Elevii şi profesorii de la Colegiul National „Emanuil Gojdu” care au plecat în luna septembrie în Franta s-au întors, zilele trecute, acasă. Douăzeci şi şase de elevi, însoţiţi de trei profesori – Livia Mircea, Gergely Eniko şi Liliana Sonea, au participat la un schimb de experienta cu un liceu din Fougeres (Franţa).
Schimbul de experienţă dintre Colegiul „Emanuil Gojdu” şi Liceul Tehnologic Privat „Edmond Michelet” din Fougeres (Franţa) s-a realizat în cadrul proiectului Comenius „Obiceiuri şi tradiţii”, finanţat de CL Oradea. Orădenii au întors vizita pe care colegii lor din Franţa le-au făcut-o în primăvara acestui an. În perioada 3-9 mai, 30 de elevi francezi au participat la atelierele de meşteşuguri şi gastronomie, pregătite de organizatori, au participat la excursii în judeţ ş.a.
Experienţe unice
Pe lângă schimbul şcolar, gojdiştii au vizitat Parisul şi sate din regiunea Bretagne (Mont Saint Michael, Saint Malo etc.). Elevii orădeni au cunoscut bucătăria, meseriile tradiţionale, folclorul şi dansurile populare ale francezilor. Ei au petrecut în Franţa câteva zile pe care nu le vor uita niciodată.
„Schimbul şcolar la care am luat parte va rămâne pentru mine o experienţă de neuitat. Am avut ocazia să întâlnesc oameni cu un alt stil de viaţă, cu altă mentalitate, cu alte activităţi şi obiceiuri şi am văzut locuri şi monumente unice în lume. Colegii noştri din Franţa ne-au pregătit o surpriză – o excursie la Mont Saint Michael. După ce am vizitat insula şi abaţia, am aflat că un ghid ne va conduce prin lagună. Cu toţii am fost încântaţi că vom trece prin nisipuri mişcătoare. Frigul de afară, ploaia şi vântul i-au speriat pe majoritatea colegilor. Astfel că am rămas doar zece. Ne-am descălţat, ne-am suflecat pantalonii şi am traversat laguna (6 km). Această «expediţie» este pentru mine unică”, a relatat Bogdan Jurj, unul dintre elevii care au participat la schimbul şcolar.
Impresii
Câţiva dintre elevii orădeni au dorit să-şi spună impresiile din Franţa. Ciprian Ilinca a fost încântat de sistemul lor de învăţământ şi speră ca în viitor materiile să fie mai aerisite şi la noi.
„Francezii au un sistem de învăţământ foarte dezvoltat. Lecţiile lor sunt mai simple şi pe înţelesul fiecărui elev. La noi, materia e stufoasă. De asemenea, la ei se pune mult accentul pe practică. În plus, au pauză de masă, iar şcoala este dotată cu o sală în care se pot vedea filme, o sală de ping-pong, aveau până şi aparate de forţă”, a relatat Ciprian Ilinca.
Paul Boţa a ales să vorbească despre experienţa pe care a trăit-o în familia la care a fost cazat.
„Cel mai mult mi-a plăcut că francezii sunt deschişi faţă de oaspeţi. Ne-au învăţat jocuri şi dansuri noi. Familiile lor sunt unite. Ei iau mesele la ore exacte, iar la masă nu lipseşte nimeni din familie. Sunt tradiţionalişti şi-şi respectă cu sfinţenie obiceiurile regiunii”, a spus Paul Boţa.
Mihai Jolţa a rămas plăcut impresionat de curăţenia din oraş, dar nu numai.
„Am observat că este o foarte mare curăţenie în oraş. Mi-a plăcut că ei respectă regulile de conduită socială şi pe cele de circulaţie, ca de altfel şi regulile şcolii. Elevii nu fumează în şcoală. Odată intraţi în unitatea de învăţământ, elevilor le este bruiat semnalul la telefoanele mobile. Mi-a plăcut mult şi faptul că există respect reciproc între elevi şi profesori”, a mărturisit Mihai Jolţa.
Crina Dobocan
Citiți principiile noastre de moderare aici!