În primul rând, pentru că m-a ales și a insistat să vin la Teatrul Regina Maria, pe vremea aceea, Teatrul de Stat Oradea. În 1983, eram singurul regizor vorbitor de română absolvent al clasei Profesorului Dinu Cernescu. Mai aveam două colege din San Salvador și una din Elveția. La “repartiție”, când veneau directoriii de teatru din țară pentru a-și alege regizorii, scenografii sau actorii, mulți s-au bătut pentru mine. El, Mircea Bradu, s-a certat cu colegii, rugându-i să-l lase să mă ia, și apoi oferindu-mi intrarea spre o formidabilă FAMILIE TEATRALĂ, unde m-am simțit extraordinar, puternic și apărat de colegii mei de acolo, fie că erau artiști sau tehnicieni, în egală măsură.Așa, datorită aceste atmosfere extraordinare, am avut curajul sa debutez cu un spectacol devastator: “Jolly-Joker” de Tudor Popescu, un text virulent pentru acele vremuri, pe care l-am făcut și mai virulent, transformându-l într-un Gogol modern! Aici a fost al doilea moment de curaj și luciditate care ii aparține lui Mircea Bradu. Puțini au fost acei directori de teatru adevărați în stare să riște tot, numai de dragul dreptății și disperării.
Desigur, imediat, SPECTACOLUL A FOST INTERZIS DE CENZURĂ. Mi s-a interzis să lucrez. Mie și criticului de teatru, profesorul de azi Marian Popescu, ni s-a interzis apariția numelui în absolut orice publicație, timp de cel puțin un an. Am fost șterși din palmaresul Festivalului de Comedie de la Galați, unde a ieșit scandal, ca și cum nici n-am existat. Oamenii mă ocoleau la propriu pe stradă. Atunci când nu-mi șopteau printre dinți: “ce faci, bă, revoluționarule?”.
Și aici a intervenit pentru a treia oară Mircea Bradu, care chiar mi-a salvat viața. Prin zeci de subterfugii, unele numai de el știute, a reușit să fiu lăsat să montez “Amadeus”, despre viața lui Mozart, de fapt un text al lui Peter Schaffer despre relația dintre Artist și Putere, un spectacol care a făcut istorie și care și astăzi a fost considerat cel mai mare spectacol din Existența de un veac al Teatrului Regina Maria. Așa arată UN MARE DIRECTOR DE TEATRU.
Îi urez lui MIRCEA BRADU viață lungă și mă gândesc la el ca la un tată.
ALEXANDRU DARIE, regizor, directorul Teatrului Bulandra Bucureşti
Citiți principiile noastre de moderare aici!