Sunt mândria şcolilor lor, a dascălilor şi a părinţilor. Sunt priviţi cu respect şi cu curiozitate. Au pasiuni diferite: muzică, dans, pictură, înot. Au însă un punct comun: ştiu că munca individuală e garanţia succesului la şcoală şi în viaţă. La primul test din viaţa lor a funcţionat perfect reţeta muncii individuale. Au luat zece pe linie. Am vrut să aflăm cum percep „elevii de zece” succesul, cum gestionează adolescenții emoţiile şi examenele.
Monica Marincaş a studiat la Liceul Teologic Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu” Oradea. Pentru media 10 la evaluare, adolescenta a învăţat tot timpul. „Examenul necesită o pregătire organizată. În ultimele săptămâni până la examen îţi este greu să reiei toată materia, de aceea am învăţat sistematic din clasa a V-a. Înainte de evaluare am repetat câteva noţiuni elementare, fără de care nu poţi rezolva anumite exerciţii. Eu nu am avut nevoie de ore în particular la Română, deoarece mă descurcam singură. Am luat însă ore la matematică, pentru că aşa am înţeles mai bine teoria. Le mulţumesc pe aceasta cale doamnei diriginte (profesoara de matematică) Carmen Lazăr şi doamnei profesoare de română, Rus Mirela, pentru toată răbdarea şi efortul depus în pregătirea mea şi a colegilor mei.
În opinia mea, studiul individual este esenţial. Dacă elevul nu îşi dă silinţa să reţină şi să pună în practică acasă ceea ce a învăţat la şcoală, nu va avea cele mai bune rezultate. Profesorii ne dau teme pentru ca noi să lucrăm individual şi să ne testăm cunoştinţele acumulate la scoală”, spune frumoasa adolescentă.
Monica nu ascunde şi nu se lamentează când recunoaşte că a avut un program încărcat. „Ajungeam acasă de la şcoală şi temele erau pe primul loc mereu. Matematica îmi ocupa aproximativ 3 ore din program, iar Limba română la fel. Am lucrat din culegeri de o dificultate medie şi mare. Am fost la Olimpiada de matematică în fiecare an de gimnaziu. Am ajuns la faza judeţeană de cele mai multe ori, iar anul acesta am obţinut menţiune. La concursul COMPER «Limba şi literatura română» am reuşit să mă clasez pe locul II naţional.” Cu o astfel de pregătire, Monica spune că subiectele de la Evaluarea Naţională 2016 nu i s-au părut grele comparativ cu cele din anii precedenţi.
„M-am descurcat la fiecare cerinţă fără să mă gândesc foarte mult. Cartea care m-a ajutat foarte mult în redactarea compunerii imaginative este «Fluturi» de Irina Binder. Citind-o, am conștientizat că vocabularul meu s-a îmbogăţit, lucru necesar în redactarea unei compuneri de 10”, dezvăluie Monica Marincaş reţeta ei de nota 10. Dorinţa ei este să devină elevă la Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu” la profilul Matematică-Informatică-Bilingv şi să se axeze pe Informatică în viitor.
Monica Marincaş e o prezenţă activă pe scenă. Scena este una dintre pasiunile ei. „Mereu îmi fac timp pentru pasiunile mele. Pictura a fost prima mea mare pasiune. Am luat ore 7 ani şi m-am îndrăgostit de artă. În timpul liber pictez ca să mă relaxez. Faptul că iau şi ore de canto nu mi-a încurcat deloc programul, chiar m-a ajutat să iau câteva pauze între şcoală şi învăţat… Vreau să le mulţumesc foarte mult părinţilor mei pentru toată dăruirea şi tot sprijinul pe care mi l-au acordat”, a spus Monica.
Muncă, determinare, perseverenţă
Pe Indig Isabelle, care a învăţat la Şcoala „Oltea Doamna” o găseşti şi printre copiii minunaţi de la Club Black Eagle, implicaţi în acte de caritate şi în comunitate, nu doar pe lista celor 16 elevi fantastici din Bihor. Indig Isabelle povesteşte aşa cum simte atunci când o provoci să dezvăluie reţeta ei de succes. Devine serioasă când subiectul abordat e şcoala.
„Acum, la ceas de bilanţ, nu aş putea spune că am avut în vedere doar pregătirea pentru examenul de capacitate. În viaţa mea de şcolar, am tratat cu seriozitate toate disciplinele, încă din clasa I. Am învăţat, mi-am făcut temele, nu am tratat cu superficialitate niciun proiect, nicio temă de vacanţă măcar. Mi-a plăcut mereu să învăţ, pentru ca aşa simţeam că mă dezvolt, aveam mai mare încredere în mine când mă ştiam pregătită. Nu am considerat niciodată că fac un efort, cu toate că lucram suplimentar inclusiv sâmbetele. De-a lungul celor 4 ani de gimnaziu am obţinut premii la fazele judeţene ale olimpiadelor de biologie, limba engleză, limba germană şi geografie.
Am participat la concursuri de creaţie literară, chimie, muzică, desen, informatică, cultură şi spiritualitate, plus /minus poezie, de unde m-am întors cu o colecţie de diplome, de care sunt mândră. Participarea la competiţiile şcolare a presupus evident o pregătire suplimentară, dar obţii avantaj prin faptul că te obişnuieşti cu sala de examen şi inveţi să-ţi gestionezi corect timpul şi emoţiile. Poate m-a ajutat şi faptul că am făcut sport de performanţă încă de mică. Am învăţat să înot la 5 ani şi am fost zilnic la antrenamente timp de 6 ani. Am câştigat medalii la competiţiile de nataţie din Oradea, Baia Mare, Arad şi Reşița. Am ales să renunţ la sport în momentul în care ni s-a cerut să mergem la antrenamente de două ori pe zi. N-a fost nimic în zadar, pentru că practicarea unui sport te învaţă să fii responsabil şi disciplinat.
Succesul nu se obţine întâmplător, ci doar prin muncă susţinută. Dacă munceşti constant, şi nu în salturi, rezultatele nu vor întârzia să apară. E adevărat că am avut şi şansă să învăţ la «Oltea Doamna» de la profesori extraordinari, care au ştiut să ne ofere pregătire, să ne descopere posibilităţile şi aptitudinile la fiecare în parte.Vor rămâne veşnic în inima mea şi le voi purta mereu recunoştinţă”, spune Indig Isabelle. Adolescenta e decisă ca şi în liceu să continue, chiar într-un ritm mai intens,
pregătirea pentru dezvoltarea personală şi intelectuală. „Ştiu că mai am foarte multe de învăţat. Sper însă să mai am timp şi pentru hobby-urile mele: muzica,voluntariatul şi geografia. În concluzie, acesta este secretul performanţelor şcolare: muncă, determinare, perseverenţă. Dacă vrei, poţi!”, e concluzia perseverentei adolescente.
S-a „împrietenit” cu eseul
Andrada Beleneşi de la Şcoala „Nicolae Bălcescu” spune că subiectele de examen le consideră de nivel mediu. Singurul punct care i-a dat de gândit a fost punctul b) de la prima problema de geometrie, în rest totul a mers foarte bine și fără probleme. Pentru aceasta s-a pregătit însă sistematic.
„Am decis ca de la începutul anului să învăţ, pentru a avea timp şi a nu rămâne cu toate lecțiile pe final. Nu am luat ore în particular niciodată, am considerat că este suficient să fiu atentă la clasă. După părerea mea, studiul individual este foarte important. De obicei, după ce ajung de la școală, mă odihnesc şi numai după aceea încep să-mi fac temele şi să învăţ. Nu pot să spun că petrec foarte mult timp învățând, dar îndeajuns încât să ştiu şi să mă descurc bine. Am participat şi la olimpiade, în special la matematică şi la engleză. În clasa a VIII-a nu am participat la nicio olimpiadă. Am avut diferite culegeri pentru pregătirea pentru examen din care am lucrat.
Recunosc că cel mai mult mă speria la examen partea de eseu la Română, dar până la urmă se dovedește că nu este chiar atât de greu şi punctajul maxim poate fi luat relativ destul de ușor. Acum nu mai consider acest eseu ca fiind cel mai greu punct de la examenul de Română. Consider că lecturile te ajută mai mult în exprimarea opiniei tale, care este foarte importantă. Am decis că mă voi înscrie la Colegiul «Emanuil Gojdu», secția matematică-informatică intensiv. Nu ştiu încă sigur ce voi face în continuare, dar mă voi baza pe informatică. Încă de la începutul anului am renunțat să mai merg la dans, pentru a mă concentra pe examen, dar nu pot să spun că nu am avut timp să fac ceea ce îmi place sau să ies cu prietenii, cei drept, moderat”, a spus Andrada.
Citiți principiile noastre de moderare aici!