Destinaţia e ca un premiu pentru cei ce se aventurează pe drumul de Padis. Drum pe care se tot lucrează de câţiva ani încoace, dar deocamdată rezultatele se văd prea puţin. Există un tronson bun, din drumul naţional DN 76 până în Pietroasa. După aceea, eşti off-road. Se lucrează la modernizare şi pe serpentinele spre Padiş, dar termenul de finalizare a fost dat deja de două ori peste cap.
Între drumul de la poalele munţilor şi serpentine mai este un tronson care arată ca al nimănui. Deşi au fost oarecum modernizaţi în urmă cu câţiva ani, cei 6,5 kilometri dinainte de Boga pun nervii şoferilor la încercare. Consiliul Judeţean nu se poate atinge de acel drum pentru încă o vreme deoarece, deşi pare greu de acceptat, în acel tronson s-au băgat bani europeni!
Pe alocuri, drumul de Padis începe să arate bine. Nu înseamnă însă că acum spre Padis avem un drum bun. Dimpotrivă, sunt încă destule porţiuni în care, dacă nu eşti atent, rişti să-ţi „rupi” maşina.
Drumul e excelent doar de la ieşirea din Sudrigiu (DN 76) până în comuna Pietroasa. Pe o lungime de 13 kilometri drumul (DJ 763) a fost refăcut în totalitate de Consiliul Judeţean în cadrul unui proiect finanţat prin fonduri europene. Asfaltul e perfect, s-au realizat scurgerile de apă, au fost montate ziduri de sprijin, bare de protecţie.
Civilizaţia se termină însă puţin după ieşirea din localitatea Pietroasa, o dată ce intri în Valea Aleului. Urmează un calvar rutier de 6,5 kilometri, pe care îl traversezi cu un autoturism obişnuit cu 10-20 kilometri pe oră. Dacă e să găsim şi jumătatea plină a paharului, la această viteză pasagerii din maşină pot admira pe-ndelete spectaculosul Criş Pietros ce mărgineşte catastrofalul drum de deasupra. Şoferul trebuie să fie însă atent la gropile care abundă în acest drum de pământ şi pietriş. Pare incredibil faptul că acest tronson a fost modernizat în anii 2007-2008 de Primăria Pietroasa, prin fonduri SAPARD! Atunci, s-a reamenajat drumul printr-o soluţie tehnică ce a cedat apoi foarte repede. Potrivit directorului tehnic al CJ Bihor, Filip Cheşeli, atunci s-a optat pentru un soi de semi-asfalt, o criblură asfaltică formată din pietre de macadam şi o emulsie asfaltică. O investiţie făcută în bătaie de joc. Însă deoarece acest tronson a fost subiectul unei finanţări europene, trebuie să treacă cinci ani până când cineva să se poată atinge din nou de el. Abia după 2013 se va putea investi din nou în acest sector din drumul spre Padis, care va rămâne aşa cum e încă o perioadă bună de timp.
În această perioadă se lucrează doar pe urcuşul spre unul dintre cele mai frumoase locuri din Bihor. Se modernizează drumul dinspre satul de vacanţă Boga, de unde încep şi serpentinele. Deocamdată asfaltul lipseşte, dar infrastructura drumului e deja realizată. Pe aceşti ultimi 15 kilometri până la cabana Padiş s-au efectuat aşa-zisele lucrări de artă (poduri, podeţe, ziduri de sprijin, cămine pentru scurgerea apelor de pe versanţi). În serpentine terasamentul este tasat în vederea turnării ulterioare a asfaltului. De asemenea, se lucrează la rigole şi şanţuri. După ce se termină serpentinele, sus drumul e din nou prost. Plin de gropi. Ca o ironie, chiar lângă cabana Padiş a fost turnat asfalt la nivel binder (primul strat de asfalt) pe o porţiune de… 500 de metri! „În proporţie de 60-70%, porţiunea este pregătită pentru asfaltare”, ni se transmite de la Consiliul Judeţean.
Termen depăşit
Modernizarea acestui drum este cu termenul depăşit încă de acum un an. Iniţial, totul trebuia finalizat până în august 2011. Directorul tehnic, Filip Cheşeli, spune însă că s-au descoperit lucrări suplimentare ce trebuiau realizate şi din această cauză totul a întârziat. Noul termen de finalizare a lucrărilor este pe 23 august a.c., dar nici acesta nu poate fi respectat. CJ Bihor a cerut deja Ministerului Dezvoltării să-i aprobe o prelungire a termenului, până la 30 noiembrie. Anul curent. Însă şi o dată ce va fi finalizată această investiţie, turistul ce va urca spre Padiş tot va constata că între două tronsoane impecabile de carosabil va trebui să treacă prin calvarul celor 6,5 kilometri „modernizaţi” de fosta primăriţă a Pietroasei, Veta Oşvat. Nici asfalt, nici macar emulsie.
Platoul Padis, din nou in atentia ecologistilor
Citiți principiile noastre de moderare aici!