De curând resuscitat prin efortul administrațiilor locale direct interesate, proiectul drumului expres Oradea – Arad este deja curtat cu finanțare sau executant de SUA. Asta în condițiile în care proiectul este perfect eligibil pe fonduri europene prin Programul Operațional Transport, în exercițiul financiar viitor.
[eadvert]
Informația vine de la ministrul Transporturilor, Lucian Bode. Acesta îl citează pe ambasadorul SUA la București, Adrian Zuckerman, care a anunțat interesul Statelor Unite de a finanța culoare feroviare și rutiere în Europa centrală și de Est. Acestea acoperă, de fapt, coridoare de mobilitate militară de interes pentru NATO și SUA, care se suprapun mai mult sau mai puțin peste coridoare de mobilitate civilă, de interes pentru administrațiile publice.
Drumul expres Oradea – Arad, parte din Via Carpathia, proiect interesant pentru SUA, este în faza revizuirii studiului de fezabilitate, pentru a fi lansat în licitație, de CNAIR. Proiectul de hotărâre votat de consilieri locali estimează costul investiției la peste un miliard de euro, sursa indicată fiind fondurile europene.
Americanii și autostrada românească: episodul drumul expres Oradea – Arad
Reluat recent de administrațiile locale din Arad și Oradea, proiectul drumului expres dintre cele două orașe de vest prinde viteză în ceea ce privește implementarea. Investiția a fost estimată la peste un miliard de euro.
Parteneriatul între Oradea, Arad și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a fost revalidat săptămâna aceasta, în ședința extraordinară a Consiliului local.
Conform primarului Ilie Bolojan, finanțarea lucrărilor ar urma să se facă prin Programul Operațional de Transport 2021-2027. Deliberativul local a mandatat CNAIR să se ocupe de atualizarea studiului de fezabilitate a drumului expres în contul unui proiect accesat în cadrul POIM 2014-2020. De asemenea, Consiliul local a asumat plata de la bugetul local a cotei ce revine municipiului Oradea, de aproximativ 1.000.000 euro cu TVA inclus, pentru achiziționarea serviciilor de actualizare a Studiului de Fezabilitate, necesare pentru realizarea Drumului Expres Oradea-Arad.
„Costul final va fi stabilit după finalizarea procedurii de achiziție a serviciilor de actualizare a SF-ului și va fi repartizat în mod corespunzător între parteneri (Consiliul Județean Bihor, Primăria Oradea, Consiliul Județean Arad, Primăria Arad), costurile partenerilor urmând a fi recuperate din fonduri nerambursabile. Necesitatea realizării acestui proiect pe termen scurt derivă din faptul că DN 79 Arad-Oradea, conform studiilor de trafic, înregistrează un trafic de autostradă, astfel că, în domeniul infrastructurii rutiere din zona de vest a României, realizarea drumului expres Oradea – Arad a devenit o prioritate”, transmite Primăria, prin comunicat de presă.
Autostradă – drum expres
Conform proiectelor, drumul expres Oradea-Arad va avea profil de autostradă cu trei benzi de circulație pe sens pe o distanță de 14,6 m, profil de autostradă cu două benzi pe sens pe o distanță de 43,5 km și profil de drum expres cu două benzi de circulație pe sens pe 76,4 km.
Proiectul include și realizarea a 5 drumuri de legătură cu profiluri diferite, realizarea a 66 de poduri, pasaje sau viaducte și a 12 noduri rutiere.
Drumul expres ar urma să fie legat de autostrăzile A1 și A3, asigurându-se astfel conectivitatea cu infrastructura existentă, respectiv sectorul Oradea-Borș și Nădlac-Arad-Timișoara.
În afara localităților
Proiectul prevede realizarea unui drum cu un traseu nou, în afara localităților, care necesită inclusiv exproprieri pentru asigurarea coridorului rutier în regim de autostrada, cu patru benzi, două pe un sens, cu ieșiri și intrări pentru legăturile cu Drumul Național 79 și cu drumurile județene. „Am făcut demersuri pentru a accelera construirea acestui drum expres. Consiliul Județean Bihor va face actualizarea Studiului de Fezabilitate, iar apoi proiectul va fi depus spre finanțare la CNAIR, astfel încât, prin realizarea acestui proiect, Oradea va fi legată de Arad printr-un drum cu patru benzi. În felul acesta zona de sud a judeţului va avea condiţii pentru dezvoltare, iar noua şosea va funcţiona şi ca centură ocolitoare a Salontei”, a spus Ilie Bolojan.
Interes american
Americanii și-au declarat interesul pentru construcția sau finanțarea Autostrăzii Via Carpathia, care leagă Nordul Europei de Grecia iar drumul expres Oradea – Arad este parte a acestui proiect. Afirmația a fost făcută de ministrul Transportutilor, Lucian Bode, într-un interviu acordat pentru Hotnews.
Via Carpathia ar urma să pornească din Klapeda și Kaunas – Lituania, trecând prin Bialystok, Lublin și Rzesozw – Polonia, Kosice – Slovacia, Debrețin – Ungaria, Oradea, Arad, Timișoara, Lugoj, Calafat – România, Sofia – Bulgaria, ajungând la Salonic – Grecia. „La fel ca și pe feroviar, noi am studiat traseele posibile. Din punctul nostru de vedere, cei aproximativ 2.356 de kilometri pot fi parcurși în 26 de ore. Propunem să abordăm opțiunea ca această rută să străbată doar state membre ale UE și NATO. E foarte important, e mult mai ușor de realizat și în perspectiva în care vorbim de România și Bulgaria intrate în spațiul Schengen, acest coridor va fi unul foarte, foarte ușor de accesat”, a declarat Lucian Bode.
Acesta a adăugat că printre ramurile de autostradă care ar putea fi finanțate sau construite cu sprijin american ar fi Arad – Oradea și Lugoj.
Trimite articolul
XIndieni momiți cu bobițe de sticlă colorată.
De 30 de ani ne tot prezentați desene cu drumuri….
Băieți buni americanii ăstia, ce să-ți povestesc!?
Da, sa vina americanii, de preferinta Bechtel 🙂
Da romanii singuri nu stiu face nimic ? Sau nu-s in stare?
Sper sa nu punem botu’!
singura sansa a Romaniei in construirea de autostrazi e sa fim parte a unui proiect elaborat si finantat de niste foruri internationale, pe cont propriu suntem egali cu zero 🙁
Nu ca nu , dar singurele firme care vin sa lucreze cu ciacanaii locali , exceptie e Polonia care e 20 ani in fata resturilor de pe harta , sunt firme cu actionariat majoritar rusesc , si aia o sa iti faca tie decat inutilitati , sau costuri grele 20 de ani mai tarziu.
Cum simt americanii miros de petrol/bani, hop şi ei. Parcă văd că trimit iar pe Bechtel să ne execute. Acum au auzit că România ar putea primi 80 de miliarde de euro de la U.E. şi se ling pe bot, ştiind că pe români dacă-i sperie cu ceva, devin slugarnici.
-
bine puncta… ne mai sperie odata americanii cu babaul rusesc si din jumatate din banii de la UE luam rachete de la ei 🙂
-
Esti dus cu pluta, de romanica ta nu mai pot americanii, Asa tari sunteti in clanta da mina intinsa la cersit ba la UE ba la altii nu va deranjeaza . Un popor Carr nu I instare sa si faca singur sosele nu le merita .
Pretul pentru drumul rapid Oradea-Arad este umflat cu nesimtire, de aceea nu progresam noi cu lucrarile deoarece toate se fac la preturi umflate cel putin dublate pentru a se putea sifona si pentru comisioane pentru politrucii parveniti, ei cred ca daca sunt bani europeni pot umfla pretul dupa bunul plac.
drumul expres este o prostie ar trebui sa se faca autostrada direct.
TZEAPA!!
Banii de la UE sunt NErambursabili! Americanii NU ne “dau bani” – ei faciliteaza obtinerea unui imprimut de la nu’sh ce banca de la ei! Imprumutul acela va trebui RESTITUIT! Bineinteles, nu fara ceva dobanda 😛
In plus, ei conditioneaza imprumutul de contractarea unei firme de la EI! Adica banii nici nu vor TRECE prin vreo banca romaneasca – vor fi platiti direct de banca aia a mericana catre firma americana!
Ne era tare dor de vreun Bechtel, cevaaa…? 😉