La unul se lucrează la standarde europene. La celălalt, autorităţile se gândesc să rezilieze contractele cu firmele acuzate că nu lucrează. Firme care, la rândul lor spun că nu au primit bani. Culmea e că pe drumul ce leagă Aleşdul de Zalău lucrează ca la carte şi firma implicată în reabilitarea drumului morţii Oradea-Deva. CCCF Timişoara este firma cunoscută bihorenilor pentru faptul că la două săptămâni după ce a pus covorul asfaltic între Oradea şi Sânmartin a trebuit să-l radă deoarece nu a respectat soluţia tehnică. Pe DN 1 H, timişorenii lucrează aşa cum cere proiectul. În timp ce drumul care leagă Oradea de Deva e supranumit „drumul morţi”, deoarece ca urmare a traficului ochiometric superior celui de pe DN 1 H, Compania de Autostrăzi justifică oportunitatea proiectului de reabilitare a drumului Aleşd-Zalău cu o reducere de 20% a accidentelor cu răniţi şi morţi între Zalău şi Aleşd, dar şi cu o reducere estimată a duratei de călătorie de la 99 la 77 minute. Aceasta în timp ce cei aproximativ 60 de kilometri dintre Oradea şi Beiuş se parcurg în două ceasuri.
Succesul lucrărilor pe DN 1H se pare că se datorează şi faptului că este menit, alături de altele să lege coridorul IV pan-european (dinspre Serbia şi Ungaria) cu coridorul VII pan-european (spre Ucraina), prin Bihor, Sălaj şi Satu Mare. Aşa se explică, probabil, faptul că DN 1H Zalău-Aleşd are finanţare şi se şi lucrează la el în fapt nu doar pe hârtie. Sunt lucrări ce presupun fonduri consistente, dar şi capacităţi tehnice şi resurse umane specializate. Pentru ca acest drum să fie în standardele europene s-a puşcat în piatră, se fac şanţuri şi rigole, lucrări de consolidare, ziduri de susţinere din beton mai mare decât un stat de om, se fac benzi de refugiu, chiar şi parcări. Întregul concept al drumului este astfel realizat încât să permită o dezvoltare economică ulterioară, ştiut fiind că orice astfel de drum atrage, ulterior, investiţii în servicii, în turism. Decizia reabilitării DN 1 H a fost luată în timpul Guvernului Boc. Pentru ca investiţia să fie susţinută în proporţie de 70 % din valoarea totală, 415,606 milioane lei plus TVA din fondurile atribuite în cadrul Programul Operaţional Sectorial Transporturi, drumul a fost inclus în reţeaua europeană TEN-T Trans-European Network – Transport. DN 1 H este unul dintre ultimele tronsoane de drum rămase din programul mai amplu de reabilitare pentru drumurile româneşti din cadrul reţelei transeuropene de transport, reţea din care face parte şi „drumul morţii” DN 76 Oradea-Deva.
Tronsonul până la km 26+510 (dinspre Zalău către Aleşd) a fost adjudecat la 89 milioane lei de asocierea firmelor spaniole OHL ZS şi Peyber Hispania cu CCCF Timişoara, iar tronsonul până la km 69+334 a revenit asocierii Spedition UMB şi Tehnostrade.
Citiți principiile noastre de moderare aici!