Cu o lună înainte de începerea anului școlar, șeful Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Virgil Blage, a prezentat câteva scenarii la care se lucrează pentru ca elevii să reia cursurile în condiții de siguranță. Astfel, la nivelul județului Bihor, 75% dintre unitățile de învățământ intenționează să înceapă cursurile, în școală, cu participarea efectivă, directă, a elevilor la ore.
[eadvert]
,,Conducerile școlilor pot să asigure condițiile participării directe a elevilor în condiții de siguranță maximă”, a anunțat inspectorul școlar general Virgil Blage. Inspectoratul Școlar Județean (IŞJ) Bihor a făcut și un inventar al tuturor spaţiilor de care dispun cele 748 de grădiniţe şi şcoli din judeţ.
De asemenea, IȘJ Bihor a calculat și suprafața totală a spațiilor care pot să fi utilizate, pentru a putea vedea ce suprafață revine în mod normal fiecărui elev, în afara pandemiei, și ce suprafață îi revine fiecărui elev după normele impuse de autorități în perioada pandemiei. Doar așa se poate stabili – a explicat Blage, câți elevi ar putea fi primiți în spațiile respective, dacă s-ar respecta cerințele de distanțare socială.
În urma acestei acțiuni, s-a stabilit că 75% dintre preșcolari și elevi vor putea reveni în bănci, în condiții de distanțare.
În schimburi
„Informația este importantă, pentru că în funcție de numărul de elevi pe care îi putem primi în sălile de clasă în condiții de siguranță sanitară maximă, cum vor fi cele impuse de ordinul Ministerului Sănătății și de cel al Educației, ne putem plasa într-un scenariu sau altul”, a explicat șeful IȘJ Bihor.
Astfel, unităţile de învăţământ din Bihor au 5.022 de săli de clasă, care pot fi folosite în procesul instructiv – educativ. ,,Acestea nu vor putea fi folosite într-un singur schimb. Vor fi școli care vor funcționa în două schimburi, numărul total de schimburi se ridică la 265”, a mai explicat inspectorul Blage. Acesta a anunțat că, din toamnă, vor exista 4.345 de formaţiuni de studiu (grupe de grădiniţă sau clase de elevi). Numărul acestora ar putea fi mai mare cu 1.127 dacă elevii trebuie să păstreze între ei o distanță de doi metri.
,,Un număr de 68 de spații de învățământ, de care nu dispun unitățile școlare pot fi asigurate de unitățile administrativ – teritoriale. În schimb, există un deficit de 43 de săli, pe care nu-l putem acoperi nici în școală, nici cu ajutorul UAT-urilor”, a mai arătat Blage. Acesta a precizat că deficitul de săli de clasă este resimțit de școlile din orașe, unde numărul elevilor este mai mare (Școala Gimnazială nr. 11 din Oradea – 9 săli, Școala Dimitrie Cantemir și Liceul Teologic Baptist Emanuel – 3, Liceul German – 2, Grădinițele 28 și 54 – 3 săli, respective Liceul Tehnologic din Dobrești sau Școala din Tămășeu). Cel mai probabil, aceste școli vor opta pentru o formă hibridă de predare – o parte dintre elevi vor fi prezenți a școală, cealaltă parte vor face școala online.
„Este de dorit ca preșcolarii și elevii din ciclul primar să fie prezenți la școală. În mod prioritar spaţiile de învăţământ sunt alocate pentru aceştia. Mai departe, prioritari sunt elevii de clasa a V-a şi a VIII-a, a IX-a şi a XII-a. La clasa a V-a şi a IX-a, pentru că trec într-o nouă etapă și acum se formează colectivele de elevi şi lanţurile de relaţionare şi comunicare între elevi, părinţi, şcoală, diriginte”, a explicat Virgil Blage, subliniind că fiecare școală își va stabili propriul scenariu. 12.856 de elevi fără acces la online
„În eventualitatea în care s-ar opta (și școlile sunt cele care vor opta, consiliile de administrație ale școlilor respective, după consultarea cu asociațiile de părinți, cu reprezentanții autorităților locale asupra scenariului pe care îl vor adopta), vom avea săli de clasă, unde jumătate dintre elevii unei formațiuni, vor fi prezenți în școală, iar jumătate vor urmări cursurile de acasă în sistem de conferință. În acest sens, avem 1.234 de săli de clasă care permit transmiterea lecțiilor online”, a mai spus Blage, arătând totuși că 12.856 de elevi din Bihor nu dispun de mijloacele necesare pentru a putea participa la învățământul online.
Cifra prezentată de Blage este cu mult peste cea estimată de fostul inspector general, Alin Novac Iuhas, în perioada stării de urgență.
Aceasta pentru că telefoanele mobile nu sunt luate în calcul, pentru lecțiile online
„Nu poţi face şcoală pe telefon”, a explicat Blage.
Acesta a precizat că, în funcție de scenariile care vor fi adoptate, se pune problema creșterii numărului de posturi.
„La nivel preșcolar ar fi nevoie de 110 posturi suplimentare. Numărul estimat de posturi didactice suplimentare necesare la nivel primar în Bihor este de 129,5, iar la nivel gimnazial ar fi necesare 99,5. La licee ar mai fi nevoie de 73 de posture”, a mai punctat Blage.
De asemenea, este nevoie şi de personal nedidactic suplimentar – 254, 5 posturi. Acesta pot fi ocupate, după cum a explicat inspectorul școlar general adjunct Horea Abrudan, de cadre didactice plătite cu ora.
„Cea mai simplă modalitte este cea de remunerare în regim de plata cu ora. O angajare pe perioadă determinată se face până la sfârşitul anului şcolar, aşadar un astfel de contract de muncă nu ne dă posibilitatea să îl încetăm mai repede”, a explicat Horea Abrudan.
Statistica a fost înaintată Ministerului Educației și va fi utilă în stabilirea căilor de urmat și în conturarea unor strategii unitare de reluare și desfășurare a cursurilor.
Trimite articolul
XFoarte sa mearga cat mai repede!