Etapa judeţeană a concursului s-a susţinut la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea, în organizarea poliţiştilor Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii die la Poliţia Bihor şi colegii lor de la Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor şi Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”.
Competiţia, înscrisă în Calendarul activităţilor educative interjudeţene şi regionale al Ministerului Educaţiei Naţionale, a vizat sporirea nivelului de siguranţă a elevilor în spaţiul public şi privat, liceenii participanţi implicându-se activ în elaborarea unor piese de teatru cu mesaj preventiv, pe care, ulterior, le-au transpus pe scenă, în spectacole destinate propriilor colegi. În acelaşi context, elevii şi profesorii participanţi au dezbătut cu poliţiştii de prevenire bihoreni subiecte precum siguranţa în mediul virtual, hărţuirea on-line sau importanţa protejării datelor cu caracter personal pentru a preveni victimizarea.
Practic, în cadrul concursului „Şcoala fără violenţă”, elevii au avut posibilitatea să abordeze într-un mod original recomandările poliţiştilor, prin combinarea educaţiei cu arta teatrală, pentru a transmite un mesaj de impact vis-a-vis de prevenirea manifestărilor violente.
S-au înscris la concurs elevi de la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” Oradea, Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” Oradea, Colegiul Național „Iosif Vulcan” Oradea, Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși” Oradea, Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” Oradea, Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Oradea, Colegiul Național „Avram Iancu” Ștei, Colegiul Național „Teodor Neș” Salonta, Liceul Teoretic „Constantin Șerban” Aleșd, Liceul Tehnologic Nr.1 Șuncuiuș, Liceul Tehnologic Nr.1 Dobrești, Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” Beiuș, Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” Aleșd și de la Colegiul Tehnic Nr.1 Vadu Crișului.
Pe echipaje
Împărţiţi în echipaje a câte maxim cinci membri, adolescenții au abordat problematici specifice propriei generaţii, devenind astfel mai conştienţi şi mai responsabili, atât faţă de propria conduită, cât şi la comportamentul colegilor sau prietenilor lor, fiind capabili să discearnă şi, astfel, să evite anumite riscuri.
Competiţia a constat în parcurgerea a două probe, respectiv un moment artistic și realizarea unui eseu cu teme din domeniul prevenirii criminalității.
Cyberbulling
Prima probă, momentul artistic, a constat în demonstraţii de dans, muzică, sport sau scurte scenete, care au surprins efectele nocive pe care cyberbulling-ul şi violenţa la școală, în familie, pe stradă, le au asupra adolescenţilor. La fel ca la alte competiţii organizate de poliţiştii de la Prevenire, liceenii au dovedit multă creativitate şi au oferit metode şi soluţii de a contracara aceste manifestări, atât în mediul virtual, cât şi în viaţa de zi cu zi.
Expresivitatea, originalitatea, legătura conţinutului cu tema, precum şi alte asemenea criterii, i-au ambiţionat pe elevi într-o strânsă luptă pentru locurile fruntaşe. Emoționați şi nerăbdători să urce pe scenă, dar și îmbrăcați spectaculos, elevii au folosit atât limbajul verbal, cât și cel nonverbal pentru a-și transmite cât mai eficient mesajele de prevenire a violenței, utilizând și fond muzical adecvat, astfel încât să încânte auditoriul.
A doua probă, cea a realizării unui eseu cu mesaj preventiv antiviolenţă, a scos la iveală, la fel ca în anii trecuţi, problemele cu care se confruntă liceenii, concurenţii oferind păreri şi soluţii dintre cele mai sincere si realizabile, ce pot fi luate lecţii pentru colegii lor.
Juriul, format din psihologi, coregrafi, reprezentanţi ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor și ai Palatului Copiilor Oradea au fost impresionaţi de adevărul mesajelor transmise de elevi: „Violența virtuală, arma celor slabi!” „Transformă suferința în putere și stăpânește-ți destinul!”, „Respectă-i pe ceilalți și te respecți pe tine!”, „Rupe tăcerea, frânge spirala violenței!” ,,Fii schimbarea în bine pe care o vrei în lume!”, „Gândește, apoi acționează, violența nu este o opțiune!” etc.
Premiul întâi a fost adjudecat de către echipajul format din elevii Colegiului Național „Avram Iancu” Ștei, locul al – II – lea a fost alocat echipajului Liceului Teoretic „Aurel Lazăr” Oradea, iar al treilea loc de pe podium a fost ocupat de echipajul de la Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” Beiuș. Menţiuni au primit echipajele de la Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” Aleșd şi de la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” Oradea.
Trei premii speciale acordate de organizatori au fost înmânate astfel: premiul „Cel mai bun eseu” – elevilor de la Colegiul Național „Iosif Vulcan” Oradea, premiul pentru „Cel mai bun moment artistic” – elevilor de la Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” și premiul pentru „Cea mai bună interpretare” – elevilor de la Liceului Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!