Anul acesta, reluarea activităţii fiscale în Primărie ar trebui să vină la pachet cu o modificare importantă în relaţia cu orădenii. O bună parte dintre activităţile de preluarea şi emitere de acte se vor face online, pe o platformă aflată în lucru.
După ce, ani la rând, au presat pentru cât mai rapidă promtitudine la ghişeu, multe dintre interacţiuni fiind cu finalizare pe loc, şefii Primăriei au constat că maşinăria din Piramidă şi-a atins nivelul maxim de eficienţă. Din cauza stresului pus pe funcţionari, apar erori în documentele emise şi, pe fondul creşterii volumului de muncă, cozile de la ghişeu sunt mereu stufoase.
„Implementăm operarea pe loc strict contra cost. Nu e o sumă mare, e mai mult o chestiune de a disciplina sau de a îndruma oamenii spre relația online, care este gratuită, față de cei 10 lei pe care ar trebui să îi plătească pentru operarea pe loc a declarațiilor”, spune Eduard Florea, şeful Direcţiei Economice din Primărie.
Platformă extinsă
În prezent, Primăria are deschidere online mai ales în privinţa încasărilor şi, parţial, în înregistrarea petiţiilor. La 31 martie, anul trecut, statistica arăta că unul din trei orădeni au ales plata online a impozitelor locale.
Până la deschiderea anului financiar 2020, în 15 ianuarie, ar trebui să fie operabilă o platformă online de interacțiune cu cetățeanul, ca alternativă la deplasarea la ghișeu.
„Este un portal centralizat la serviciile Primăriei Oradea, cu o logare care asigură, apoi, acces la toate serviciile şi activităţile care se găsesc, în mod normal, în Piramidă, e ca un ghişeu virtual, unde se pot face plăţi, se pot depune petiţii şi cereri de acte, cu urmărierea traseului documentelor, în Primărie.
Platforma ar urma să înregistreze şi să emită documente referitoare la orice operatiune care implică o declaraţie, spune Florea – impozitarea, impunerea şi radierea de clădiri, maşini sau terenuri, plata taxei publicitate dar şi plata taxei hoteliere, de exemplu.
„Taxa aceasta se achită lunar de către doar vreo 30 – 50 de agenţi economici, ai căror angajaţi ar fi scutiţi, asttfel, să mai vină la Primărie pentru această plată. Documentele scanate se vor depune online dar nu vor intra imediat în prelucrare, ci vor fi verificate de un funcţionar, pentru conformitate. Dacă e cazul, se vor cere online, prin intermediul platformei, corecturi sau lămuriri. Tot ceea ce se depunea anterior la ghiseu se va putea depune în această platformă, după care actele se vor transmite în baza de date. Noi ne-am propus ca în maximum cinci zile, persoana să primească confirmarea depunerii corecte a documentelor. Pe platforma aceasta se poate ţine legătura cu petentul, în plus avem la dispoziţie şi sistemul de comunicare prin SMS şi prin email, cu condiţia ca petentul să lase aceste date de contact”, mai spune directorul.
Conform acestuia, sunt operaţiuni care nu se vor putea finaliza în online, din cauza limitărilor legislative. Astfel, pentru cei care, de exemplu, cumpără o maşină, este neapărat să se prezinte la ghişeu după documente, pentru acea viză care trebuie aplicată pe fişa de înmatriculare, pe actul original. „Asta nu se poate rezolva online. Poate pe viitor, când instituţiile publice vor accepta şi semnătura electornică”, anticipează Florea.
El consideră că certificatul de atestare fiscală va fi unul dintre cele mai solicitate acte în realţia online: „emitem, în medie, 25.000 de certificate de atestare fiscală pe an. Cred că mulţi vor folosi varianta online de a-l primi, mai ales ca va fi gratuit în acest fel.
Viitorul e online
Primăria Oradea implementează această platformă la intarea în 2020, deşi este de aşteptat ca, în următorul exerciţiu financiar european, să fie noi linii de finanţare generoase pentru digitalizarea masivă a administraţiilor publice. Florea justifică alegerea momentului prin faptul că „există un mare apetit al orădenilor pentru relaţia online cu administraţia, şi am vrut ca 2020 să nu fie un an pierdut în relaţia cu cetăţeanul. Când ai 33% plătitori online, eu cred că cel puţin jumătate dintre dintre ei vor face un pas înainte şi vor utiliza toate opţiunile propuse. În plus, cred că firmele vor agrea şi folosi formula asta”.
Pentru cei care preferă relaţia tradiţională, la ghişeu, vor rămâne două variante: cei care au pretenţia ca actele să fie emise pe loc, va exista posibilitatea aceasta, contra unei taxe de 10 lei; pentru cei care nu sunt grăbiţi, este varianta să depună actele şi, în termen de cinci zile, să li se comunice când anume se pot prezenta la ghişeu pentru răspuns.
Trimite articolul
XEdi la Wall Street.
Și totuși pentru ce sunt aprobați banii când primăria a dat afară personal pentru a se putea ţine cu salarii mari luate la maxim.
Primarul Bolojan este de mult online cu audientele cu cetatenii Oradenii.
5 lei la cei cu bilete de tramvai? 6 lei cu abonament OTL?
Pentru a arãta buna credinţã în pas cu gemea, calculatoare pe holuri la primărie.
de ce nu e buna vechea platforma pe care plateau 33% din P.F SI P.J??? SAU TREBUIE RULATI BANII CA O ALTA FIRMA sa poata incasa bani frumosi pe un program care reula destul de bine.
Au făcut modernizări peste modernizări (prima a fost piramida, trebuia alt sediu, amu să ia sub sticlă şi parcarea interioarã care o rămas), şi au devenit mai inaccesibili la cetățean ( vedeți şi pietonalele jur – împrejur bariere?).
Eduabilului.
Deci platim inca o taxa ca sa putem plati taxele record din tara. Bravo, traiasca dictatorul Bolovan.