Sunt prezente celebrități ale unei lumi comparate din punct de vedere al rigorii, dar și al costurilor cu Formula 1.
[eadvert]
„Eu până la 11 ani vroiam să mă fac birjar. Așa că atunci când dispăream de acasă numai la birje mă găseau lângă cai. Eu fiind medic veterinar, am avut tot timpul cai.
La mine cuvintele mari sunt măsurate, dar așa o echipă cum e cea care a organizat domnul Gligor aici în Oșorhei nu prea mai este în România. Trup și suflet toată lumea este pentru acest sport și vreau să folosesc orice prilej să mulțumesc întregii echipe și domnului primar Gligor că au organizat acest concursuri. Eu ca arbitru internațional arbitrez foarte multe concursuri internaționale și pot să spun că Oșorheiul e pe harta mondială a sportului ecvestru, mai ales a atelajiștilor și ne bucurăm că avem aici un om atât de sufletist și care face și sacrificii pentru atelaje. Așa ceva mai rar…Nicio altă locație Bodoc, Mureș nu poate concura Oșorheiul pentru că e aproape de graniță, aici pot transporta ușor atelajele. Aici nu primim acea eternă critică că e nu avem autostrăzi” , spune Kelemen Atilla, președintele Comisiei de Atelaje din cadrul Federației Ecveste Române.
Povestea concursurilor de atelaje de la Oșorhei a început acum 16-17 ani la zilele comunei când cel mai vârstnic participant de la acestă competiție Karol Ciorba, 73 de ani, spune că tot a început să organizeze astfel de competiții. Karol Ciorba spune a avut apoi un sprijin constant și consistent din partea fostului primar Ioan Pop și a actualului primar Ioan Gligor care era atunci viceprimar.
„După 17 ani în care organizez concursuri nu mi-a trecut nici mie prin cap că putem avea așa ceva la Oșorhei. Am muncit, am luptat foarte mult pentru atelaje și har Domnului am ajuns unde suntem acum și sunt foarte mândru că am reușit să realizăm acest lucru.. Sunt gata să mă pregătesc mai bine pentru la anul. Am investit în cai. Am un cal care nu că e de-dată cu mine… El are 21 de ani, dar dacă înmulțești cu 5 cum ar fi vârsta unui om… Trebuie să investim, de fiecare dată ce am câștigat pe o parte am investit pe cealaltă. Trebuie să investim în cai, să-i educăm”, spune Karol Ciorba.
„E nevoie de foarte multă pregătire atât pentru atelajist cât și pentru cai. Caii ca să ajungă la o performanță trebuie să se pregătească cel puțin 5-6 ani. Am venit cu 3 cai, mă antrenez de 11 ani. Particip anual la 5-6 concursuri, iar competiția de la Oșorhei e o repetiție generală pentru Campionatul Mondial din septembrie din Olanda”, spune cunoscutul om de afaceri de la Cefa Nicolae Nistor, o prezență constantă în concursurile de atelaje. „Sunt pregătit, caii sunt în formă , sperăm să facem un rezultat bun”, a spus Gerko Rakoczi, multiplu campion național al Românie, campion balcanic, fiul fostului parlamentar Rakoczi Lajos care are o adevărată pepineră de cai de performanță la Cubulcut, dar și o școală de echitație.
„Din punct de vedere al organizării au fost îndeplinite toate condițiile Se pare că acea muncă începută în urmă cu mulți ani a făcut posibilă organizarea a două competiții de 3 stele, de atelaje de doi cai și patru cai, competiții calificative pentru Campionatele Mondiale”, spune Claudiu Seliștean, secretarul Federației Române Ecvestre.
Cunoscător și participant la atelaje, primarul Ion Gligor a vorbit despre proba de maraton, o probă de cinci kilometri care trebuie parcursă într-un interval de 20 – 22 de minute, în sectorul A, cu trecere în sectorul B, compus din şapte piste, şapte trasee. După fiecare pistă trebuie să facă o tură de 1.000 metri. Dobrovitz József , campion al Ungariei, care a câştigat în 2018 Top Driver Award la Campionatul Mondial e unul dintre cei mai urmăriți concurenți prezenți la Oșorhei, dat fiind că în Ungaria există o adevărată tradiție în atelaje.
Babo Kalman e reprezentantul Clubului din Oșorhei, fost participant la Campionatele Mondiale, va reprezenta România din nou în competițiile europene și mondiale de top. Driverul spune că se simte extraordinar să concureze în fața localnicilor și că e parcă mai puternic dorind să demonstreze că e sportivul pe care cei din Oșorhei îl cunosc.
„Emoțiile unui concurent pot fi transmise prin hățuri la cai. Vorba la cai se transmite prin hățuri și zăbele. Dacă concurentul este calm și concurează liniștit așa e și calul, dacă devine neliniștit așa e și calul .. Noi antrenăm acești cai 5-6 ore pe zi. Asta și fiindcă am primit o veste acum două săptămâni : în curând este concursul european de la Budapesta la 4 cai și de acolo plecăm direct în Olanda la Cronenberg la doi cai .România a decis că va trimite cei mai buni componenți și mi-a dat o sarcină foarte grea ca de la Europenele de 4 cai trebuie să plec și la doi cai. Lăsăm caii acasă, încărcăm alt atelaj și plecăm la Mondialele de doi cai”, spune Babo Kalman. La atelaje, România e în top 10 mondial.
Trimite articolul
XCum poti sa scrii un articol despre o asemenea competitie si sa nu i treci orele de desfasurare pe zile !