Duminică seara, Festivalul de Teatru Scurt şi-a desemnat câştigătorii. Dar înainte de festivitatea de premiere, în sala mare a Teatrului Regina Maria s-a jucat spectacolul Teatrului Odeon Bucureşti, „Titanic vals, regia artistică aparţinând lui Alexandru Dabija. Un spectacol-satiră la fel de actual, cu discursrui politice „piramidale”, candidaţi surpriză, moşteniri neaşteptate şi răsturnări de situaţie. La fel de proaspăt ca acum 80 de ani, textul lui Tudor Muşatescu a fost primit cu bucurie de publicul orădean, iar prestaţia actorilor cu minute în şir de ropote de aplauze.
După un maraton cu zeci de spectacole în concurs sau invitate, de la teatru non-verbal şi teatru de umbre, la one man show, festivalul a avut de toate. Tineri actori talentaţi au urcat pe scena orădeană dar şi nume mari precum Dorina Lazăr, Rodica Mandache, Maia Morgenstern, Marcel Iureş, George Mihăiţă sau Marius Bodochi.
Pe categorii
Selecţionerul acestei ediţii a fost publicistul şi criticul de teatru Ion Parhon. Din juriu au făcut parte: Maria Zărnescu (critic de teatru, asistent universitar UNATC), Elisabeta Pop (critic de teatru), Mircea M. Ionescu (dramaturg), Adi Carauleanu (actor și director artistic aș Teatrului Național Vasile Alecsandri, Iași) și președintele Alexa Visarion (regizor și scenarist). Spre mândria celor prezenţi în sală, cei cinci au ales la categoria cel mai bun spectacol piesa Teatrului Regina Maria din Oradea, „În inima nopţii – episodul Hamlet” pe un un scenariu de Gavriil Pinte, cu inserții de George Banu și Monique Borie, în regia artistică a lui Gavriil Pinte. La aceeaşi categorie au mai fost nominalizate spectacolele „Tipografic majuscul” de Gianina Cărbunariu şi „Zic Zac” de Andrea Gavriliu rezemată de Ștefan Lupu.
La categoria cea mai bună regie au câştigat ex-aequo Gianina Cărbunariu și Bobi Pricop pentru spectacolele „Tipografic majuscul”, respectiv „Profu’ de religie” al Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova. La categoria cea mai bună scenografie premiul a revenit tot teatrului orădean prin scenografa Roxana Ionescu pentru scenografia spectacolului câştigător, „În inima nopţii – episodul Hamlet”. La această categoria a mai fost nominalizat şi Cosmin Ardeleanu pentru „Cancun” al Teatrului Regina Maria Oradea.
La categoria cea mai bună actriţă a fost nominalizată actriţa Ioana Dragoș-Gajdo pentru rolul Reme din „Cancun”. Premiul, însă, i-a revenit actriţei Anca Hanu pentru prestaţia sa din „Amalia respiră adânc”, spectacol al Teatrului Național „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca.
La categoria cel mai bun actor premiul nu putea fi acordat decât ex-aequo actorilor marcel Iureş şi George Mihăiţă pentru rolurile Moromete şi Cocoşilă din „Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?”, spectacolul Teatrului Act Bucureşti.
Juriul a acordat un premiu special lui Theodor Cristian Popescu pentru regia spectacolelor „Cancun” – Teatrul Regina Maria Oradea, „Panica”- Teatrul Nottara București și „Perplex”, Teatrul Clasic Ioan Slavici, Arad. Un premiu de excelență a fost acordat spectacolului „Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule.
„ A fost o ediție consistentă, cu spectacole bine alese din oferta națională”, mărturiseşte criticul de teatru Elisabeta Pop. „M-a impresionat faptul că selecționerul de la ediția XX a festivalului, Ion Parhon, a fost aici și la prima ediție din 1976 alături de fratele său, Victor Parhon. Directorii teatrului orădean care s-au perindat pe rând la conducere e bine că nu au abandonat ideea de festival, așa încât au ajuns la ediția cu numărul XX. Este cel mai longeviv festival din țară. În plus, este bine că s-a organizat și concursul de dramaturgie, care încurajează scrierea de piese scurte.
În această ediţie s-a lărgit spectrul repertorial, au fost multe piese pentru copii, piese stradale, piese în mai multe spaţii neconvenţionale. O soluţie bună au fost şi conferinţele, cum a fost cea a prof. univ. dr. George Banu sau lansările de carte de teatru sau reviste de teatru într-un oraş în care nu prea se mai cumpără asemenea cărţi şi nici editurile nu au colaborări bune cu librăriile. Toate aceste evenimente sunt foarte binevenite în festival. Echipa organizatorică, în frunte cu Daniel Vulcu şi Victoria Balint, a reuşit să umple sălile şi a adus publicului orădean şi personalităţi de primă mână. La Oradea lumea vine la teatru”, spune Elisabeta Pop.
În cadrul Festivalului de Teatru Scurt, pentru concursul de creaţie dramatică au făcut parte din juriu: regizorul Alexandru Mâzgăreanu, criticul de teatru Claudiu Groza şi Ioan Moldovan, directorul Revistei de cultură Familia. Premiul a fost câştigat de Ionuț Buruiană, pentru scenariul intitulat „Fumezi?”, comedie într-un singur act. Textul câştigător va fi publicat în Revista „Familia” şi va fi transmis electronic tuturor teatrelor din ţară, cu recomandări speciale din partea Teatrului Regina Maria.
Final cu artificii
După festivitatea de premiere lumea a fost invitată la scena mobilă. Într-o atmosferă veselă, flower power, spectacolul trupei Iosif Vulcan, „Leonce şi Lena” pe muzica Adei Milea, a ţinut aproape publicul, deşi afară termometrul nu a trecut de 13 grade. Montarea regizorului Mihai Mănuţiu a fost o bucurie atât pentru cei care au revăzut spectacolul cât şi pentru cei au avut ocazia să asculte pentru prima dată povestea amuzantă, în decor hippie, din regatele Popo şi Pipi. Seara s-a încheiat pe podul Ferdinand cu focuri de artificii. Dar Festivalul Internaţional de Teatru Oradea continuă în octombrie cu Festivalul de Teatru pentru Copii Arcadia.
Citiți principiile noastre de moderare aici!