Deşi figurează între proiectele prioritare ale Oradiei pentru perioada 2016 – 2023, drumul de legătură Oradea – Sînmartin e departe de a fi bătut în cuie. Cu schimbarea primarului comunei şi a partidului care deţine funcţia, noua administraţie a comunei ridică obiecţiuni la traseul drumului, contestat încă din anii trecuţi de cei direct afectaţi.
Nu cu orice preţ
Primarul Cristian Laza afirmă că vrea legătura rutieră cu Oradea, „dar nu cu orice preţ şi nu în orice condiţii”. „Nu pot să omor afacerile la zeci de oameni cu acel drum. Mi-aş dori un drum de legătură, dar nu pe traseul acela. Afectează foarte mulţi agenţi economici. Zilele trecute am avut o întâlnire cu ei, au fost vreo 60. Pun o presiune foarte mare să nu se facă acest drum şi sunt dispuşi la orice pentru a împiedica proiectul. Aş vrea să-l invit şi pe dl primar Bolojan la o astfel de discuţie cu proprietarii de pensiuni, dacă e dispus”, ne-a spus edilul comunei vecine cu Oradea.
Laza spune că, ori în şedinţa de Consiliu Local, ori în cea de luna viitoare, va pune problema pe ordinea de zi.
„Există o hotărâre de Consiliu Local din mandatul trecut, prin care s-a dat acordul de principiu. Proprietarii de pensiuni au depus spre noi o grămadă de semnături, voi fi nevoit să o introduc pe ordinea de zi”, spune Laza.
Ce şanse de promovare are vreun material cu acest subiect „rămâne de văzut”, spune primarul comunei. Asta pentru că PNL-ul condus de Bolojan are opt dintre cele 17 posturi de consilieri locali, faţă de şapte ale PSD şi două ale UNPR.
Argumente contra
Pretenţia lui Laza este ca drumul să ocolească staţiunile 1 Mai şi Felix. „Drumul pe care-l au dânşii în plan va ieşi la pensiunea Noblesse, unde ar urma să se înţepe cu DN-ul printr-un sens giratoriu. Dacă ţinem cont că şi CNADR are în plan un sens giratoriu la cam 100 de metri, lângă Poliţia Felix, atunci ar fi două giraţii în mai puţin de 100 de metri. Drumul proiectat vine paralel cu drumul existent; aici, în 1 Mai, nu ştiu dacă sunt 200 de metri între ele”, spune Laza, enumerând raţiunile pentru care se opune traseului actual al drumului.
În plus, Laza se arată mai sensibil decât Bolojan la reclamaţiile proprietarilor de pensiuni din 1 Mai:
„Afectează o grămadă de pensiuni, viaductul trece efectiv pe lângă ele. Nu ştiu cine se mai cazează într-o pensiune pe la geamul căreia, cu o frecvenţă de 30 de secunde, trece traficul auto, inclusiv cel greu”.
Alt traseu, alţi bani
Primarul Sînmartinului spune că i-a propus lui Bolojan alt traseu. „A spus că e de acord, dacă suportăm noi diferenţele de costuri. Nu avem de unde. Dar dacă depunem proiectul pentru finanţare europeană, pe POR sau POIM, ce mi-e 20 de milioane, ce mi-e 23 de milioane?!”, se miră Laza, arătând că nici Oradea nu suportă costul drumului din resurse proprii.
„Am dat varianta ca drumul să pornească cu o giraţie la Cordău, pe DN, şi să ne legăm cu viaduct către Grigorescu, sau chiar în spate la Rulikovski. Aici nu am avea exproprieri decât pe terenuri agricole. A doua variantă ar fi să pornească de la pasarela Metro spre Cheriu, Felcheriu, cu ieşire la Hidişel. E un drum existent şi ar fi foarte potrivit pentru traficul greu. Dacă vrea neapărat în apropriere, atunci să afle variante să ocolească staţiunea”, cere Laza.
Citiți principiile noastre de moderare aici!