Consiliul Judeţean Bihor a desemnat, într-un final, câştigătorii licitaţiei pentru întreţinerea drumurilor judeţene. Dacă până acum exista un singur câştigător pentru întreţinerea drumurilor din tot judeţul, de astă dată administraţia Tirle a împărţit Bihorul în cinci zone distincte. Fostul contractant al drumurilor judeţene – SC Drumuri Bihor SA Oradea – controlată de Beniamin Rus, nu a câştigat acum nici măcar o zonă din cele cinci! Aceasta deşi Consiliul Judeţean încă mai deţine ceva acţiuni la această societate. Insuccesul celor de la Drumuri Bihor nu e de natură să mire, dată fiind adversitatea făţişă dintre Tirle şi Rus. Conform celor comunicate de purtătorul de cuvânt al CJ Bihor, Mircea Jacan, contractele au fost semnate pe o perioadă de şapte luni, ce curg de la data predării amplasamentelor. Însumate, contractele depăşesc 10 milioane de lei noi.
Cea mai câştigată a ieşit asocierea dintre Idecon S.A.U. Zaragoza şi SC Via Vita SRL Marghita, care şi-a adjudecată zonele Marghita şi Aleşd, pentru o valoare estimată de circa 4,1 milioane de lei, fără TVA.
Există în România mai multe proiecte pentru variante ocolitoare a localităţilor ce cad în cale drumurilor naţionale. Aleşd Nord şi Sud, respectiv Ştei sunt două obiective de şosele ocolitoare, ce presupun scoaterea traficului greu din Aleşd, respectiv Beiuş, Ştei şi Vaşcău. Aleşd Sud are 8 kilometri lungime, Aleşd Nord 4,3 km iar şoseaua ocolitoare Ştei are 20 de kilometri, ocolind inclusiv Beiuşul şi Vaşcăul.
Proiecte majore
Pentru aceste proiecte majore de infrastructură există o aviz de la Bruxelles, pentru finanţarea pe Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR). Cum aceste variante ocolitoare sunt prevăzute cu două benzi pe sens, un kilomtru de carosabil ar costa 4,5 – 5 milioane euro. Aşadar, vorbim de proiecte cu o valoare de circa 150 milioane de euro. Dacă există undă verde de la Comisia Europeană, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre Bucureşti, unde cofinanţarea nu a fost încă aprobată. Ministerul Transporturilor nu şi-a dat însă acordul pentru acoperirea a circa 30% din costurile totale ale proiectului, chiar dacă aceste şosele sunt deja incluse pe lista de obiective ministeriale.
Ieri, senatorul Cornel Popa a declarat că va merge la Bruxelles pentru a discuta cu comisarul european pentru Dezvoltare, Andris Piebalgs, cum pot fi urnite din loc aceste şosele importante pentru Bihor. Peste două săptămâni, parlamentarul liberal se va afla în Capitala Europei, împreună cu primari liberali din Bihor, urmărind să aibă o discuţie pe problema infrastructurii bihorene, în special a şoselelor pomenite mai sus, şi cu demnitarul european Piebalgs.
C.C.
Citiți principiile noastre de moderare aici!