Asociația Pro Infrastructură (API) critică modificările cerute de Consiliul Județean Bihor și Primăria Oradea la drumul de legătură dintre centura Oradea și Autostrada 3 (Biharia). Ionuț Ciurea, directorul ONG-ului, susține că solicitarea autorităților locale nu are „niciun fel de susține tehnică, birocratică, (…) legală, de oportunitate”.
[eadvert]
El spune că drumul nou are nevoie de noduri rutiere, însă nu în această fază, ci doar în momentul în care va fi gata Drumul Expres Arad – Oradea (DX11) și subliniază faptul că aceste modificări vor întârzia deschiderea drumului de legătură cu autostrada.
„Din drumul lung de 19 kilometri, 13 km sunt drum expres. Cum vii dinspre A3 înspre DN1 – Calea Borșului, imediat drumul face stânga. Unde se termină drumul expres și începe profilul de drum național, înainte de Criș, ar fi trebuit ca de acolo să se deschidă drumul expres înspre Arad. Doar că o minte luminată a zis hai să facem o economie și să nu mai facem un pod peste Criș, să ducem drumul expres, în loc să îl ducem acolo la nord de km 6, să îl ducem în Sântandrei, sau aproape de Sântandrei, la km 3, acolo unde proiectul ăsta de conexiune, care era mai vechi, prevede un giratoriu, pentru că pe drumurile naționale poți să faci girații. Problema a fost generată de faptul că într-un final, poate în 2030, acolo, în girațiile astea, pe bucata dintre Sântandrei și DN1, o să vină și traficul de Arad, care traficul de Arad oricum vine într-un fel și tot traficul ăsta dinspre Arad, acum, astăzi, trece prin oraș”, a explicat Ionuț Ciurea.
„Este o minciună sfruntată că girațiile astea nu vor suporta trafic. E o minciună. Traficul ăla oricum circulă în oraș acuma. Îl lăsăm în continuare în oraș, nu?”, se întreabă sursa citată.
Mai mult, el adaugă că în zona girației de la km 6, prin modificările cerute de autorități se va tăia accesul oamenilor din zonă, locuitori și companii, la noul drum.
„Ceea ce vor autoritățile este așa: să desființeze sensurile astea giratorii și să taie practic accesul orădenilor la noul drum. Centura aia este și pentru traficul de tranzit și pentru dezvoltarea orașului. Adică tu îți faci centură ocolitoare și în loc să îi faci conexiune, tu îi tai conexiunea? E ilegal, mai ales la km 6. Acolo este ilegal să facă Bolojan ceea ce insistă să facă, să taie oamenilor accesul. Acolo sunt firme multe, e o zonă industrială acolo, este”, subliniază directorul API.
ONG-ul insistă că modificările ar putea întârzia darea în folosință a noului drum.
„Dacă se insistă cu chestia asta, atunci acolo nu o să se circule, (…) și se va deschide (n.red. drumul Oradea – A3) doar de la Calea Borșului înspre Biharia. Si cei care vin dinspre centură, dinspre Cluj, Arad, de unde mai vin ei, o să intre frumos din partea de vest a orașului, de unde intră și acum. Și nu o să stea câteva secunde în plus prin girații, o să stea minute în plus, prin oraș. Asta este logica strâmbă a lui Bolojan”, precizează Ciurea.
El spune că soluția ar fi ca drumul să fie finalizat în baza proiectului actual, iar nodurile rutiere dorite de autorități în perspectiva traficului care ar urma să vină în zonă odată cu DX Arad – Oradea, să fie scoase la licitație, la pachet, cu primul lot din drumul expres Arad – Oradea, „astfel încât la sfârșitul anului viitor să se circule și orădenii să scape de noxele alea și de traficul din oraș”. „Eu cred că e mai ieftin să stai câteva secunde în plus în două girații. decât un sfert de oră prin oraș”, a conchis Ciurea.
Reproiectare din mers
La mijlocul lui august, CJ Bihor și Primăria Oradea au trimis o cerere către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prin care au solicitat modificarea proiectului.
„Astfel, renunțarea la sensul giratoriu de la km 2+925 pe «Legătură Centura Oradea (Girație Calea Sântandrei) – Autostrada A3 (Biharia)» și adoptarea soluției de modificare propuse de a construi un pasaj suprateran peste strada Bujac contribuie în mod neechivoc la descongestionarea traficului în zonă, având în vedere că în acest nod rutier se întâlnesc mai multe drumuri cu circulație intensă (legătura cu A3, Drumul Expres, Centura Sântandrei și strada Bujac din Municipiul Oradea)”, ne-a transmis în luna septembrie CJ Bihor, prin Biroul de presă.
Totodată, autoritățile locale au solicitat și eliminarea girației de la km 6+350, care ar fi generat blocaje în trafic.
„Unul dintre argumente este că la km 8 de pe drumul de legătură cu A3 este prevăzut un nod rutier complex, iar distanța dintre cele două noduri (de la km 8 și de la km 2+925) este de doar 5 km”, a adăugat reprezentantul CJ Bihor.
CNAIR ne-a informat că a dat aviz favorabil solicitărilor făcute de autoritățile locale.
„Soluția oportună este renunțarea la sensul giratoriu (n.red. de la km 6+350 ) și reproiectarea zonei pentru realizarea unui nod rutier format dintr-un un pasaj cu bretele și 2 sensuri giratorii (n.red. în locul girației de la km 6+350), care va putea realiza conexiunea facilă între cele 2 proiecte (n.red. Drumul de legătură Oradea – A3 și Drumul expres Oradea – Arad)”, ne-a transmis în septemnbrie Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR. El a adăugat că „autoritățile locale știu cel mai bine de ce au nevoie și dacă vin cu propuneri fezabile și calcule exacte” instituția încearcă să le pună în practică.
Șerbănescu a precizat că proiectarea pasajului rutier va fi realizată de CNAIR, în baza contractului existent și cel mai probabil suma necesară execuției proiectului va fi asigurată de CNAIR din bugetul propriu. Pentru execuția noului pasaj va fi organizată o nouă licitației.
Legat de criticile aduse acum de API, CJ Bihor ne-a transmis:
„Consiliul Județean Bihor a făcut o solicitare în acest sens și se așteaptă răspunsul CNAIR. Pentru detalii privind etapa în care se află acum proiectul vizând inclusiv această modificare, vă rugăm să contactați beneficiarul lucrării, respectiv CNAIR.” Am solicitat și un punct de vedere al Primăriei Oradea, pe care urmează să îl publicăm pe măsură ce ne este transmis.
Ar putea fi gata anul viitor
În urma unei vizite pe șantier, reprezentanții API au constat că șoseaua ar putea fi finalizată înainte de termenul din contract, martie 2024. „Cei de la Strabag își mențin determinarea de a da în folosință toți cei 18,96 kilometri (din care aproximativ 13 km de drum expres veritabil) dintre A3 și Centura Oradea la sfârșitul anului 2023, înainte de termenul contractual din martie 2024. Estimăm că șantierul este în prezent la un stadiu fizic de ~40%, aproape toate structurile au elevații în faze finale și avem asfalt pe zone întinse. Dacă Strabag continuă în același ritm, în decembrie 2023 se va putea circula”, scrie sursa citată într-o postare pe Facebook.
Drumul de legătură, cu o lungime de 19 kilometri, va avea profil de 4 benzi. Șoseaua pornește cu un pasaj peste calea ferată în zona girației de pe Calea Sântandrei, trece cu un pod nou peste Crișul Repede, intersectează șoseaua Borșului în zona Sântion și se racordează la tronsonul de autostradă A3, la 2 km de graniță. Lucrările sunt executate de firma Strabag și au fost începute în luna aprilie, contractul fiind în valoare de 130 de milioane de euro. Proiectul este realizat în baza unui parteneriat dintre autoritățile locale și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), fiind finanțat din bani europeni.
„Finalizarea cât mai rapidă a acestui drum va descongestiona circulația pe relația Oradea – Sântandrei – Borș – Biharia, va reduce accidentele, va scurta tranzitarea zonei și va crea un nou coridor de dezvoltare”, a declarat președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, în vara acestui an.
Trimite articolul
Xtampenie de articol…
Si ce vreti?! sa fac sens giratoriu drum legatura-strada Bujac si apoi peste 2 ani sa-l sparga sa faca urmatoarea legatura cu drumul expres catre arad?! Asa e mai bine?1?
-
Bingo: ai dreptate. Acesti indivizi ce traiesc din sponsorizari guvernamentale, care nu muncesc si nici nu gandesc dar ei sunt todeauna PRO la orice ” prostie” ne dau lectii ce e mai bine pentru noi. Ciurea, Ciurea cum ti-e numele asa e si mentalitatea.
Acest individ, bolojan, nu are liniste niciodata, nu exista nici o lucrare pe care sa nu o modifice ulterior. Dorel este extrem de invidios pe realizarile sale.
Consiliul judtean are dreptate. Acum trebuie corectat pentru ca altfel lucrurie raman strambe fara a mai putea fi corectate si deasemenea si preturile ar fi altele( alta licitatie, alta organizare de santier platita , alta proiectare)
Cred ca ai inteles domnule Ciurea.
Asa a modificat si la Ciuperca, parcare de pe Independentei, si alte proiecte. Nu este proiect pe care pixul lui Bolojan sa nu il modifice, in rau binenteles, sa fie mai ieftin.
-
Ceusescu 2, ala mai modifica una alta in proiect cand vizita cate un santier, sa para mai destept…
Nu prea imi vine mie sa cred ca dintr-o data dl. Ciurea nu mai poate de binele proiectului si al oradenilor. Mai degraba are el niste interese cu STRABAG si probabil cu alti contructori. Mi se pare ANORMAL ca un astfel de drum expres sa se intersecteze in sens giratoriu cu drumuri locale din Bors sau Santandrei, (unde merg oamenii dimineata la serviciu sau cu copiii la scoala) cu fluxul international de TIR-uri care vine din vama. Este o obsurditate care evident ca trebuia corectata, chiar si mai tarziu decit niciodata. Are si dl. Bolo acest obicei “sa mai optimizeze” din pix, dar daca este pro-eficientizare sau corectarea unor erori evidente, mi se pare normal sa nu fim rigizi si sa le acceptam. Repet, mi se pare cam suspecta pozitia dlui Ciurea!
Stie Bolojan cel mai bine ce trebuie, trebuie sa fie eficienta lucrarea, cu cost minim. Pana acum Bolojan a modificat toate proiectele ca un zeu adevarat, se vad rezultatele in cel mai dezvoltat oras, si cea mai eficienta administratie. Pai si normal ca modifici un proiect asa de mare, mai faci economie de bani si mai poti face alte doua trei proiecte in oras
-
m…da exact ca si pista de biciclete Oradea – Felix promisa din banii economisiti din pista Oradea – Bors…nici bani nici pista 🙁
-
Bolojan știe ce trebuie modificat, Ciurea nu are mai multa minte decât Ivanov, cu toate ca te dai cine nu ești și copiezi pe alții. Atât poți Ivanov
Modificarea ar fi binevenita. Ce nu stie proinfrastructura si ciurea e ca Cu cat creste viteza de executie cu atat scade calitatea. Toti se grabesc sa laude constructorul pentru progresul bun. E meritul lui. Bv. Dar putini stiu ca…calitatea e sacrificata de foarte multe ori. Proinfrastructura nu se pricepe tehnic sa inteleaga ca e acolo. Ei expun lumii…filmari comparative:)))
Sa nu mai zic ca in ultimul filmulet postat erau numai laude la adresa antreprenorului dar la o privire mai de inginer se vedea niste muncitori cum “tencuiau” o culee, atat de bine iesise turnarea initiala.
-
Dar Bolojan cin e ca sa modifice fiecare proiect? Nu este proiect din oras care sa nu fi fost modificat de Bolojan. Pai pt ce dracu mai facem proiecte si aruncam banii pe proiecte, sa le faca Bolojan pe gratis daca e asa de priceput. Nu ai vrea sa te opereze pe creier Bolojan ca sa fie mai ieftin, sa nu plateasca 5mii euro pe luna unui chirurg?
Cine esti tu d-le Ionut Ciurea sa stii ce este mai bine pentru jud Bihor ca, sa bagi bete-n roate la executatea acestui tronson ? Acest ONG vad ca le stie pe toate, chear si la presedentie se pricepe. Ce ar fi ca, asfel de ONG sa nu mai fie sustinut din bani publici se sa se intretina din munca lor! Astea sunt USR-sti care au condus Romania pana mai ieri. Am vazut ce ati realizat. Nu va mai dati cu stangu in dreptul si lasati ca este cine sa gandeasca ce e mai bine pentru Oradea. Nu vam ales pe voi in administratia jud Bihor. Asa ca mucles. AJUNGE!
-
asa e “oradene” acum voi sunteti stapanii judetului, in rest mucles pt toti … se vede ca esti un parvenit de la tara 🙂