Mii de elevi covăsneni sunt în grevă japoneză fiindcă Ministerul Educaţiei nu le-a decontat abonamentele de navetă din octombrie 2012. Ministrul Pricopie dă vina pe transportatorii care umflă tarifele şi spune că „Ministerul trebuie să găsească urgent soluţii”.
Însă „urgenţa” i-a fost semnalată încă din februarie de deputatul Szabo Odon care consideră că, până să caute soluţii, Ministerul încalcă Legea 1. Szabo Odon a cerut socoteală Ministerului după ce a aflat de familii de lângă Marghita şi Beiuş care nu-şi permit să plătească drumul copiilor la şcoală.
Pe lângă nedecontarea transportului, deputatul bihorean reia în vizor şi problemele cu microbuzele şcolare. Potrivit lui Odon, nefiind suficiente microbuze, unii copii se trezesc la 5 dimineaţa iar alţii ajung doar seara acasă. Dealtfel, deputatul UDMR ne-a pus în atenţie şi Raportul special al Avocatului Poporului din luna martie privind insuficienţa microbuzelor şi a banilor pentru întreţinerea lor. Ancheta Avocatului Poporului a pornit după ce doi elevi din Argeş au murit accidental în timp se întorceau pe jos de la şcoală, comuna lor neavând microbuz. „O treime din elevii care ar avea nevoie de microbuze şcolare nu dispun de ele fiindcă sunt distribuite în ţară şi pe criterii subiective”, aprecia atunci adjunctul Avocatului Poporului, Valer Dorneanu.
Două mii de elevi din Covasna au intrat, ieri, în grevă japoneză, fiindcă Ministerul Educaţiei nu le-a decontat abonamentele de navetă din octombrie 2012.
„Toate judeţele nu au mai primit bani de anul trecut”, a recunoscut ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, care afirmă că situaţia se datorează transportatorilor care ar fi scumpit nejustificat abonamentele.
Lipsa decontărilor îi va determina pe mulţi părinţi să-şi ţină copiii acasă în loc să-i trimită la şcoală, confirmă ministrul, care spune că „Ministerul trebuie să găsească urgent soluţii” pentru deblocarea acestei crize.
SOS de la Szabo Odon
„Urgenţa” invocată de ministru datează însă din 21 februarie, când deputatul bihorean Szabo Odon era primul care îl întreba, în scris, pe ministrul Pricopie, când va deconta Ministerul contravaloarea transportului.
„Art. 84 alin. 3 din legea 1 /2011 prevede ca obligativitate a Statului decontarea abonamentul de transport sub 50 km pentru elevii care nu au posibitatea să urmeze cursurile de învăţământ în localitatea de domiciliu.
Gimnaziu există în fiecare comună, iar primăriile au primit microbuze şcolare. Dar aici apare altă problemă în sensul că unii elevi se trezesc la ora 5 sau 6 fiindcă sunt atât de mulţi copii încât nu încap în microbuz. Alţi copii ajung acasă abia la ora 7 sau 8 seara. Am propus să fie program şi autobuze şcolare unde sunt peste 40 de elevi. În principiu ministrul a acceptat, dar nu s-a întâmplat nimic”, ne-a declarat Szabo Odon.
Răspunsul la interpelare l-a primit la aproape două luni după ce a atenţionat Ministerul că îl va da în judecată fiindcă nu a răspuns în termenul legal de 30 de zile.
Şi avocatul poporului
„Am intervenit pentru ca abandonul şcolar să nu crească la familiile în care părinţii sunt dispuşi să-şi trimită copiii la şcoală. Părinţii care nu-şi trimit copiii nu sunt afectaţi, şi nici familiile cu posibilităţi financiare. Astfel, Legea 1 asigura egalitatea de şanse, dar care acum e grav afectată. În luna aprilie s-a realizat şi un raport special al Avocatului Poporului care critică Guvernul foarte vehement pe această temă. La moment dat Ministerul spune că are probleme cu diferenţele de operator pe trasee similare. Dar nu cu aşa ceva ar trebui să se ocupe Ministerul Educaţiei ci eventual cel al Transporturilor sau alte instituţii”, mai spune Odon.
Acesta a exemplificat cu o familie din satul Albiş care, pentru a-şi trimite cei trei copii la şcoala din Marghita a adunat din octombrie peste 7.000 de lei datorie faţă de transportator.
„Acea familie nu-şi permite să plătească lunar circa o mie de lei, adică aproape un salar mediu, pentru a-şi trimite cei trei copii la şcoală. Achitarea transportului nu e obligaţie a administraţiei publice locale, a şcolii sau familiei ci a Ministerului. Estimez că la nivelul Bihorului datoriile s-ar ridica undeva la 400.000 de lei. Statul ar trebui să-şi permită această sumă pentru a permite şcolarizarea copiilor”, opinează deputatul.
În răspunsul Ministerului pentru solicitarea lui Szabo Odon se arată că Ministerul Educaţiei va propune „modificarea cadrului legislativ care, pe de o parte, va asigura utilizarea eficientă a fondurilor alocate de la bugetul de stat, iar pe de altă parte va da posibilitatea ca elevii să poată achiziţiona abonamente la preţuri corecte”. În acelaşi răspuns, Ministerul arăta că nu poate avansa un termen pentru achitarea navetei copiilor din cauza „modificării frecvente a tarifelor practicate de către operatorii de transport din zonele în care nu există concurenţă”.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Bihor, Claudiu Damian, a confirmat că Inspectoratul e doar o verigă în lanţul decontărilor.
„IŞJ preia de la şcoli tabelele cu sumele aferente transportului elevilor şi le transmite la Minister. La o zi sau două după ce Ministerul virează banii, ei ajung la şcoli. Întradevăr, nu s-au decontat costul navetelor de câteva luni buni. Am înţeles că se lucrează la o metodologie pentru a se deconta un cost standard per kilometru fiindcă existau prea mari diferenţe între preţurile
practicate de unele firme de transport private”, ne-a declarat marti Claudiu Damian.
Citiți principiile noastre de moderare aici!