Mai mulţi proprietari de pensiuni din Băile 1 Mai sunt extrem de revoltaţi că un drum nou, Oradea – Băile 1 Mai – Băile Felix, le va afecta proprietăţile, distrugându-le afacerile. Primarul de Oradea, Ilie Bolojan anunţa acest drum dorit încă de anul trecut, cu ocazia referendumului de fuziune Oradea+Sînmartin. În prim-plan este familia Ardelean, cea care deţine pensiunea Vila Iulia, direct afectată, deoarece se află în imediata apropiere a trecerii la nivel cu calea ferată din Băile 1 Mai. Adică tocmai acolo unde se are în plan un pasaj denivelat al drumului din proiect peste calea ferată. Problema e că pasajul din proiect ar anihila piscina pensiunii, trecând prin curtea acesteia şi, implicit, ar duce la o expropriere.
„La trei metri de casă ar veni un pilon pe care se aşează acel pasaj! Dacă se face aşa, îmi dărâmă casa. O macara are nevoie de spaţiu de manevră. Nu există spaţiu. Cum se pun grinzile? Câţi turişti vor mai veni, cu drumul chiar lângă casă?!”, întreabă revoltată proprietara Rodica Ardelean. Aceasta s-a arătat ieri vocală în plen Consiliul Local Sînmartin, aruncându-şi replici cu primarul Lucian Popuş şi cu consilierii locali. Asceasta deoarece Primăria şi Consiliul Local Sînmartin a refuzat să îşi revoce o Hotărâre din 14 decembrie 2015, prin care aleşii locali din Sînmartin aprobau indicatorii tehnico-economici pentru acest obiectiv de investiţii. Drum care ar face legătura între Oradea şi Sînmartin, de la sensul giratoriu de pe Centura Oradea aflat în intersecţia cu strada Iancu de Hunedoara (ce însoţeşte pârâul Peţea), trecând prin Băile 1 Mai (pasaj peste calea ferată) şi ajungând în Băile Felix, lângă pensiunea Noblesse.
Decizia, pasată la Oradea
În unanimitate, miercuri, onsilierii locali din Sînmartin au hotărât să paseze tocmai în curtea Primăriei Oradea şi Zonei Metropolitane Oradea (ZMO) problema celor unsprezece semnatari a petiţiei anti-drum, proprietari ai pensiunilor şi caselor din vecinătatea căii ferate.
„Noi transmitem petiţia către ZMO, spre analiză, urmând ca după aceea să luăm o decizie împreună cu ZMO, dar la drum nu se poate renunţa. revocă. Ne interesează să dezvoltăm turismul şi în Băile 1 Mai, nu numai în Băile Felix. Lăsaţi-ne să vedem atunci acel proiect, cu consilierii, cu dumneavoastră”, i-a transmis primarul Popuş Rodicăi Ardelean. El însuşi proprietar al unui restaurant, edilul Popuş a ţinut să spună, totuşi, că o înţelege pe proprietara Vilei Iulia.
„Ţin să-i dau dreptate doamnnei Ardelean. Nici mie nu mi-ar conveni să îmi treacă un pasaj rutier peste piscină. Poate că există o variantă, să treacă prin grădină”, afirma primarul Popuş în plenul Legislativul local, miercuri. Acesta insistă că planşa pusă la dispoziţie de Zona Metropolitană Oradea (ZMO), cu un drum căruia îi stau în cale pensiunile din zonă, este una pur orientativă şi că indicatorii tehnico-economici ai drumului, aprobaţi în decembrie de CL Sînmartin nu este acelaşi lucru cu proiectul tehnic ce va fi realizat.
„Ca pe vremea comunismului”
„De ce ne mai trebuie un drum peste casele noastre şi să stăm cu frica în sân? Vedem că «interesul naţional» este mai presus decât interesul privat. Este ca pe vremea comunismului”, a reclamat Călin Mut, de la pensiunea Anca. „Trebuie consultaţi toţi locuitorii comunei. De un an de zile vuieşte presa că se doresc două centuri pentru comuna Sînmartin – una pe la Cihei şi cealaltă este acest drum. Domnul Bolojan a fost cu mine anul trecut, în primăvară, în Băile 1 Mai şi în Haieu, Rontău, iar colegii consilieri locali au participat la aceste discuţii”, a ţinut să sublinieze Popuş, care nu a înduplecat-o deloc pe Rodica Ardelean.
De altfel, Popuş nu a ascuns faptul că se bucură că Sînmartin „va primi un drum pentru care nu va trebui să plătească”. „Drumul ăla nu va dezvolta absolut nimic”, a clamat aceasta, tulburată de perspectiva exproprierii, chit că, aşa cum susţine, plăteşte impozit la Primărie din 1931. De altfel, proprietara Vilei Iulia l-a ocărât pe consilierul local PRM, Claudiu Creţ, căruia i-a aruncat faptul că, deşi deţine Club Art din Băile Felix, „nu a dezvoltat nimic, nu a luat-o de la zero”.
Demolează „cel puţin” 5 pensiuni?
Spicuim din adresa înaintată de proprietarii de pensiuni afectaţi, prin care s-a cerut CL Sînmartin să-şi abroge Hotărârea din decembrie: „Considerăm acest drum ca nefiind de utilitate publică şi nefiind necesar. Menţionăm că există alte variante reale de construire a drumului, variante care nu au fost luate în considerare. Construirea acestui drum va duce inevitabil la închiderea activităţii (pensiunilor turistice – n.red.), astfel bugetul local va fi sărăcit cu cel puţin 100.000 de lei anual.
În realitate, construirea acestui drum va duce la demolarea a cel puţin 5 pensiuni, la incapacitatea desfăşurării activităţii de turism în alte 10 pensiuni şi implicit afectarea zonei, aceasta urmând să fie poluată atât fonic, cât şi chimic cu gaze de eşapament, neaducând astfel niciun fel de beneficiu comunei. Apreciem că studiul de fezabilitate nu reprezintă un studiu pertinent”, se arată în adresă, semnatarii susţinând că DN 76 poate susţine cu uşurinţă traficul spre şi dinspre Băi, fără să fie nevoie de un drum suplimentar. Semnează reprezentanţii următoarelor pensiuni şi vile: Vila Iulia, pensiunile Silvia, Nicu Boldor, Cristian, Casa Porojan, Adela, Coca, Păun, Viorica Mut şi proprietarii a patru case particulare.
„Nu au bătut”
Faptul că aleşii locali ai Sînmartinului au votat în unanimitate invers decât ar fi vrut familia Ardelean, de la Vila Iulia, are un dedesubt important. Familia ce deţine Vila Iulia a avut mai multe ciocniri cu administraţia locală, în trecut, legate inclusiv de vânzarea ştrandului Venus. „S-au ocupat de procese şi şi-au neglijat afacerile”, afirmă primarul Popuş, cel care a atenţionat inclusiv în şedinţa CL Sînmartin că, între proprietarii nemulţumiţi ai pensiunilor, sunt unii care „nu au bătut un cui de la începutul anilor 90”, vizând-o direct pe proprietara Vilei Iulia.
Întrebat de JB cine va achita exproprierile ce vor fi făcute în cadrul proiectului, Lucian Popuş a asigurat că în niciun caz comuna Sînmartin şi a indicat iniţiatorul proiectului – Zona Metropolitană Oradea.
Citeşte şi: Ilie Bolojan. Tătucu nost .
Citiți principiile noastre de moderare aici!