Drumul este prevăzut cu două benzi pe sens, fiind proiectat la profil de autostradă, cu separator pe axul drumului.
Magistrala de transport este prevăzută cu 19,8 kilometri lungime. Va porni dintr-un nod rutier prevăzut pe Autostrada A3, ce va fi realizat imediat după intrarea în țară, înainte de Biharia, urmând direcția sud, spre Oradea, pe lângă Santăul Mare și Santăul Mic. Apoi va supratraversa Șoseaua Borșului și va fi realizată o legătură cu zona Parcului Industrial. De asemenea, drumul va necesita un pod peste râul Crișul Repede, va exista un acces la nivel cu noul drum Oradea – Sântandrei, iar apoi se va uni cu Centura Oradea, în sensul giratoriu din Calea Sântandreiului. Aici va fi realizat un pasaj rutier ce va trebui configurat în așa fel încât să permită și joncțiunea cu drumul expres Arad – Oradea, prevăzut și acesta la profil de patru benzi. Săptămâna trecută, CNAIR și Direcția Regională Drumuri și Poduri Timișoara au depus la Consiliile Județene Bihor și Arad documentația necesară eliberării certificatului de urbanism, în vederea realizării drumului expres ce ar lega, practic, Oradea cu rețeaua națională de autostrăzi, către A1.
SF-ul, realizat de Primărie
Primăria Oradea a realizat deja studiul de fezabilitate pentru drumul de legătură Oradea – A3, ce a făcut obiectul Hotărârii de Guvern de miercuri, grăbind considerabil procedurile necesare promovării proiectului. „Am predat SF-ul către CNAIR anul acesta, în iarnă. De asemenea, am pregătit și exproprierea”, declară Bolojan. Primăriile din Oradea, Sântandrei, Borș și Biharia au întocmit listele cu proprietarii ce ar trebui expropriați pentru acest obiectiv major de infrastructură, au făcut ridicările topo, au evaluat terenurile, astfel încât Guvernul poate acum să emită liniștit Hotărârea privind exproprierea celor aflați pe traseul drumului.
După ce va Hotărârea de Guvern va fi publicată în Monitorul Oficial, CNAIR va trebui să demareze licitația pentru proiectare și execuție. Sursa de finanțare există. Sunt peste 700 de milioane de lei la dispoziție pentru realizarea acestui drum, fiind vorba despre fonduri europene nerambursabile (POIM) și bugetul de stat.
Într-un scenariu optimist, până la finalul anului 2022 drumul ar urma să fie realizat, dacă CNAIR reușește să dea un câștigător al licitației până la finalul acestui ani, iar anul viitor constructorul se apucă de execuția lucrării, ce presupune și un pod la nivel de autostradă, peste Criș.
„Mulțumesc atât conducerii CNAIR cât și conducerii Ministerului Transporturilor, pentru sprijinul acordat pentru acest proiect, pentru care am lucrat într-un parteneriat”, a ținut să spună primarul Ilie Bolojan, precizând că și Marcel Boloș, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a avut o contribuție remarcabilă pentru includerea drumului de legătură Oradea – A3 în masterplanul național de transport, facilitând, astfel, finanțarea europeană.
Citiți principiile noastre de moderare aici!