Fost prefect timp de 5 ani, Țiplea a coordonat instituții importante, gestionând provocări administrative și inițiative de dezvoltare. Jurnal Bihorean i-a adresat câteva întrebări despre viziunea sa și obiectivele pe care și le propune să le atingă în noua sa misiune la București.
JURNAL BIHOREAN: Domnule Dumitru Țiplea, vă rog să vă prezentanți pentru cei care nu vă cunosc.
DUMITRU ȚIPLEA: M-am născut în Maramureș, însă județul Bihor mi-a devenit a doua casă. M-am căsătorit la Oradea, locuiesc în zona metropolitană și împreună cu soția mea avem doi băieți, de care suntem foarte mândri. Le înțeleg căutările și preocupările, mă bucur de succesele lor și sunt implicat în educația și formarea lor pentru viață. În privința pregătirii profesionale, am studiat în cadrul Universității din Oradea mai multe domenii, care mi-au îmbogățit atât viața personală, cât și cariera. Timp de 20 de ani am fost antreprenor, după care am intrat în zona publică timp de 10 ani, din care în ultimii 5 ani am fost prefectul județului Bihor. Îmi propun în continuare, să contribui la dezvoltarea județului și a comunităților locale din Bihor.
J.B.: Care au fost prerogativele pe care le-ați exercitat în calitate de prefect?
D.Ț.: Conform legislației, rolul prefectului față de instituțiile locale poate fi fi catalogat ca un fel de prim-ministru la nivel județean, prefectul fiind reprezentantul Guvernului în teritoriu. Prin intermediul aparatului Instituției Prefectului, am asigurat viza de legalitate a actelor administrației publice locale și am coordonat serviciile publice deconcentrate ale ministerelor, cum ar fi direcțiile, inspectoratele și agențiile județene. Am deținut funcția de președinte Comitetului Județean pentru Situații de Urgență și am contribuit la aplicarea programelor guvernamentale la nivelul județului. Luarea deciziilor, poate fi uneori o provocare pentru funcția de prefect având în vedere complexitatea responsabilităților și necesitatea de a echilibra situații dificile. Însă ghidat de experiența dobândită și valorile pe care le prețuiesc, cu o cunoaștere profundă a contextului local, abilități de organizare și coordonare, apreciez că am luat cele mai bune și eficiente decizii pentru cetățenii județului Bihor.
J.B.: Cum ar arăta o sinteză a activității desfășurate timp de 5 ani ca și prefect?
D.Ț.: În cei 5 ani în care am exercitat funcția de prefect, mi-am adus o contribuție semnificativă în dezvoltarea și eficientizarea multor domenii importante pentru județul Bihor. Printre preocupările cele mai importante aș menționa implicarea în modernizarea infrastructurii de transport, un loc important îl ocupă reabilitarea DN76 dar și proiectul de electrificare a căii ferate Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor. Pentru protecția mediului și păstrarea unui județ cât mai curat, am coordonat campanii pentru salubrizarea cursurilor de apă și gestionarea corectă a deșeurilor, mai ales în ceea ce privește transporturile transfrontaliere și stoparea celor celor încalcă normele legale în vigoare. Am militat permanent pentru sprijinirea agicultorilor, în acest sens am decis constituirea unui grup de lucru care să analizeze situația existent și să propună cele mai eficiente soluții de extindere a sistemului de irigații și am făcut demersuri, în limitele funcției, pentru modernizarea rețelei de radare meteorologice. În domeniul fondului funciar, s-a ajuns la o triplare a numărului ședințelor Comisiei Județene, ce a permis accelararea procesării dosarelor, totodată susținând reconstituirea izlazurilor comunale cu peste 5.200 ha. În baza rolului de a veghea la respectarea legislației, am asigurat controlul de legalitate pentru aproximativ 300.000 de acte administrative și am coordonat 56 de instituții publice, cu peste 20.000 de angajați. În ceea ce privește siguranța cetățenilor, am dispus măsuri de protecție civilă și intervenții rapide în timpul crizelor care ne-au afectat, pandemia COVID-19, războiul din Ucraina sau inundațiile. Am propus, totodată, modificări legislative importante, cum ar fi simplificarea procedurilor pentru aplicarea reducerilor la facturile de gaz și electricitate pentru locuitorii Munților Apuseni, în județul Bihor vizează 14 comune și orașul Ștei. De asemenea, am inițiat și semnat protocoale de colaborare pentru asigurarea accesului la servicii de medicină de familie în zonele rurale sau pentru conservarea bisericilor de lemn, un proiect de suflet implementat în colaborare cu Consiliul Județean Bihor și „Ambulanța pentru Monumente”, ce poate avea un impact major asupra conservării patrimoniului nostru cultural. Toate realizările mele în mandatul de prefect nu sunt doar proiecte de infrastructură sau inițiative administrative, acestea sunt o expresie a angajamentului meu față de județul Bihor, față de viitorul lui și mai ales față de toți cetățenii acestui județ.
J.B.: Ce anume v-a determinat să candidați pentru un mandat de deputat?
D.Ț.: Am decis să candidez pentru un mandat de deputat pentru că îmi doresc să contribui activ la schimbarea în bine a României. Experiența dobândită în calitate de prefect mi-a oferit capacitatea de a lua decizii eficiente și transparente pentru comunitate, iar acum consider că este momentul să continui această muncă la nivel național. Modelul de a acționa și implicarea președintelui Ilie Bolojan ne-a ajutat, pe mine și colegii mei din PNL, să atingem un nivel înalt de performanță în activitate, cu o viziune clară și o colaborare eficientă, un model de echipă îl vom urma și în calitate de parlamentari. Credința, determinarea și respectul față de oameni sunt principiile care mă ghidează, indiferent de poziția pe care am ocupat sau o voi ocupa. Aceste valori mă ajută să îmi amintesc că, indiferent de succesul personal sau profesional, rolul meu este să fiu în slujba comunității.
J.B.: În calitatea de parlamentar, care vor fi obiectivele pe care le veți urmări timp de 4 ani?
D.Ț.: În activitatea de prefect am constatat o carență în corelarea prevederilor legislative, se alocă resurse de timp și energie pentru aplicarea unor acte normative neclare sau depășite. Printre principalele proiecte pe care le voi urmări în timpul mandatului de deputat se numără simplificarea cadrului legislativ, cu scopul de reduce birocrația și încărcătura administrativă. Un mediu de afaceri privat solid, o administrație performantă și o societate civilă consolidată au nevoie de simplificarea legislației. Voi susține inițiative legislative prin care bunele practici demonstrate de administrația din Primăria Oradea dar și Consiliul Județean Bihor să poată fi preluate și aplicate și de către alte comunități locale din România. Sunt din ce în ce mai multe cazurile în Oradea și Bihorul sunt menționate în țară datorită transformărilor și dezvoltării realizate de echipa PNL Bihor. Prin acțiunile desfășurate împreună cu toti colegii din echipa PNL, am demonstrat că faptele sunt dovezi vii ale modului în care politica poate fi credibilă și pusă în slujba cetățenilor.
Trimite articolul
Xesti sigur? vezi ca la pocaiti merge minciuna si destrabalarea …. frate
încă unu care nu știe ce înseamnă „determinare”
Da de când respecți tu sprâncenatul sau birtanezul oradeni ,bihoreni???
tot lucrurile materiale primeaza, lasa aburelile