desfiinteaza locurile de la trotuar si vor fi mutate in locul caselor.
Acum asteptam majorarea impozitelor, nu de alta , dar aceste demolari si locurile de parcare se fac pe banii municipalitatii si nu din bani europeni. Deci anul viitor alta marire de impozit. si pentru ce ?Pentru cateva sute de locuri de parcare. Cred ca acesti bani se puteau folosi mult mai bine ( centrala pe gaz subdimensionata de la CET, Dealul Ciuperca, reparatiile din centru, chiar parcari supraetajate). dar nu, noi vrem parcari cum le stim face. Adevarul este ca la ce meseriasi mai sunt, atat se poate face: demolari, asfaltari ( nu toate de buna calitate, ca mai trebuie reparate in fiecare an) , semanat iarba si taieri copaci , ca lucrari mai complicate nu prea se mai stiu face. Pana la urma cine suntem noi sa putem decide? Cei ce platim.
Stiati ca in occident moda actuala este sa se descurajeze folosirea aotomobilului? Se desfiinteaza locuri de parcare pe rupte, se ingusteaza drumurile, se face loc pentru spatii pietonale, spatii verzi, piste de biciclete si benzi unice pentru autobuze. E drept ca si autobuzele si tramvaiele circula iar o ora de parcare e mai scumpa decat un bilet de tramvai. Ca de obicei noi suntem in urma cu 50 de ani.