66 de școli, majoritatea din mediul rural, vor derula proiecte pentru reducerea abandonului școlar. Finanțarea este una considerabilă, prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, finanțat în cadrul Planului Național pentru Redresare și Reziliență.
Școlile vor putea asigura o masă caldă elevilor, programe remediale, excursii și alte activități menite să-i atragă pe copii spre școală. Unitățile de învățământ primesc granturi de 70.000, 140.000 sau 153.000 de euro, în funcție de numărul de elevi din ciclul gimnazial.
Inspectoratul Școlar Județean Bihor a organizat, în 22 noiembrie, o întâlnire de lucru cu beneficiarii Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar finanțat prin Planul Național pentru Redresare și Reziliență – Runda I Bihor. Întâlnirea s-a derulat la Colegiul Economic „Partenie Cosma” Oradea, iar la ea au participat directorii și contabilii celor 66 de unități de învățământ care implementează programul la nivelul județului Bihor.
[eadvert]
În cadrul programului vor avea loc o serie de activități prin care se va încerca să se creeze un climat pozitiv și incluziv în clase și în școală, inclusiv acțiuni de combaterea violenței, acțiuni anti-bullying, măsuri pentru prevenirea consumului de droguri și reducerea riscurilor asociate consumului de droguri sau măsuri pentru combaterea segregării școlare.
Totodată, sunt prevăzute activități pentru reducerea absenteismului la clasă prin utilizarea unor tehnici de învățare activă și incluzivă cu scopul de a crește motivația elevilor și dezvoltarea personală, facilitarea învățării, înțelegerii și gândirii critice, mentorat și sprijin colegial între elevi, sprijinirea colaborării cu părinții sau tutorii legali etc.
În plus, în proiect sunt cuprinse activități pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale, inclusiv activități de autonomie, precum și activități pedagogice și de sprijin, care includ, dar nu se limitează la cursuri de remediere 1/1 sau în grup (lb. română/ lb. maternă, matematică/ științe, TIC), testare cunoștințe, evaluarea dificultăților de învățare, consiliere și orientare școlară, mediere, educație parentală, consiliere psihologică, etc.
Recuperare accelerată
Se dorește de asemenea extinderea zilei de școală la program prelungit și acordarea unei mese sau realizarea unor activități extra-curriculare, care includ activități outdoor, excursii, tabere, festivaluri, evenimente educaționale, activități non-formale, activități culturale comunitare, sportive, participare la concursuri școlare, participare la cercuri școlare, educație pentru sănătate, activități de networking școlar sau terapie prin artă etc.
Nu vor lipsi nici activitățile de sprijin și stimulare pentru elevii aflați la risc de abandon școlar.
„Acestea au ca scop asigurarea tranziției din învățământul secundar inferior către învățământul secundar superior în vederea finalizării învățământului obligatoriu. De exemplu, acordarea de subvenții sau stimulente condiționate de prezența la școală etc”, a explicat inspectorul Florin Negruțiu, responsabilul cu comunicarea în cadrul IȘJ Bihor.
Pentru ca aceste lucruri să se desfășoare cât mai bine și pentru a îmbunătăți practicile de predare, dascălii și personalul auxiliar vor participa la activități de formare autorizare și de îndrumare (coaching), iar copiii care au pierdut un an școlar vor fi reintegrați, fie în învățământul de masă sau în Programe de tipul a 2-a Șansă. Alții vor putea participa la cursuri de calificare desfășurate de furnizori de formare la nivel local sau în programe de învățare/ recuperare accelerată, inclusiv achiziție de mobilier pentru vârstă corespunzătoare etc.
Participanții la întâlnire au aflat aspecte practice referitoare la implementarea proiectelor, fluxurile financiare, modalitatea de raportare ori referitoare la modul de organizare a activităților și de gestionare a documentelor, de derulare a achizițiilor, respectiv legislația națională și europeană care reglementează întregul program.
„Întânirea s-a dovedit a fi una utilă și necesară, chiar dinamică din persepectiva numărului mare de întrebări formulate, dar și a exemplelor de bună practică exprimate, constituindu-se într-un schmib de idei și subliniindu-se principalele etape care trebuie parcurse conform calendarului în perioada următoare”, zice Florin Negruțiu.
Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar face parte din cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată”, cu finanțare PNRR, în valoare de 543 milioane euro – componenta PNRR nerambursabilă.
„Programul vizează implementarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) prin acordarea de granturi, în două runde, unui număr estimat de 2.500 dintr-un total de 3.235 de unități de învățământ de stat de nivel gimnazial, cu risc mediu și crescut de abandon școlar.
În prima rundă de finanțare a schemei de granturi PNRAS au fost prioritizate 1.726 unități de învățământ care au îndeplinit cumulativ criteriile. În Bihor, au fost eligibile 73 de unități de învățământ. Dintre acestea 66 au depus proiecte și au fost acceptate. În septembrie au fost semnate contractele, iar proiectul de va derula pe o perioadă de trei ani”, a mai agăugat Negruțiu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!