La cinci luni şi jumătate până la termenul de predare asumat prin contract, drumul expres a ieşit, acum, din cea mai complicată etapă a lucrării. Viceprimarul Mircea Mălan şi Călin Roman, directorul grupului Selina, au anunţat finalizarea lucrărilor de consolidare a terenului pe toată lungimea drumului. „S-au realizat, în proporţie covârşitoare, lucrările de consolidare, adică cele mai dificile. La Dealul Pisicii, piloţii foraţi sunt pe două rânduri. Sunt ancore de 25 de metri lungime, înclinate la 20 de grade, înfipte în deal şi piloţii foraţi vertical, la adâncimi cuprinse între opt şi 12 metri, în funcţie de situaţie. S-au făcut zidurile de sprijin, în unele locuri sunt deja amprentate”, zice vicele Mălan.
Lucrările de consolidare rămase sunt minore, la bretelele de acces pe drum. „Una e chiar pe strada Graurilor, unde casa de pe colţ este la un nivel mai ridicat decât breteaua de legătură şi locul are nevoie de un zid de sprijin”, exemplifică Mălan.
Mai scump ca autostrada
O asociere de opt firme, dintre care trei fac parte din grupul Selina – Selina SRL, Trameco SA şi Drumuri Bihor, Abed Nego Com SRL, Vega ’93 Galaţi, Geotex Plant SRL Iaşi şi SC Instgat SRL Timişoara şi-au adjudecat această lucrare, una dintre cele mai complexe din Oradea, conform directorului Roman. Acesta spune că un kilometru de drum expres costă peste trei milioane de euro. Conform firmei care a şi-a adjudecat execuţia autostrăzii, un kilometru din tronsonul Borş – Suplac nu depăşeşte 2,8 milioane de euro. „Consolidările, drenajele şi tot sistemul de lucrări de consolidare fac ca acest drum să ajungă la această sumă. Dacă era vorba de o simplă modernizare de drum, costul nu depăşea 7-800.000”, detaliază Roman.
Şantierul continuă
În prezent, se lucrează la cele două pasaje supraterane – culeele şi pilele sunt terminate şi la suprastructură. Se va lucra pe Izvorului, pe Feleacului, se lucrează la breteaua de legătură între strada Adevărului şi Piatra Craiului. Conform viceprimarului, drumul expres pune probleme din mai multe motive, nu doar sub aspectul nevoilor de consolidare a terenului ci şi pentru că a fost necesară relocarea de reţele sau din cauza apropierii de calea ferată.
Valoarea totală a proiectului cu finanţare europeană este de 12,5 milioane euro, din care, execuţia licitată este de 11,1 milioane de euro. „Acestea sunt cifrele proiectului cu finanţare europeană, în care Primăria are o contribuţie de 56%, 44% sunt fonduri trasfrontaliere. Mai avem o porţiune de 357 de metri, pe strada Făcliei, lungime care nu a fost prinsă în proiectul cu finanţare europeană, dar trebuia realizată concomitent. Au fost două proiecte tehnice diferite, licitate împreună. Aceeaşi asociere de firme de la drumul expres, lucrează şi pe Făcliei”, precizează Mălan.
Până acum, şantierul este în grafic, s-a lucrat pe fiecare zonă unde s-a putut deschide şantier. Se lucrează la cinci, şapte chiar şi zece puncte în acelaşi timp: pe Izvorului, pe Ecaterina Teodoroiu – între strada Ana Ipătescu şi Marin Preda urmează să fie asfaltat. La sfârşitul acestei luni se va termina strada Făcliei, mai informează vicele.
Citiți principiile noastre de moderare aici!