Activităţile propriu-zise au constat în întâlniri ale poliţiştilor de prevenire şi ale partenerilor de campanie. În vederea identificării nevoilor concrete de informare a beneficiarilor, la începutul campaniei preventive a fost realizat un sondaj de opinie în cadrul căruia a fost evaluat gradul de cunoaştere a principalelor modalităţi de prevenire a delincvenţei juvenile, iar la finalul campaniei preventive a fost realizat un alt sondaj de opinie care a evaluat gradul de îmbunătăţire a cunoştinţelor preventive în urma implicării în campania preventivă. S-au purtat discuţii cu elevii pe tema delincvenţei juvenile şi a prevenirii victimizării şi au organizat concursuri şi expoziţii tematice.
Concursuri cu premii
De asemenea, au fost organizate trei concursuri preventive, respectiv un concurs de mesaje preventive, concursul de eseuri „Alegerea mea – eseuri antiviolenţă” şi un concurs de compuneri intitulat „Prietenul meu poliţistul”. În urma jurizării, 20 din elevii implicaţi în concursurile organizate pe şcoală au fost premiaţi de organizatori cu premii constând în materiale promoţionale cu însemnele campaniei (insigne, şepci, pixuri, rucsacuri, memory stick-uri, tricouri, DVD-uri etc.). Totodată, şi cei 14 elevi cooptaţi în cadrul „Consiliului de Prevenire a Delincvenţei Juvenile” au fost recompensaţi de organizatori cu materiale promoţionale inscripţionate cu titlul campaniei, mape, insigne, rigle, penare, instrumente de scris, agende, etc..
Implicați în activități
Un element inedit, ce ilustrează metodele moderne de prevenire a criminalităţii, a fost implicarea directă a elevilor în activităţi, nu numai în calitate de beneficiari, ci şi de organizatori ai unor activităţi. Astfel, a fost creat „Consiliul de Prevenire a Criminalităţii”, constituit din 14 elevi din clasele V – VII. Aceştia au participat la o sesiune de informare pe teme de prevenire a delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor, răspunderea penală, prezentarea unor prevederi ale Codului Penal şi a măsurilor ce pot fi luate faţă de minori, a riscurilor la care se expun cei care săvârşesc fapte constravenţionale sau penale, modalităţi de gestionare non-violentă a conflictelor. De asemenea, elevii au fost implicaţi în jocuri tematice în cadrul cărora au jucat diverse roluri (inculpat, martor, complice etc.). Totodată, participanţii au încercat să identifice în jurul lor, în clasă, la locul de joacă sau acasă, diverse situaţii conflictuale. Acestea au fost ulterior analizate împreună cu poliţiştii de prevenire bihoreni, identificându-se împrejurările care au condus la escaladarea conflictelor, motivele pentru care s-a recurs la violenţă şi modalităţile de rezolvare non-violentă a respectivelor conflicte.
Totodată, poliţiştii de prevenire şi reprezentanţii DGASPC Bihor au participat la şedinţe cu părinţii organizate la şcoală, în cadrul cărora au fost discutate aspecte referitoare la fenomenul delincvenţei juvenile, modalităţile de gestionare a conflictelor, rolul părinţilor în creşterea şi educarea părinţilor, la instituţiile care oferă servicii minorilor delincvenţi şi la colaborarea familiei şi şcolii cu acestea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!