La începutul de noiembrie, la două luni până când şi ultimul muncitor pe proiectele europene ar trebui să pună jos instrumentul muncii, Primăria face calcule. E mai mică grija banilor cheltuiţi, presiunea e pe sumele necheltuite din bugetele contractate cu finanţatorul european. La 31 decembrie 2015 se trage linie, se închide punga UE iar ce cade sub linie ca lucrări nedecontate va apăsa pe bugetele locale. Neterminarea lucrările până la finalul primăverii 2016 ar însemna, în multe cazuri, returnarea întregii valori a proiectelor respective. Oradea are contractate proiecte în valoare de 169 milioane euro. Grosul lucrărilor a început anul acesta cu speranţe după modelul Prâslea – tot ceea ce nu s-a făcut în câţiva ani se va edifica în 12 luni sau mai puţin.
Socoteli interne
În aceste condii, Direcţia Management Proiecte cu Finanţare Internaţională (DMPFI) îşi face socotelile, înainte ca finanţatorii să ceară un bilanţ intermediar. „Din estimările noastre rezultă că aproximativ 3,5 milioane de euro ar putea să rămână pe anul viitor”, ne-a declarat directorul Marius Moş.
Între proiectele cu întârziere mare se individualizează şi campusul şcolar. Şantierul gestionat de Selina, acesta a ajuns, acum la un stadiu fizic de execuţie de 65-70% şi la un stadiu financiar de 50%. Managerul de proiect,Benyovszky Tunde estimează că proiectul ar putea ajunge, la finalul anului, la un grad fizic de execuţie de 90%.
Moş spune că vor cădea pe bugetul oraşului de anul viitor şi testele premergătoare punerii în funcţiune a centralei pe gaz, valoarea acestora este estimată la 4,3 milioane de lei.
Sunt cu risc de nefinalizare şi proiectele de termoizolare a blocurilor sau aquaparcul. „Partea de amenajări exterioare şi de dotori neeligibile, oricum cădeau pe bugetul oraşului”, precizează directorul.
Rapidul frânat şi pasajul pavoazat
Drumul rapid şi Pasajul Vulturul Negru sunt proiecte a căror eşec de finalizare a fost deja anunţat de edili. Pasajul pasajului presupune o investiţie de 256.000 de euro, care va realiza din bugetul local, fondurile europene fiind pierdute. Drumul rapid încheie anul acesta cu o porţiune lipspă. Fragmentul care ar lega străzile Ana Ipătescu şi Izvorului, prin remiza CFR, nu se poate face din cauza tergiversărilor şi tălpilor primite de la instituţiile statului, dau de înţeles edilii. Asta înseamnă că oraşul pierde din prioect 290.000 de euro, şi va trebui să investească din bugetul oraşului 2,7 milioane de lei. Diferenţa provine din cota de co-finanţare a proiectului, undeva la 65%.
Variante pe final de exerciţiu financiar
Nefinalizarea proiectelor la termen pică prost la imaginea politicienilor locali şi dezastruos în tabloul naţional al absorbţiei fondurilor europene. Diversele instituţii intermediare de control şi îndrumare a beneficiarilor presează acum administraţiile locale cu audituri şi cereri de stadii de lucrări. O prevedere proaspăt primită în Primărie via Agenţia de Dezvoltare Regională Nord Vest pare o gură de aer pentru cei ce urmăresc un grad mai mare de cheltuire a fondurilor contractate.
Moş spune că, printr-o informare vizată săptămâna trecută de Ministerul Dezvoltării, se anunţă permisiunea la decontare a stocurilor de materiale necesare lucrărilor, achiziţionate chiar înainte să fie necesare conform stadiului fizic al lucrării. Altfel spus, la shopping en-gros, constructori!
Citiți principiile noastre de moderare aici!